9 op de 10 kleuters is een genie. Waar loopt het dan mis?
98% van de vijfjarigen kan als een genie bestempeld worden op het vlak van creativiteit en innovatie. Bij volwassenen is dat slechts 2%. Waar loopt het mis?
Weet je wat blijkt uit een onderzoek van George Land, een Amerikaanse wetenschapper?
98% van de vijfjarigen krijgt het label ‘genius’ op het vlak van creativiteit en innovatief zijn. Bij volwassenen haalt slechts 2% deze score! Deze volwassenen, ingenieurs, uit een zelfde soort onderzoek mochten voor NASA onderzoek gaan doen om op de maan te geraken!
Ai… hoe kan dat? Hoe geraken wij onze aangeboren creativiteit kwijt?
"Zou het kunnen dat ons onderwijs hierin een rol speelt?", vraagt Inge Ketels van Bureau Stroom zich af, ze geeft trainingen op het vlak van succesmindset en innerlijk leiderschap. "Op school krijgen leerlingen immers vaak de boodschap dat er maar één goed antwoord is. En dat antwoord bevindt zich in het hoofd van de meester of juf. Zou het kunnen dat creativiteit gewoon wordt afgeleerd? Dat kinderen geleerd wordt niet meer te denken in mogelijkheden."
"Kinderen kennen een openheid, onbevangenheid, vrolijkheid, hebben levensvreugde, … Waar is die naartoe bij volwassenen? Naast de gedrevenheid, die ik (gelukkig) in heel veel mensen hun werk opmerk, zie ik ook patronen van piekeren, zorgen maken, vastzitten, niet durven, … Dit leidt vaak tot ontevredenheid, niet goed in je vel zitten, stress, gehaast en verveeld zijn, een sluimerend ongelukkig gevoel, …"
Zou het kunnen dat anders leren denken je helpt om je creativiteit weer aan te boren? Zodat je een meer vervuld leven en werk kan leiden?
"Veel mensen gaan ervan uit dat ze niet kunnen veranderen. Recent wetenschappelijk onderzoek, neuroplasticity, bewijst de plasticiteit van hersenen. Iemand kan doelbewust andere paden aanleggen, die ander gedrag en andere denkwijzen met zich meebrengen. Je kan dus veranderen", vertelt Inge Ketels.
Door het vergroten van je creativiteit neemt je mogelijkheid om gelukkig te zijn toe: je ziet meer mogelijkheden, brengt humor in je leven, beleeft meer vreugde. Klinkt goed, niet?
Dingen zijn zoals ze zijn. Dat accepteren geeft je de mogelijkheid mee te surfen op de golven van het leven en wat er op je afkomt. Zo kan je sneller andere mogelijkheden zien, dan wanneer je vecht tegen iets.
Accepteren lukt beter als je je de vraag stelt of iets wel echt een probleem is. Kinderen zijn hier ingenieus in, zoals een voorbeeld uit het boekje ‘Omdenken’ waarin een meisje een kerstbal laat vallen en zegt: ‘Kijk papa, het haakje is nog heel’.
Het blijft niet bij accepteren alleen. De volgende stap is je afvragen wat je er mee kan doen. In de file staan kan je gebruiken om te bellen, om te luisteren naar een cd, om een creatieve oplossing te bedenken. Welke 10 andere mogelijkheden kan je zelf nog bedenken?
‘Onze afwasmachine was kapot. Nu mochten we zelf afwassen. Leuk zeg!’ (uit het boekje ‘Omdenken’).
Je gaat het probleem niet uit de weg. Je lost het niet op. Je gebruikt het om een nieuwe situatie te creëren. Wat biedt deze situatie aan mogelijkheden? Kan het tegenovergestelde ook waar zijn?
Een crisis of een ontslag is vreselijk. Absoluut. En kan het ook zijn dat het inspirerend is? Dat het nieuwe mogelijkheden biedt?
Zoals Steve Jobs aanhaalde: mijn ontslag bij Apple, na de schok en teleurstelling, zorgde ervoor dat ik terug tot leven kwam en terug creatief kon zijn.
‘Een kind is verdrietig omdat het door het vallen een gat in zijn broek heeft. Wat heb jij geluk met dat gat, zegt een vriendje. Met dat gat in je broek kan je goed arme jongen spelen!’ (uit ‘Omdenken’)
Het helpt daarbij om los te laten wat zou ‘moeten’ zijn. Zou moeten zorgt voor de lat hoog leggen, ongezond perfectionisme, verwachtingen van onszelf die ons klem zetten.
Stel jezelf de vraag of het echt nodig is. Kan het ook anders? Mag het een keer minder?
Zo kwam een moeder erachter dat ze elke woensdagavond na een vol namiddag programma met stress in de keuken stond, haar kinderen afsnauwend, omdat ze vond dat ze gezond moesten eten. Realiseren dat een boterham met soep ook wel een keer in de week kon, gaf rust én een prettig contact met de kinderen.
Je vergroot je creativiteit door te accepteren wat er is en in het nu de mogelijkheden te zien. Omdenken helpt je daarbij: actief anders denken. Vragen zoals: is het een probleem? Wat zijn de mogelijkheden? Kan het tegenovergestelde ook waar zijn? Kan het anders? Mag het minder? Zulke vragen stellen, helpen je om los te laten wat zou moeten en open te staan. Hierdoor geef je jezelf meer ruimte én meer vreugde. Kom je er niet direct uit? Vraag het eens aan kinderen rondom jou.
(mr) – Met dank aan Inge Ketels van Bureau Stroom voor de tips. Ze geeft trainingen en coaching op het vlak van succesmindset, innerlijk leiderschap, persoonlijke kracht, stressreductie, communicatie en waarderend organiseren. Je kan hier inschrijven op haar gratis nieuwsbrief.
22 augustus 201798% van de vijfjarigen kan als een genie bestempeld worden op het vlak van creativiteit en innovatie. Bij volwassenen is dat slechts 2%. Waar loopt het mis?
Passie voor de job, het is een verwachting die steeds vaker opduikt in personeelsadvertenties. Wat is passie? Laat het zich meten? Peter Monsieurs legt uit.
Het diploma dat je in België behaalde, maakt vaak heel wat minder indruk in het buitenland. Ook als dat buitenland zich in Europa bevindt.
Een bore-out is het omgekeerde van een burn-out, maar is veel minder bekend. Nochtans is het even erg voor je gezondheid. Wat is het? Wat kan je doen?
Verveel jij je vaak tijdens je werk? 7 Signalen die erop wijzen dat je te slim bent voor je job.
Creativiteit geeft ons energie. Interessante dingen doen, inspirerende gesprekken en mensen ontmoeten … Het kan leiden tot nieuwe ideeën en doorbraken.
De kans is groot dat je tijdens het sollicitatieproces een aantal tests zult moeten ondergaan. Deze tips geven jouw IQ alvast een snelle boost.
Lang leve de middagpauzes. Maar zo’n break kan ook aardig mislopen...
De 7 hoofdzonden. Ze zijn al sinds mensenheugenis eigen aan de mens en zorgden al voor eindeloos veel problemen. Ja, ook op de werkvloer.