Het verhaal van de kip en het ei
Cecilia Coppye (24) startte enkele jaren geleden haar eigen genetica-experiment met kippen in haar achtertuin. Haar passie voor kippen en duurzaamheid leidde tot haar huidige job.
“Ik ben al van jongs af aan bezig met duurzaamheid. Toch heb ik economie gestudeerd, omdat ik de mogelijkheden rond duurzaamheid niet kende. Toen ik de master ‘sustainability management’ zag verschijnen, moest ik die kans grijpen. Bij Arvesta is dat ook zo gegaan. Ik zag een vacature op LinkedIn en wist het meteen. Wat me vooral aantrok, was de visie rond duurzame innovaties in de land- en tuinbouwsector bij Arvesta.”
“In dit traject van anderhalf jaar gaan young graduates aan de slag binnen de verschillende takken van Arvesta. Ieder halfjaar krijg je twee nieuwe projecten voorgeschoteld. Zo ben ik bezig met een marktonderzoek bij Aveve Bloem. Mijn andere taak draait rond interne communicatie in het hoofdkantoor van Arvesta."
"Je krijgt ook een mentor toegewezen en een ‘buddy’ van het vorige Young Graduate Program. Aan hen kun je al je vragen stellen. De medewerkers van Arvesta willen echt dat je op de juiste plek belandt. Zo hoop ik in een team terecht te komen dat zich bezighoudt met duurzame innovaties.”
CHECK: Klaar voor je eerste job! (E-GIDS)
“Samen met zes andere jongeren hebben we de eerste twee weken een onboarding gekregen. We zijn op driedaagse gegaan met overnachting. We kregen uitleg over het bedrijf, haar werknemers en de onlineopleidingen van Arvesta Academy."
"Het waren intense weken die ervoor gezorgd hebben dat we met veel zin aan dit nieuwe hoofdstuk starten. Ik heb ook een hechte vriendschap opgebouwd, want je deelt echt elke emotie met elkaar gedurende die weken.”
Extra: Wat is de sleutel om jongeren aan boord te houden?
“Ik herinner me nog dat ik als veertienjarige door de National Geographic van mijn papa bladerde. Daarin las ik een artikel over een jongen die een mechanisme had uitgevonden om het plastiek uit de zee te krijgen zonder de natuurlijke omgeving te beschadigen. Ik kon niet stoppen met praten over die uitvinding, want voor mij was dit de uitvinding van de eeuw."
"Het interessantste aan dit verhaal is hoe hard ‘The Ocean Cleanup’ gegroeid is dankzij overtuigingskracht. Zelf hoop ik ook mensen te kunnen overtuigen om mee te gaan in het verhaal rond duurzaamheid.”
Vind jouw missie... en een job die écht bij je past
“Veel jongeren zitten met deze vraag. We worden tegenwoordig overrompeld met informatie. Het is aan jou om daarin een selectie te maken en te achterhalen waarin jij het verschil kunt maken. Als er een stapel kranten voor je ligt met verschillende artikels, zou je dan een artikel lezen over honden of over windmolens? Het is maar door na te gaan waar je aandacht bijna instinctief naartoe gaat, dat je kunt achterhalen waarin jij jouw steentje kunt bijdragen.”
Lees ook: Jongeren kiezen bewust voor job met zingeving
(Gitte Van der Meersch) - Bron: Go for happy Magazine
14 december 2022Cecilia Coppye (24) startte enkele jaren geleden haar eigen genetica-experiment met kippen in haar achtertuin. Haar passie voor kippen en duurzaamheid leidde tot haar huidige job.
Arvesta ontwikkelde een specifiek programma om young graduates een vlotte start te geven. Annelien Van Gorp volgt het programma als eerste.
Elke stap maakt een verschil. De wereld (een beetje) beter maken, kun je even goed doen met je bedrijf of je collega’s.
Nelson De Coninck, een jonge influencer die zijn hart verloor aan planten en interieur, deelt op Instagram zijn passie met zijn volgers. Nu gaat hij zijn passie achterna in zijn eerste job.
We zetten graag iemand in de kijker met een job die (bijna) niemand kent. Deze keer is dat Annie Vermeire, hoofd productontwikkeling bij AVEVE Bloem.
Quinten is sinds een paar maanden sustainability & innovation manager bij Arvesta. “Ik wil een job waarmee ik impact kan creëren.”
Stronger together. Dat is de insteek van Helping Hands, een initiatief waarbij mensen van Arvesta’s hoofdkwartier op drukke dagen hun collega’s in de winkels helpen.
Simon Willemen is projectleider voor Hortiplan, een merk van Arvesta. In zijn job heeft hij klanten en contacten in alle werelddelen.
De waarde van de maaltijdcheque blijft al sinds 2016 steken op 8 euro. Uit veel hoeken klinkt weerstand, want het leven wordt elke dag duurder...