Hoe vind je écht een nieuwe job?
Vandaag is het moeilijker om aan werk te raken dan in tijden van economische hoogconjunctuur. Net daarom is een andere tactiek vereist dan vroeger.
Tempo-Team bevraagt jaarlijks werknemers en werkgevers over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt én op de werkvloer. Het vertrouwen in die arbeidsmarkt, maar ook in de toekomst van het eigen bedrijf en de werkzekerheid, is fragieler bij werkgevers dan werknemers. Dat blijkt uit de studie waarvoor 550 Belgische werknemers en 200 hr-managers werden bevraagd.
Wat ligt werkgevers op de maag? “Vooral de hoge belastingen en de loonkost, zeker in vergelijking met Duitsland”, zegt Philippe Melis, social & public affairs manager bij Tempo-Team. Hij haalt Duitsland aan omdat de arbeidsmarktstudie van Tempo-Team traditioneel ons land vergelijkt met dit buurland. “In de perceptie van de werkgevers heerst er in Duitsland een vriendelijker ondernemersklimaat. Er is minder administratie, er zijn de mini-jobs. Werknemers zijn er wel minder tevreden dan bij ons, zo blijkt uit ons onderzoek.”
De Belgische werknemers mogen dan wel tevreden zijn, echt mobiel op de arbeidsmarkt zijn we niet. Slechts 14 procent van de bevraagde werknemers zegt actief op zoek te zijn naar een nieuwe job. De helft durft, als gevolg van de crisis, niet van job te veranderen.
Opvallend is dat zes op de tien werknemers zouden kiezen voor een lange carrière bij dezelfde werkgever. Dat staat haaks op de vraag naar maatwerk en duurzame inzetbaarheid bij verschillende werkgevers waar hr-experts steeds meer de nadruk op leggen.
“Ik raad alle werknemers aan om meer na te denken over hun loopbaan. Rekening houdend met veranderingen op de arbeidsmarkt, zoals langer werken, en de toenemende flexibiliteit die bedrijven vragen, is dat in het voordeel van iedereen”, meent Philippe Melis. Werknemers lijken volgens het Tempo-Team-onderzoek vooral voor werkzekerheid dicht bij huis te kiezen. Slechts 1 op de 3 wil in een andere regio werken en amper 18 procent zou verhuizen voor zijn job.
Opvallend is dat niet jobinhoud en leidinggevenden, zoals in veel andere onderzoeken, de nummer één-redenen zijn om een werkgever aantrekkelijk te vinden, maar wel het loon, samen met de financiële situatie van het bedrijf. Philippe Melis wijdt dit aan het crisisgevoel. “Mensen kijken dan toch meer naar hun portemonnee. De mate waarin een job interessant is, staat in ons onderzoek op de vierde plaats, na een goede balans tussen werk en privé.”
Die balans lijkt steeds meer een noodzaak te worden. De stress op de werkvloer neemt immers zienderogen toe. Eén op de drie werknemers vindt de relaties op de werkvloer meer gespannen dan een jaar geleden. Een kwart spreekt over toegenomen interne concurrentie. Een lichtpunt is dat één op de vijf ook meer collegialiteit opmerkt dan een jaar geleden.
(wv)
28 februari 2014Vandaag is het moeilijker om aan werk te raken dan in tijden van economische hoogconjunctuur. Net daarom is een andere tactiek vereist dan vroeger.
Een nieuwe job brengt vaak heel wat kopzorgen en stress met zich mee. Gelukkig kan je putten uit maar liefst 14 handige tips met do’s en don’ts.
Je gaat elke dag naar je werk. Je bent blij dat je werk hebt. En toch knaagt er iets. Herken je volgende zaken? Dan is het tijd voor een nieuwe uitdaging!
Helaas lopen die eerste werkdagen niet altijd van een leien dakje. Enkele tips om tijdens de eerste maand van je nieuwe job toch een goede indruk te maken.
Vier werkgevers over werken in Brussel: “In Brussel krijg je heel wat carrièrekansen”
Van magazijnier tot Assistant Store Manager bij Lidl: ontdek het groeipad van Florian
We begrijpen het: thuiswerken is aangenaam. Toch is er ook een keerzijde aan de medaille. Want wie vaker thuiswerkt, heeft minder kans om promotie te maken.
Het is toch anders dan tijdens het jaar. Maar er zijn voordelen verbonden aan solliciteren deze zomer. En ook mogelijkheden...
Gonnie Klein Rouweler is de directeur van de International Butler Academy. Met haar etiquettetips kun jij ook je voordeel doen.