Hoe zit het met jouw werkgeluk?
Ben jij tevreden op en met je werk? Hopelijk wel. Maar voel je je ook geëngageerd en vind je je werk ook zinvol? En wat doet je baas hieraan?
Een chief happiness officer is een werknemer die zich toelegt op ‘geluk op de werkvloer’. Dikwijls is dat iemand die helemaal thuis is in de HR-wereld en iedereen, of toch de meeste werknemers, kent. De belangrijkste taak van een CHO is de collega’s gelukkig maken. De reden? Blije werknemers presteren beter.
Ontdek: Wat maakt mensen écht gelukkig op het werk?
Waar vroeger de focus van HR op de meer praktische kant van een bedrijf lag – denk maar aan contracten opstellen, verlof goedkeuren en onderhandelen met de vakbonden – ligt die vandaag veel vaker op het menselijke aspect. Maar geluk kun je haast niet definiëren, dus moet de chief happiness officer een heel persoonlijke aanpak hanteren.
Wat zijn dan de taken van zo’n chief happiness officer, vraag je je ongetwijfeld af? Wel, een CHO is verantwoordelijk voor …
Op zoek naar een job in HR? Bekijk het huidige vacatureaanbod
Een hele boterham dus, maar met de juiste competenties weet een chief happiness officer precies wat te doen. Wat die eigenschappen precies zijn?
Een CHO …
Zo’n chief happiness officer kan dus eigenlijk óveral ingezet worden: in ziekenhuizen, op universiteiten, in multinationals of kleine familiebedrijven. In elke organisatie moet werkgeluk hoog op de agenda staan. Wil dat zeggen dat iederéén een CHO in huis moet halen? Niet per se, want ‘gewone’ HR-managers kunnen evengoed werken aan het werkgeluk op de vloer.
TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?
Een chief happiness officer moet de werknemers gelukkig maken, maar een maandelijkse after work drink of een potje tafeltennis is niet wat mensen nodig hebben om gelukkig te zijn. Bovendien denkt iedereen precies dat een job alleen maar leuk moet zijn.
Een zelfstandige wordt dikwijls niet echt blij van de boekhouding en een huishoudhulp zal het ook niet altijd even leuk vinden om eerst een uur te moeten opruimen vóór zij of hij aan het echte werk kan beginnen. Het werk, en het leven in het algemeen, is nu eenmaal soms minder leuk …
Wat is dan wel de sleutel tot werkgeluk? De drie basisbehoeften die elke mens heeft: autonomie, betrokkenheid en competentie. Als je je verbonden en geborgen voelt op het werk, als je zelf beslissingen mag nemen en als je het gevoel hebt dat je iets kan, ben je zinvol bezig. Wist je trouwens dat je zelfs de meest onaangename job met plezier kunt doen als die drie behoeften zijn ingevuld? Dat gevoel om van betekenis te zijn, wordt vandaag nog veel te vaak onderschat.
Lees ook: De 11 ultieme tips om gelukkig te zijn op je werk
(dt/em)
21 januari 2022Ben jij tevreden op en met je werk? Hopelijk wel. Maar voel je je ook geëngageerd en vind je je werk ook zinvol? En wat doet je baas hieraan?
Dajo De Prins kijkt kritisch naar de hele gelukindustrie die werkende mensen zou moeten bijbrengen hoe ze zichzelf gelukkiger kunnen maken.
Wat als je elke dag met grote tegenzin naar het werkt gaat? Hoog tijd om iets te doen aan je werkgeluk!
'People join companies, but leave bosses', klinkt het vaak. “Dat klopt nog altijd”, stelt Frank Vander Sijpe van Securex.
De coronacrisis heeft impact op het werkgeluk van Belgen. Vooral uitersten springen in het oog...
Gezonde en gelukkige medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal voor een organisatie. Ziehier de pijlers voor een proactief wellbeingbeleid.
Daarnaast weten maar liefst zeven op de tien thuiswerkers (69,2%) minder waar hun collega’s mee bezig zijn. Een overzicht...
De meeste uren van ons leven brengen we door op ons werk. Dan kan je je daar maar beter goed bij voelen ...
Wil je je goed voelen in je job? Dan speelt je manager of chef daar een belangrijke rol in.