Hoe belangrijk is een persoonlijke werkplek voor jou?
Op het werk kan een bureau er door het plaatsen van persoonlijke spullen redelijk “huiselijk” uitzien. Onnodige rommel of een slimme zet?
Hoofdtelefoons of headsets hebben sinds de coronapandemie - en de opkomst van video calls - een vaste plek veroverd in het arsenaal van menig kantoorwerker. "Intussen zien we meer werknemers terugkeren naar kantoor en bijvoorbeeld slechts 1 à 2 dagen thuiswerken," aldus Arnoud Dollé van headsetfabrikant Epos, dat met de Impact 1000-serie een model heeft gelanceerd dat zich specifiek richt op open kantooromgevingen.
Lees ook: 5 onmisbare onderdelen voor jouw hybride werkplek (en de trends)
"Medewerkers kunnen zich er helemaal mee afsluiten, maar tegelijkertijd ook in contact blijven met collega’s op kantoor." Dit gebeurt bij de Epos door de nadruk te leggen op het audio-aspect, met de zogenaamde TalkThrough-functie. Wanneer deze is ingeschakeld, opent het toestel de buitenste microfoons, zodat de gebruiker met nabije collega's kan praten zonder de headset af te hoeven zetten.
Ontdek: Hoe werk je geconcentreerd in een open kantoorlandschap?
Epos is niet de enige leverancier van headsets, ook Poly en Jabra zijn bijvoorbeeld vooraanstaande namen. Maar de algemene trend is wel dat headsets technisch verfijnder worden en polyvalenter in gebruik.
Veel werknemers nemen hun headset mee van hun bedrijfskantoor naar hun thuiskantoor en terug. Volgens Dollé zijn headsets vandaag meer dan ooit een kwestie van well being. "Een goede headset maakt je niet alleen productiever; als de audio goed is afgestemd op je hersenen, zal hij je ook minder vermoeid maken."
Wat doe je dan met medewerkers of bedrijven die tot nu toe weinig aandacht hebben besteed aan hun headset? Of ze zelfs niet gebruiken? Die zijn er ook. "We hebben nog een weg te gaan," erkent Dollé. "Tegelijkertijd merken we dat we in bedrijven niet alleen met IT-afdelingen praten, maar ook met HR-afdelingen. Het welzijn van medewerkers speelt daar een belangrijke rol."
Checklist: is jouw werkgever bekommerd om jouw welzijn?
Sommige headsets zijn met een kabel verbonden met een pc, maar er zijn er ook die draadloos werken via DECT of bluetooth. "Deze laatste categorie wordt in onze contreien, België en Nederland, eerder gebruikt," weet hij. "Waardoor je er ook meerdere apparaten tegelijkertijd mee kunt verbinden."
Headsets hebben ook een prijs, zeker de geavanceerdere modellen. Voor de Impact 1000-serie ligt de richtprijs rond de 325 euro (btw inclusief). Maar net als bij smartphones is de ene headset de andere niet. "In een open office-omgeving kan een goede headset je zeker helpen om je te concentreren. Bedenk ook dat werknemers vandaag vooral naar kantoor komen om elkaar te ontmoeten en dus een praatje te slaan. Voor je het weet gaat je productiviteit omlaag omdat je constant wordt gestoord."
Hoe blijf je geconcentreerd? 6 tips
(William Visterin)
19 januari 2024Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Op het werk kan een bureau er door het plaatsen van persoonlijke spullen redelijk “huiselijk” uitzien. Onnodige rommel of een slimme zet?
Nu telewerken steeds meer ingeburgerd raakt, vergaderen we ook steeds vaker online. Heeft fysiek vergaderen nog een toekomst? En wat met de VR-technologie?
We laten ons snel afleiden door prikkels. Terwijl we een stuk efficiënter werken als we ons kunnen concentreren. Dus: hoe houden we onze concentratie vast?
Videobellers vinden gesprekspartners met planten en boeken achter zich het betrouwbaarst.
In vergelijking met 3 jaar geleden staan we vandaag een stuk verder qua technologie en aanpak in het hybride werken. Deze trends en onderdelen zijn cruciaal.
We werken steeds meer van thuis. En steeds vaker ook met een headset. Maar hoe kies je zo’n kleinood dat je vlot door al die webcalls moet loodsen?
Veel bedienden mogen een of twee dagen thuis werken, maar niet iedereen maakt daar gebruik van. Er zijn immers voordelen én nadelen aan hybride werken.
Het concept van de open kantoorruimte bestaat al langer, maar wint aan populariteit. Toch is deze indeling niet voor iedereen weggelegd...
Digitaal is het nieuwe normaal en dat geldt ook voor de professionele communicatie. Wat zijn de etiquetteregels en hoe houden we het zakelijk en efficiënt?