Uit liefde voor de planeet
A.S.Adventure lanceerde in september het duurzaamheidskenmerk ‘With love for Our Planet’. Sustainability coördinator Claudia Verswyver legt uit...
Groen is in. Bedrijven die aandacht schenken aan het milieu scoren ook, niet alleen bij de klanten maar ook als werkgever. Maar liefst negen op de tien Vlamingen vindt het belangrijk dat het bedrijf waarvoor hij of zijn werkt milieubewust denkt en handelt. Het belang dat werknemers daaraan hechten, neemt toe met de leeftijd.
Jerry Crombez, expert Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Unizo, is niet verbaasd. “Jongeren willen in de eerste plaats aan de slag geraken, zeker in deze economisch moeilijke tijden. Maar naarmate ze meer gesetteld zijn in hun loopbaan krijgen ze meer oog voor het milieuaspect. Op maatschappelijk vlak staat duurzaam ondernemen trouwens hoog op de agenda.”
Dat hebben bedrijven ook begrepen. Ruim de helft van de werknemers vindt dat zijn werkgever voldoende investeert in het milieu. Voor vier op de tien mogen die investeringen meer zijn. Vooral voor alternatieve energie (65 procent) en milieuvriendelijk transport (55 procent) mogen er van de werknemers extra centen uitgetrokken worden.
“Bedrijven zijn bewust bezig met duurzame energie, zeker als de traditionele duurder wordt. De vraag naar milieuvriendelijkheid moet je altijd zien in het licht van wat het een bedrijf financieel kan opbrengen”, merkt Jerry Crombez op. “Het moet voor een werkgever economisch haalbaar zijn. Alternatieve energie vergt vaak een heuse investering. Het is dus niet toevallig dat het op dit punt volgens de werknemers beter kan.”
Recycleren en energie besparen, bijvoorbeeld door de verwarming een graadje lager te zetten, zijn volgens werknemers de belangrijkste maatregelen waardoor een organisatie groener te werk kan gaan. Bij meer dan negen op de tien staat dit bovenaan het ecologische to do-lijstje.
“Dat is makkelijker gezegd dan gerealiseerd, merken we bij ondernemers. Veel werknemers houden er niet van in koudere temperaturen te werken, zoals bijvoorbeeld op dikketruiendag. Ze willen het comfort van in een warme ruimte te zitten en staan dat niet graag af. Verandering ligt ook altijd moeilijk. Hierdoor ondervinden werkgevers vaak problemen om zulke milieubesparende maatregelen door te voeren.”
Toch gaan we liever werken waar milieubewustheid hoog in het vaandel gehouden wordt. Maar liefst zes op de tien houdt daar rekening mee wanneer ze overwegen om ergens te gaan solliciteren. Voor 14 procent weegt een doordachte ecologische strategie zelfs zwaar door om zich bij een werkgever kandidaat te stellen.
“Onze samenleving hecht steeds meer belang aan milieuvriendelijkheid. Maar ik heb nog van geen enkele werkgever gehoord dat een sollicitant niet komt opdagen omdat het bedrijf niet groen genoeg is. Wellicht speelt ecologie ook een grotere rol tijdens een hoogconjunctuur, wanneer er veel jobs zijn. Gezien de crisis denk ik dat bij velen uiteindelijk werk hebben primeert, ook als dat niet meteen zo groen is.”
(katrien.stragier)
12 augustus 2009A.S.Adventure lanceerde in september het duurzaamheidskenmerk ‘With love for Our Planet’. Sustainability coördinator Claudia Verswyver legt uit...
Bij Aquafin halen ze het groen gas zelf uit het slib van het afvalwater en injecteren ze het daarna op het aardgasnet. Een primeur in Vlaanderen.
Leefmilieu Brussel is de milieu- en energieadministratie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die streeft naar een duurzamere en groenere toekomst voor alle Brusselaars.
Opstartende bedrijfjes in groene technologie maken ondanks de kredietcrisis nog kans om uit de startblokken te geraken. Vraag is of zij op de duur geen jobs zullen wegkapen in de traditionele industrie en energiebedrijven...
Brussel biedt je overal bossen, parken en plantsoenen, al was het maar voor een lunchbreak of een gezondheidsloopje.
Als je je toilet doorspoelt, sta je er misschien niet bij stil, maar het doorgespoelde water is niet louter afval. Integendeel, het is een bron van grondstoffen en energie.
Zowel Jenny Mae Vansteenlandt als Lasse Six kozen bewust voor een job bij Unilin Group om het verschil te kunnen maken op vlak van duurzaamheid.
Headsets of hoofdtelefoons zijn de nieuwe smartphones: we nemen ze overal mee naartoe, ze worden steeds geavanceerder én ze mogen ook wat kosten.
3.841 euro bruto. Dat is het gemiddelde maandloon van een verkoper in ons land. Al zijn er in de verkoop grote verschillen.