Werkplek
Vorige

1 van 667

Volgende
Volgend artikel:

De kracht van neurodiversiteit op de werkvloer

Groene werkgever krijgt de voorkeur

windmolens
Het staat goed om je te profileren als eco, ook voor werkgevers. Dat blijkt uit een enquête die Jobat afnam bij meer dan 6.000 Vlamingen.

Groen is in. Bedrijven die aandacht schenken aan het milieu scoren ook, niet alleen bij de klanten maar ook als werkgever. Maar liefst negen op de tien Vlamingen vindt het belangrijk dat het bedrijf waarvoor hij of zijn werkt milieubewust denkt en handelt. Het belang dat werknemers daaraan hechten, neemt toe met de leeftijd.

Alternatieve energie vaak een heuse investering

Jerry Crombez, expert Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Unizo, is niet verbaasd. “Jongeren willen in de eerste plaats aan de slag geraken, zeker in deze economisch moeilijke tijden. Maar naarmate ze meer gesetteld zijn in hun loopbaan krijgen ze meer oog voor het milieuaspect. Op maatschappelijk vlak staat duurzaam ondernemen trouwens hoog op de agenda.”

Dat hebben bedrijven ook begrepen. Ruim de helft van de werknemers vindt dat zijn werkgever voldoende investeert in het milieu. Voor vier op de tien mogen die investeringen meer zijn. Vooral voor alternatieve energie (65 procent) en milieuvriendelijk transport (55 procent) mogen er van de werknemers extra centen uitgetrokken worden.

“Bedrijven zijn bewust bezig met duurzame energie, zeker als de traditionele duurder wordt. De vraag naar milieuvriendelijkheid moet je altijd zien in het licht van wat het een bedrijf financieel kan opbrengen”, merkt Jerry Crombez op. “Het moet voor een werkgever economisch haalbaar zijn. Alternatieve energie vergt vaak een heuse investering. Het is dus niet toevallig dat het op dit punt volgens de werknemers beter kan.”

Geen fan van Dikketruiendag

Recycleren en energie besparen, bijvoorbeeld door de verwarming een graadje lager te zetten, zijn volgens werknemers de belangrijkste maatregelen waardoor een organisatie groener te werk kan gaan. Bij meer dan negen op de tien staat dit bovenaan het ecologische to do-lijstje.

“Dat is makkelijker gezegd dan gerealiseerd, merken we bij ondernemers. Veel werknemers houden er niet van in koudere temperaturen te werken, zoals bijvoorbeeld op dikketruiendag. Ze willen het comfort van in een warme ruimte te zitten en staan dat niet graag af. Verandering ligt ook altijd moeilijk. Hierdoor ondervinden werkgevers vaak problemen om zulke milieubesparende maatregelen door te voeren.”

6 op 10 bekijken milieubewustheid

Toch gaan we liever werken waar milieubewustheid hoog in het vaandel gehouden wordt. Maar liefst zes op de tien houdt daar rekening mee wanneer ze overwegen om ergens te gaan solliciteren. Voor 14 procent weegt een doordachte ecologische strategie zelfs zwaar door om zich bij een werkgever kandidaat te stellen.

“Onze samenleving hecht steeds meer belang aan milieuvriendelijkheid. Maar ik heb nog van geen enkele werkgever gehoord dat een sollicitant niet komt opdagen omdat het bedrijf niet groen genoeg is. Wellicht speelt ecologie ook een grotere rol tijdens een hoogconjunctuur, wanneer er veel jobs zijn. Gezien de crisis denk ik dat bij velen uiteindelijk werk hebben primeert, ook als dat niet meteen zo groen is.”

(katrien.stragier)

12 augustus 2009
Anderen bekeken ook