'E-bike is complexer dan elektrische auto'
Vanaf dit jaar kan je in Gent terecht voor een gloednieuw traject Servicetechnieker batterij elektrische fiets. Top of the bill van het aanbod aan technische e-bikeopleidingen.
Het uitgangspunt van ‘De testkaravaan’ is eenvoudig: de provincie stelt gratis een vloot van een honderdtal duurzame vervoermiddelen ter beschikking voor de werknemers. Op die manier stimuleert ze mensen om uit te zoeken of ze werkelijk altijd de auto nodig hebben om naar het werk te komen.
Het uitgangspunt is het ‘test het uit’-principe. Naast 85 elektrische fietsen en acht speed pedelecs kunnen ze bakfietsen, vouwfietsen en fietskarren proberen. Ook bus- en treinpassen, Blue bikes en carpoolmogelijkheid behoren tot het aanbod. De testperiode per bedrijf bedraagt telkens twee weken. “Volgend jaar vernieuwen we onze fietsvloot en verhogen we de capaciteit speed pedelecs, gelet op de grote interesse bij onze deelnemers”, vertelt Katrien Vancraeynest van het Provinciaal Mobiliteitspunt West-Vlaanderen.
Ook in de zomermaanden rukt de karavaan uit. Van maandag 19 tot en met vrijdag 30 augustus doet ze Wingene en Kuurne aan. In totaal schreven voor deze periode 104 personeelsleden zich in voor de campagne, verdeeld over het gemeente- en OCMW-bestuur van Wingene en Kuurne én de personeelsleden van Novy.
De teller loopt op. Dit jaar nemen zo’n 5.500 werknemers uit 18 West-Vlaamse bedrijven deel aan het initiatief, een record. Onder andere McBride uit Ieper, Page Electronica uit Poperinge en Tordale uit Torhout gingen op het aanbod in. Naast onder meer de gemeentebesturen van Brugge, Poperinge, Wingene, Gistel en Langemark-Poelkapelle.
Intussen loopt de campagne van de testkaravaan al het zesde jaar. Van 2014 tot en met 2018 deed de campagne 101 bedrijven aan. In die periode legden 6.771 deelnemers ruim anderhalf miljoen duurzame kilometers af en bespaarden ze 223 ton CO2.
En de aanvragen blijven toestromen. “De totale teller zal na dit zesde campagnejaar op 119 deelnemende bedrijven staan. Ons ‘orderboekje’ is ook voor volgend jaar al volzet en we maken momenteel al een kandidatenlijst voor deelname in 2021 op”, vertelt Vancraeynest. Voor 2022 werkt de provincie aan een nieuw bestek om ook vanaf dan de campagne te laten doorgaan.
Allemaal mooi, maar heeft het initiatief ook echt een effect op lange termijn? “Uit een bevraging bij de deelnemende bedrijven één jaar later blijkt dat ongeveer 40 procent van de respondenten voortaan een duurzaam vervoermiddel gebruikt voor zijn of haar woon-werkverkeer”, oppert Jurgen Vanlerberghe, gedeputeerde voor Mobiliteit. Ook al nam binnen die bedrijven uiteraard niet iedereen deel aan het testproject (en de bevraging nadien), deze cijfers stemmen hem positief.
Daarnaast grepen diverse West-Vlaamse werkgevers de campagne aan om te gaan voor een duurzaam woon-werkbeleid. Zo werkte AZ Groeninge uit Kortrijk zijn fietsbeleid verder uit, lanceerde Boss Paints uit Waregem lanceerde het ’Bike to Boss’-concept (met een fietsspaarpuntensysteem en groepsaankoop) en begon Milcobel uit Langemark-Poelkapelle met een fietsleaseplan voor hun werknemers.
Intussen is er ook al een nevenproject. “Wegens het succes zijn we in 2017 ook gestart met een testkaravaan gericht naar inwoners van West-Vlaamse gemeenten. Al is deze vloot wel is iets kleinschaliger en biedt die enkel elektrische fietsen aan”, stelt Vanlerberghe.
Bovendien stappen ook andere regio’s in. “Zo werd de campagne al overgenomen door de Stad Antwerpen, daar heet het de Mobilotheek. Maar we kregen ook al navolging in onder meer Wevelgem en Deinze en bij de provinciebesturen van Vlaams-Brabant, Limburg en Oost-Vlaanderen.”
(William Visterin) - Meer info: www.testkaravaan.be
26 augustus 2019Vanaf dit jaar kan je in Gent terecht voor een gloednieuw traject Servicetechnieker batterij elektrische fiets. Top of the bill van het aanbod aan technische e-bikeopleidingen.
Heel wat topmanagers halen regelmatig hun stalen ros van stal. In het weekend maar ook voor of na het werk. En dat is niet geheel zonder reden.
De (bedrijfs-)wagen even achterwege laten? Je kan op originelere manieren op je werk raken…
Sinds vorig jaar kun je een bedrijfswagen inruilen voor geld. En binnenkort kan je zelfs kiezen voor een duurzamer alternatief. Maar wat levert nu het meeste op?
Het mobiliteitsbudget is een feit. Maar wat betekent dit voor jou en wordt het wat? Zal het de files (helpen) verminderen? Yves Labeeu geeft antwoord...
UPC KU Leuven is een enorm boeiende omgeving. “Dat is ook exact de reden waarom elke medewerker hier voor zijn of haar job koos”
Een magazijn is de drijvende kracht achter vele bedrijven. Maar wat houdt het werk van een magazijnier precies in? En wat kan je als magazijnier verdienen?
De salarisgroei van Belgische bedienden is de hoogste in meer dan twintig jaar...
Er is een tekort aan chauffeurs die in magazijnen vorkheftrucks en reachtrucks besturen. Technologie en virtual reality kunnen helpen in hun opleiding.