Helft werknemers krijgt onkosten niet terug

Bijna de helft van de werknemers slaagt er maar niet in om onkosten terugbetaald te krijgen van hun werkgever. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse dochteronderneming van de Amerikaanse Capital One bank.
#

Een nieuw onderzoek van Capital One, gebaseerd op data uit interviews met meer dan 2.000 mensen, toont aan dat 45 procent van de Britse werknemers gemaakte onkosten niet terugbetaald krijgt. De ondervraagde werknemers spenderen jaarlijks gemiddeld zo’n 460 euro aan uitgaven voor het werk.

Reiskosten, aankoop bureaumateriaal en overnachtingen

Slechts 14 procent van de ondervraagde werknemers gebruikt een bedrijfskredietkaart voor onkosten, 7 procent betaalt met een gewone bedrijfsbankkaart wanneer er uitgaven voor het werk moeten worden gemaakt.

Voor meer dan de helft van de ondervraagden zijn de grootste uitgaven die zij doen voor het werk reiskosten. Daarnaast blijkt de aankoop van bureaumateriaal en overnachtingen ook een groot deel van de onkosten uit te maken.

Redenen?

Wanneer echter gekeken wordt naar de redenen waarom werknemers hun onkosten niet terugbetaald krijgen, blijkt het verlies van ontvangstbewijzen in 42 procent van de gevallen de voornaamste reden. Weinig werknemers doen immers moeite om hun onkosten terug te vragen, wanneer ze weten dat ze geen reçu aan hun werkgever kunnen voorleggen. Slechts een op de tien gaf aan dat hun werkgever al eens onkosten weigerde terug te betalen.

(nm) – Bron: Telegraph.co.uk 

10 oktober 2012
Anderen bekeken ook