Beroepenfiches
Vorige

1 van 161

Volgende
Volgend artikel:

Dit profiel is de absolute allrounder in verkoop

Heeft de reisgids zijn beste tijd gehad?

TUI stereobril
Zo kan het ook: toeristen krijgen via een geavanceerde bril extra informatie bij bezienswaardigheden en kunnen dus alleen op pad. De TUI Groep, met Belgische hoofdzetel in Oostende, is volop bezig met het uittesten van zo’n stereoscopische bril.
Iedereen kent wel het stereotiepe beeld van de reisgids in een of andere historische stad. Al dan niet met opgeheven paraplu, vlaggetje of microfoon als hulpmiddel. Als het van TUI afhangt, krijgt deze gids concurrentie. Het bedrijf experimenteert met een stereoscopische bril voor toeristen. Heeft de reisgids zijn beste tijd gehad? En wie verzorgt die trips?

Exit paraplu, welkom techbril? Want hoewel de opgeheven paraplu van de gids nog altijd het beeld domineert tijdens stadsrondleidingen, zijn toeristen met een stereoscopische bril geen sciencefiction meer. TUI Destination Experiences, dat onder de vleugels van de TUI Groep activiteiten, excursies en rondreizen op bestemmingen verzorgt, test op dit moment zo’n geavanceerde bril uit.

Zie de draak

Een dergelijke bril stelt vakantiegangers - dankzij augmented reality - in staat om plaatsen individueel te verkennen. Dit dus zonder enige interventie van een gids met kennis van zaken. Informatie, foto's, video's en 3D-modellen worden via de bril getoond bij de bezienswaardigheid.

In de test die TUI Destination Experiences momenteel in Palma in Mallorca uitvoert, kunnen gebruikers bijvoorbeeld meer te weten komen over een kunstenaar wiens schilderijen ze op dat moment bekijken. Later worden ze teruggeleid naar het verleden en zien ze de beroemde draak waarvan wordt gezegd dat hij de stad destijds heeft geterroriseerd.

Altijd blijven bestaan

De proeffase, die enkele weken duurt, is bedoeld om TUI inzichten te verschaffen in hoe de technologie het best kan worden gebruikt om reizigers de grootste toegevoegde waarde te bieden. Nadien gaat de productontwikkeling van start, zodat vakantiegangers het binnenkort zelf echt kunnen ervaren.

Is de opgeheven paraplu van de reisgids stilaan passé met deze technische evolutie? “Zeker geen verleden tijd. Het zal altijd blijven bestaan”, antwoordt Piet Demeyere, hoofd externe communicatie bij TUI België, met hoofdzetel in Oostende. “Wij omarmen technologie om ook een stuk tegemoet te komen aan het individuele karakter van onze reiziger en het gepersonaliseerde verwachtingspatroon van de klant. We bieden dus keuze”, stelt hij. Of hoe sommige toeristen liever op hun eentje op ontdekking willen gaan.

Ter plaatse boeken

Vergis u niet: een excursie of uitstap tijdens een reis is volgens Demeyere nog altijd behoorlijk in trek. “Elke bestemming heeft haar toppers en deze worden al gauw heel snel uitgeboekt”, beweert hij. “De ruime meerderheid van onze uitstappen wordt vandaag ter plaatse geboekt door onze gasten. De meesten boeken nog altijd via onze vertegenwoordigers tijdens ons welkommoment. Of tijdens één van de hotelbezoeken.”

Mix Belgisch en lokaal

Hoe regelt TUI die excursies en uitstappen qua personeelsbeleid? De begeleiding van de uitstappen gebeurt meestal door locals en/of freelancers, zo blijkt. “Wij hebben geen reisleiding die actief excursies mee begeleidt. Daarvoor doen we een beroep op Nederlandstalige-Franstalige officiële gidsen die vaak op freelance basis onze excursies begeleiden”, vertelt Demeyere.

Voor de reisleiding opteert TUI naar eigen zeggen voor een ‘gezonde mix van Belgische jongens en meisjes en lokale collega’s. “Dat maakt het ook voor onze Belgische jongens en meisjes nog aantrekkelijker, gezien de multiculturele en internationale omgeving waarin ze terecht komen”, stelt hij.

Koken

Ook inhoudelijk zijn de uitstappen en excursies aan het evolueren. “Onze Belgische vakantiegast waardeert nog altijd de traditionele uitstappen, maar we merken wel meer interesse richting alles wat met activiteiten heeft te maken”, stelt hij vast. “Dan denk ik aan activiteiten zoals een fietsuitstap of wandeling. Of een culinaire ontdekkingstocht met mogelijkheden tot zelf wat koken”, somt hij op. Of hoe passief achter een gids aanlopen, toch wel zijn beste tijd heeft gehad.

(wv) 

Stereoscopische bril
Toch zit er een evolutie in. “We zijn volop nieuwe mogelijkheden aan het introduceren in ons reisagentennetwerk en op onze websites. Dit zal het voor de komende zomer mogelijk maken om alle uitstappen al vóór de reis te reserveren. Ook worden die uitstappen mee opgenomen in onze TUI Digital Assistent, onze reis-app”, klinkt het. Ook tijdens de reis ter plaatse ziet de maatschappij meer en meer boekingen voor uitstappen via hun site of app. 18 juli 2016
Anderen bekeken ook