Efficiënt vergaderen dankzij de 'Twee Pizza's-regel'
De 'Twee Pizza's'-regel van Jeff Bezos, oprichter en CEO van webwinkel Amazon.com, is volgens hem dé manier om efficiënt te vergaderen ...
Jeremiah Dillon merkte een negatieve trend op in zijn werkomgeving. Medewerkers hadden minder tijd, minder fut, minder zin om te werken of zich naar vergaderingen te slepen, waardoor ze minder deden en creëerden.
Hij stuurde een mail naar al zijn collega’s met zijn inzichten om hun productiviteit en hun timemanagement skills wat op te krikken.
“Als je geen tijd hebt om dit te lezen... lees het dan twee keer.
Stop. Adem. Denk nu aan hoe jij je tijd indeelt. Zelf heb ik ook wel wat ruimte voor verbetering.
Er zijn twee paradigma’s als het aankomt op plannen: de manager en de uitvoerder.
De dag van de manager kan ingedeeld worden in intervals van 30 minuten, en ze veranderen elk half uur wat ze aan het doen zijn. Een beetje zoals Tetris, schuiven met blokjes en open plekken invullen.
De dag van de uitvoerder (maker, bedenker, doener) ziet er anders uit. Zij moeten dingen maken, creëren, bouwen. Maar, voor ze daar aan beginnen, moeten ze nadenken. De meest effectieve manier voor hen om hun tijd te gebruiken is door hun tijd in blokken van halve of volledige dagen te benutten. Zelfs één enkele vergadering van 30 minuten in het midden van hun ‘Doe Tijd’ kan hen ontsporen.
We moeten allemaal uitvoerders zijn.
Ok. Goed idee. Ik zal dat doen... je weet wel... later... ik ben te laat voor een meeting.
Nee. Zo werkt het niet. De enige manier om deze aanpak succesvol te maken, is door doelgericht te zijn. Stel daarom een implementatieplan op. Je moet precies definiëren wanneer en waar je tijd zal maken voor de ‘Doe Tijd’ voor je projecten. Laat me je even een verhaal vertellen over een studie die hier aan gewijd is:
Leg jezelf op om de ‘Doe Tijd’ in je agenda te beschermen, net zoals de plaats en het tijdstip waarop je het zal doen. Specifieer idealiter ook wat je zal doen of creëren. Op die manier zal het ook echt gebeuren.
Wel ik kan dit doen… als laatste ding op vrijdag, ja... nadat al mijn vergaderingen voorbij zijn.
Eigenlijk niet. Veel van onze vergaderingen kunnen korter, hebben minder mensen nodig, of kunnen gewoon geschrapt worden. Gebruik die uren voor je ‘Doe Tijd’. Maar stel het niet uit tot het einde van de dag op vrijdag. De tijd die je kiest, doet er echt toe. Je energieniveau golft tijdens de week, probeer hiernaar te plannen.
Probeer het volgende te doen:
Geef de voorkeur aan de ochtend voor je ‘Doe Tijd’. In de namiddag worden we vaak geplaagd door beslissingsmoeheid. Hou de late namiddag voor routineklusjes of machinale opdrachten.
Mijn nieuwe uitdaging voor jullie: creëer en bescherm jouw ‘Doe Tijd’ en hou rekening met de ‘Doe Tijd’ van anderen voor je deze verstoort.
Ik heb zelf ‘Doe Tijd’ in mijn agenda staan. Plan daar alsjeblieft niet in of over, en ik beloof dat ik mijn best zal doen om niet over die van jou te plannen.”
Google-medewerkers zouden geen Google-medewerkers zijn, moesten ze deze virale mail al niet in een visueel aantrekkelijk jasje gestoken hebben. Je kan ondertussen dus een videoversie van de mail bekijken.
(sjv) - Bron: Medium
20 april 2016De 'Twee Pizza's'-regel van Jeff Bezos, oprichter en CEO van webwinkel Amazon.com, is volgens hem dé manier om efficiënt te vergaderen ...
Bij de naam Google denken we spontaan aan de zoekrobot die ons door het World Wide Web loodst, maar er zitten ook mensen achter die site. En die hebben best leuke voordelen op het werk.
487.844 euro per dag verdienen, dan kan het al bijna niet anders dan dat je voor één van de grootste technologiebedrijven ter wereld werkt.
Een gebalanceerd management organiseren is niet altijd even gemakkelijk, dat ondervond ook Larry Page, de CEO van Google.
Druk-druk-druk. Elke dag opnieuw, ook bij ons. Hoog tijd om daar wat aan te doen! Jobat ging op zoek naar een beter timemanagement. 3 uur per dag winnen?
Van de 2,5 à 3,5 miljoen sollicitaties werft het technologiebedrijf 'slechts' 4.000 kandidaten aan. Welke kwaliteiten bezitten deze gelukkige sollicitanten?
Je baas die in je professionele mailbox neust: mag dat zomaar? Het is een complex vraagstuk met een dubbele bodem...
Er bestaan heel wat verschillende manieren, statuten en niveaus om bij de overheid te werken. Wij geven je een kort overzicht.
De impact van onze job op ons welzijn is groot. Maar helaas blijken niet alle werksituaties even gezond...