“Zelfs met 1.500 medewerkers heerst hier een start-upcultuur”
Mensen ontzorgen, dat is de missie van Meat&More. Dat geldt voor de klanten, maar ook voor de eigen medewerkers. Het bedrijf zet daarom sterk in op werkgeluk.
Laurien Desmet begon haar carrière bij Meat&More twee jaar geleden, met een traineeship. “Van opleiding ben ik eigenlijk bedrijfspsycholoog en ik begon mijn carrière bij een HR-selectiebureau”, vertelt ze. “Met het traineeship wilde ik graag een commerciële functie combineren met het coachen van mensen. En dat is ook gelukt.”
Tijdens haar interne opleiding deed Laurien ervaring op in verschillende filialen van Buurtslagers, in de laatste fase zelfs als districtmanager. “Op die manier is mijn interesse voor heel projectmatig werk begonnen. Mijn traineeship in sales werd doorgetrokken in de afdeling PPPM (Project, Portfolio and Procesmanagement) en daar ben ik gebleven. Dat kon omdat er bij Meat&More een punt van gemaakt wordt om naar een zo groot mogelijke interne mobiliteit te streven.”
Bepaal zélf je werkgeluk: 6 tips
Bij PPPM is het Lauriens taak om project en processen binnen het bedrijf zo efficiënt mogelijk te maken. “Ik ben nu bijvoorbeeld betrokken bij een project dat AI inzet om leveringen naar onze winkels te optimaliseren. Daarnaast ondersteun ik samen met mijn collega’s onze dataspecialisten bij ons master data programma. Maar even goed ben ik bezig met HR en employer branding. Er komt vaak ook change management bij kijken, met een focus op de mens als belangrijkste schakel.”
Dat je de kans én het vertrouwen krijgt om jezelf autonoom te ontplooien, maakt voor Laurien een groot stuk van haar werkgeluk uit, zegt ze.
“Ik kom met alle geledingen van het bedrijf in contact. Ik mag initiatief nemen, ik heb heel veel afwisseling en ik kan zelf veel leren. Ja, zo is het natuurlijk leuk om te gaan werken (lacht). Bovendien hangt hier een heel fijne, collegiale sfeer. Iedereen kent iedereen en er is een heel vlakke structuur. Meat&More is een bedrijf dat to the point is: daden zijn hier belangrijker dan grote woorden.”
Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!
Ook Gwendolien Desrumaux heeft er al een vrij atypisch parcours op zitten bij Meat&More. Zij begon haar carrière in de winkels van het bedrijf en groeide daarna door als HR-businesspartner voor West-Vlaanderen, waar het haar taak was om leidinggevenden bij te staan bij menselijke kwesties.
“Dat was een heel gevarieerde job”, vertelt ze. “Ik ging bijvoorbeeld helpen bij sollicitatiegesprekken, ik probeerde in verschillende teams te spotten wie potentieel had om door te groeien en ik hielp mensen te coachen wanneer ze moeilijke gesprekken moesten voeren met werknemers.”
Twee jaar later is Gwendolien doorgegroeid als HR-manager voor de verkoopafdeling. “Er wordt bij Meat&More goed gekeken naar wat je als werknemer zelf leuk vindt en waar je energie van krijgt”, zegt ze. “Dat komt bijvoorbeeld ook expliciet aan bod in functioneringsgesprekken. Bij Meat&More leggen we de focus op wat je graag doet, goed kunt en wilt doen. En daar werk ik als HR manager graag aan mee. De juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment, daar staan we voor!”
Meat&More kan niet alleen veel doorgroeimogelijkheden aanbieden, ook op menselijk gebied zit het goed, vindt Gwendolien. Ook dat bepaalt het werkgeluk. “Hier heerst een heel huiselijke, familiale sfeer en men is zeer mensgericht. Tegelijk voel je dat je het verschil kunt maken en dat je mag meedenken, als je een uitdaging wilt aangaan."
