Opleidingen
Vorige

1 van 247

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Hackathon gaat op zoek naar verfrissende ideeën in logistiek

Teams in actie tijdens de First Logistics Challenge Hackathon in 2018. (Foto’s Sacha Jennis)
In BluePoint Antwerpen kent op 27 en 28 november de tweede Logistics Hackathon zijn beloop. Teams van studenten en ervaren werkkrachten uit de logistiek en transport zoeken er naar vernieuwende oplossingen voor concrete issues bij de deelnemende bedrijven.

Hackathons schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Ze worden gezien als uiterst geschikt om lastige technische vraagstukken aan te pakken die al lang bestaan en die een creatieve oplossing vereisen. Binnen een korte, vastgestelde tijdspanne gaan teams van studenten en/of specialisten op zoek naar die oplossingen.

Zo dacht ook OTM (de belangenorganisatie van Belgische verladers), erover voor de logistieke sector. Na Dockflow vorig jaar mag Lanark - Digital Suply Chain Engineers uit Schoten het event mee op poten zetten.

Uitdagingen

“Met de hackathon wil OTM een frisse wind door de logistieke sector laten waaien. De hackathons kennen hun oorsprong in de IT-sector. Software- en website-ontwikkelaars komen bij elkaar om een oplossing te zoeken waarbij dan meestal een app, website of programma wordt geprogrammeerd. Bij de Logistics Hackathon is het niet de bedoeling dat achter de computer een programma wordt geschreven, maar is het opzet om tot praktisch inzetbare oplossingen te komen voor problemen waarmee bedrijven uit de logistieke sector in het dagdagelijkse leven worden geconfronteerd”, verduidelijkt Wim Farasyn, managing director van Lanark.

“De deelnemende bedrijven engageren zich ook dat het winnende team de kans krijgt om zijn oplossing in het bedrijf te komen voorstellen”, gaat Farasyn voort. “Vorig jaar heeft dit bij een van de bedrijven zelfs geleid tot de implementatie van de voorgestelde oplossing.”

Voor de deelnemers in de teams levert het misschien zelfs een nieuwe uitdaging bij een van de bedrijven op. “Het opzet is in eerste instantie om een externe, verfrissende kijk op bepaalde vraagstukken te krijgen. Maar er hangt zeer zeker ook een recruiting element aan vast. Tijdens de hackathon kijken de bedrijven ook uit of er deelnemers tussenzitten die ze kunnen gebruiken”, maakt hij duidelijk.

Gezonde mix

Om tot die verfrissende kijk te komen, wordt gestreefd naar een gezonde mix van studenten en mensen met werkervaring in de logistiek en transport. “Vorig jaar bestonden de teams uit zestig procent studenten en 40 procent ervaren krachten. De teams waarin die mix het best vertegenwoordigd was, leverden de betere resultaten op. Studenten hebben dikwijls een heel vernieuwende, maar niet altijd praktisch haalbare kijk op het vraagstuk, terwijl de ervaren krachten een klare kijk hebben op uitvoerbaarheid en dan kunnen bijsturen”, weet Farasyn.

De cases die de deelnemende teams krijgen voorgeschoteld, zijn heel uiteenlopend. De logistieke sector staat zowel voor uitdagingen op vlak van mobiliteit als reglementering en digitalisering. “Het mobiliteitsvraagstuk is alom gekend. Maar we worden bijvoorbeeld ook geconfronteerd met de zogenaamde 'amazonisering'. In ons privéleven zijn we allemaal al de service gewoon van diensten als Amazon, Bol.com, Coolblue,... We zien dat die verwachtingen zich nu ook afspiegelen in de B2B. Men verwacht volledige visibiliteit. Het juiste talent aantrekken wordt ook hier steeds belangrijker. De war for talent is ook hier volop bezig”, maakt Farasyn duidelijk.

Op de tweede editie van de Logistics Hackathon leggen zes bedrijven een concrete case voor. Meer bepaald drie verladers die gebruik maken van transport (Soudal, Jan De Nul en Spadel) en drie dienstverleners (Timocom, ODTH en DP World). Zo legt Spadel het vraagstuk voor hoe de fijnmazige distributie in een grootstad economisch valabel kan zijn. Jan De Nul zit dan weer met een prangende vraag over het beheer van big data en Soudal wil nagaan hoe het dezelfde service kan behouden terwijl grote veranderingen worden doorgevoerd in de fabriek en magazijnen in Polen. Bij Timocom willen ze weten hoe bij het online opvolgen van transporten de chauffeurs maximaal kunnen worden ingeschakeld, ODTH wil graag leveringen in containers gezamenlijk met verschillende spelers laten verlopen en DP World ten slotte zoekt naar oplossingen om het hoofd te bieden aan hindernissen bij het on time leveren.

Meer info: logisticshackathon.be

(Bart Roggeman)

21 oktober 2019
Anderen bekeken ook