Carcooning is nieuwe trend om truckers in dienst te houden
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
“De eerste 25 kandidaten hebben hun opleiding achter de rug en kunnen nu worden ingezet”, zegt Roel Smets, voorzitter van de Federatie voor Wegtransporteurs & Logistieke Dienstverleners, Febetra Limburg. “Het project dat over een periode van tweeënhalf jaar wordt uitgevoerd, moet op het einde van de rit 160 nieuwe chauffeurs met een rijbewijs CE opleveren.”
De sector van transport en logistiek boomt in Limburg. De bedrijfsinvesteringen en de vele nieuwe jobs liegen er niet om. De afgelopen 3 jaren heeft de logistieke sector meer dan 365 miljoen euro geïnvesteerd in terreinen of gebouwen en kwamen er meer dan 1.600 nieuwe jobs bij. Maar die hoogconjunctuur kent ook een keerzijde. De VDAB-databanken tonen zwart op wit dat transportbedrijven het steeds lastiger hebben om binnen een redelijke termijn geschikt personeel te vinden. Vooral de schaarste aan kandidaat-chauffeurs wordt groter. Zo telde de VDAB eind 2017 60% meer openstaande vacatures voor het beroep van (truck)chauffeur dan in 2016.
Gedeputeerde van Economie Erik Gerits: “Dat het beroep van vrachtwagenchauffeur al jaren met stip genoteerd staat op de lijst van knelpuntberoepen is het gevolg van de vergrijzing van hun bestaande personeelsbestand enerzijds (jaarlijkse uitstroom van 300 truckers) en het imago van het beroep anderzijds. Willen transportbedrijven van de economische opleving profiteren, dan moeten we hen ondersteunen bij de invulling van de bestaande vacatures."
"Het tekort aan chauffeurs is problematisch, zeker nu de opleidingscapaciteiten beperkt zijn en de kostprijs voor het behalen van een rijbewijs categorie CE snel kan oplopen tot enkele duizenden euro’s”, aldus Roel Smets, voorzitter Febetra Limburg. Vandaar het experiment met gratis opleidingen.
De beroepsfederaties Febetra, de provincie Limburg, VDAB, Atrium opleidingen en de vzw Scholing sloegen hiervoor de handen in elkaar met het project Fast Track CE. “Het project stoomt kandidaat-truckchauffeurs, in drie maanden tijd klaar voor het behalen van het rijbewijs CE. De kandidaten moeten wel in het bezit zijn van een rijbewijs B en voldoende gemotiveerd zijn om in de transportsector aan de slag te gaan”, aldus Roel Smets. “Daardoor komt een zeer brede doelgroep in aanmerking voor een traject, gaande van langdurig werklozen of vluchtelingen, maar ook kandidaten uit andere sectoren die misschien wel dromen van een job als vrachtwagenchauffeur.
(kme) - Foto: HBvL - Meer info: www.scholingvzw.be
23 maart 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het thuis gezellig maken: dat is cocooning. Een variant hiervan, carcooning, is de enorme uitbreiding van het comfort in de cabine van vrachtwagens.
Levensmiddelenbedrijf Viangro gebruikt een slim systeem om continu te weten waar zijn vrachtwagens zich bevinden. Een woordje uitleg ...
We vroegen Danny Thommis (45) uit Melsbroek hoeveel hij verdient als vrachtwagenpiloot...
Als Belgische werknemers staan we hoog aangeschreven op de arbeidsmarkt. Toch kunnen we niet op onze lauweren rusten want onze taalvaardigheid daalt…
Je collega’s kies je in de meeste gevallen niet zelf en wie pech heeft ergert zich dood aan hun gedrag. Maar hoe ga je best om met ergernissen op je werk?
Met de fluctuerende brandstofprijzen in het achterhoofd, is je woon-werkverkeer al fietsend afleggen geen slecht plan. We fietsen samen door alle cijfers en mogelijkheden.
Bij Arvesta is welzijn alvast meer dan een slogan. Het vormt de kern van waar het bedrijf voor wil staan. “Welzijn en een duurzame loopbaan zijn twee kanten eenzelfde medaille.”
Het is niet omdat je niet of minder goed hoort, dat die droomjob niet voor jou weggelegd is. De beroepsgroep van slechthorenden is groter dan je zou denken.
Wie tegenwoordig als werknemer op zoek is naar een andere job ziet door de krapte op de arbeidsmarkt vaak heel wat interessante mogelijkheden...