"Wat ook helpt: het is duidelijk een groeiend bedrijf. Het aantal filialen neemt toe en de automatisatie van ons productie- en distributieproces stijgt want we bouwen letterlijk aan de toekomst dankzij een gloednieuw geautomatiseerd distributiecentrum. Er hangt een positieve vibe bij ons, die je minder snel vindt in een bedrijf waar het niet zo goed gaat.”
Ontdek: Welke bedrijfscultuur past bij jou?
De carrière van Tom Blondeel bij Meat&More valt in twee delen uiteen. Hij ging er in 2015 voor het eerst aan de slag, verkaste medio 2019 naar een bedrijf in de zeevaartwereld, maar kwam dit jaar opnieuw in de oude stal terecht.
“Ik was op zoek naar mogelijkheden om meer te leren over SAP-software”, vertelt hij. “Toen zag ik dat de data- en IT-afdeling bij Meat&More sterk groeide en ik mijn kennis kon verrijken bij mijn vorige werkgever. Ik solliciteerde en keerde terug (lacht). Meat&More zet sinds een paar jaar heel hard in op digitialisering en data. Data is het nieuwe goud, daar zet ik graag mee mijn schouders onder, samen met mijn collega’s. We zijn allemaal verschillend en samen zijn we sterk.”
Door zijn ‘uitstap’ kan Tom goed vergelijken met andere werkgevers. En Meat&More komt daar toch als primus uit. “Ze geven je alle kansen, begeleiden je zeer goed en steunen je in je keuzes”, zegt hij. “Bij de meeste andere firma’s waarmee ik in aanraking kwam, werden je keuzes en noden als werknemer meer genegeerd. Hier kun je je als werknemer echt ontplooien en ben je geen nummer.”
CHECK: 20 signalen dat jij de juiste job hebt
“Het gevoel hebben welkom te zijn en iets te kunnen betekenen voor de firma”, zo definieert Tom ‘werkgeluk’. En dat heeft hij nu ook gevonden.
“De manier waarop Meat&More openstaat voor de werknemers is, in mijn ervaring, ongezien. Er wordt geluisterd naar je en je wordt altijd correct behandeld. Toen ik bij Meat&More weg was, heb ik net het tegenovergestelde meegemaakt en dat was ook de reden waarom ik teruggekeerd ben. Kunnen doen wat je ambieert en waar je goed in bent, geeft ongelooflijk veel voldoening.”
Werkgeluk: wat kan je er zelf voor doen?
(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine
7 november 2022Mensen ontzorgen, dat is de missie van Meat&More. Dat geldt voor de klanten, maar ook voor de eigen medewerkers. Het bedrijf zet daarom sterk in op werkgeluk.
De meeste jobs zijn noch extreem verschrikkelijk noch duidelijk ‘amazing’ waardoor we soms niet weten wat te doen. Hoe weet je dat jouw job de moeite is?
Wie gelukkig is op het werk, is dat dikwijls ook ver daarbuiten. Geluksexpert Dajo De Prins verklapt al zijn tips om (terug) tevreden te zijn met je job.
63% van de werkende Belgen voelt wekelijks passie voor hun job en 70% ervaart die wekelijks als zinvol en nuttig. Dat blijkt uit een onderzoek van SD Worx.
Stel: je wilt heel graag die ene job, maar je beschikt niet over de ervaring die wordt gevraagd in de jobadvertentie. Er zijn goede redenen om er toch voor te gaan.
Twijfel je nog over welke job nu écht bij je past? Achterhalen wat je precies wil doen, is makkelijker gezegd dan gedaan...
De Vlaming staat bekend als een harde werker. Maar is hij of zij ook een gelukkige werker?
Dajo De Prins kijkt kritisch naar de hele gelukindustrie die werkende mensen zou moeten bijbrengen hoe ze zichzelf gelukkiger kunnen maken.
We zochten uit hoe jij je gelukkiger voelt in het leven én in je carrière. Als je deze vier stappen volgt, staat jouw geluk voortaan centraal...