Hoe meer LinkedIn connecties, hoe hoger jouw loon
LinkedIn, de sociaalnetwerksite voor professioneel gebruik, heeft zopas een onderzoek gedaan naar zijn gebruikers ...
Kluwer bevraagt jaarlijks hr-professionals, leidinggevenden en medewerkers (exclusief arbeiders, red.) over hun leergewoonten en -voorkeuren. Dit jaar peilde de Kluwer Learning Indicator bij de 5.474 deelnemers (waarvan 2.690 werknemers, 1.102 leidinggevenden en 1.682 hr-verantwoordelijken, nvdr.) ook naar hun aanwezigheid op sociale media.
Werpen we een blik op de grote drie - Facebook, LinkedIn en Twitter - dan is Facebook zonder twijfel het populairste medium. Zes op de tien medewerkers zeggen een Facebook-account te hebben waarop ze berichten lezen (33,7%) of berichten posten en aan discussies deelnemen (26,1%). Bij zowel hr-professionals als leidinggevenden daalt die actieve aanwezigheid naar ongeveer 50 procent.
Facebook mag dan populair zijn, het is van de drie ook het minst professionele netwerk. Leuk om te sharen met je vrienden, maar vanwege de vaak zeer persoonlijke info minder aangewezen om daar ook je baas bij te betrekken.
Opvallender is de grote afwezigheid op LinkedIn. Veel leidinggevenden (43,8%), medewerkers (57,7%) en hr-professionals (40,9%) hebben geen account op deze netwerksite die als de ‘meest professionele’ omschreven wordt. Reken daar per doelgroep nog 15 procent bij die wel een account heeft maar de site amper bezoekt en we kunnen stellen dat meer dan de helft van de Belgische werknemers LinkedIn niet of nauwelijks kent en gebruikt.
De actieve aanwezigheid dan. Van de hr-professionals zegt 8,8 procent berichten te posten en aan discussies deel te nemen op LinkedIn. Bij leidinggevenden is dat 5,2 procent, bij medewerkers 3,4 procent.
De grote onbekende is Twitter. Drie kwart van 5.474 respondenten zegt geen Twitter-account te hebben. Nog eens 10 procent zegt wel een account te hebben maar de site amper of nooit te bezoeken, wat de uiteindelijke Twitterclub wel heel klein maakt.
Dat onbekend onbemind maakt, blijkt uit de aan-, of beter gezegd, afwezigheid van sociale media in het leeraanbod binnen organisaties. Niet meer dan 6,3 procent van de bevraagde hr-professionals en leidinggevenden zegt dat zij leren via sociale media aanbieden aan hun medewerkers. Voor zo’n trending topic, om in het jargon te blijven, is dat een ronduit mager resultaat.
Maar de hr- en opleidingsverantwoordelijken verwachten verandering. 37,9 procent voorspelt dat het belang van sociale media als leerkanaal zal toenemen. 29,3 procent wil het komende jaar onderzoeken of en hoe toepassingen als LinkedIn-groepen en Yammer (een microblog waarop bijvoorbeeld werknemers van hetzelfde bedrijf berichten, vragen en reacties kunnen posten, red.) kunnen worden ingezet voor opleiding en ontwikkeling.
Goed nieuws voor hen is dat leren via sociale media lijkt te werken. Zij die er wel actief zijn, beschouwen sociale media als een ideale manier om snel, altijd en overal up-to-date te blijven.
Bijna zeven op de tien actieve gebruikers zeggen dat ze dankzij de sociale media heel gemakkelijk zowel de belangrijkste ontwikkelingen als de experts binnen hun vakgebied en collega’s kunnen volgen.
(wv)
5 oktober 2012LinkedIn, de sociaalnetwerksite voor professioneel gebruik, heeft zopas een onderzoek gedaan naar zijn gebruikers ...
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
Een rechtbank in Nederland heeft een aanbieder van securitysoftware in het gelijk gesteld in een rechtsgeding tegen een ex-werknemer van het bedrijf.
Uit een survey blijkt dat medewerkers op de HR-afdeling van een bedrijf het meest geneigd zijn om op kantoor over hun persoonlijk leven te praten.
Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
Vrienden hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn is niet moeilijk. Maar uit dit netwerk een professioneel voordeel halen is een ander paar mouwen.
Iedereen zit op Facebook of LinkedIn, en ook Twitter vergaart steeds meer gebruikers. De vraag is: hoe maak je best gebruik van deze social media?
Op 27 maart 2024 vindt in Bluepoint Antwerpen het jobevent We Are Chemistry plaats, voor wie aan de slag wil in chemie of life sciences.
Krijg jij ook zweethanden als je nog maar denkt aan die moeilijke onderhandeling? Met deze 6 tips in het achterhoofd word je een meesteronderhandelaar.