Go for happy
Vorige

1 van 746

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Mede mogelijk gemaakt door: De Lijn

Gezocht: ambassadeur (m/v/x)

DeLijn_GFH15
“Onze chauffeurs zijn het aanspreekpunt en gezicht van De Lijn.”
Waarom worden sommige medewerkers ambassadeurs van hun organisatie en andere niet? Vervoersmaatschappij De Lijn nam dit onderwerp onder de loep.

“Dit voorjaar hebben we een interne oproep gelanceerd om deel te nemen aan een onderzoek van UGent over ambassadeurschap bij medewerkers van Vlaamse organisaties”, zo vertelt Karin Lauwaerts, deskundige employer branding bij De Lijn. Een kleine duizend collega’s tekenden in, waardoor de organisatie een goed idee heeft wat medewerkers tot bevlogen ambassadeurs maakt.

Inzicht en betrokkenheid

“In eerste instantie wilden we via dit onderzoek weten hoe onze medewerkers De Lijn als werkgever ervaren en beschrijven. Komt dit overeen met waarvoor onze organisatie staat? En zijn er specifieke verschillen tussen chauffeurs, technici en andere functiegroepen?”, vertelt Lauwaerts.

Om als ambassadeur op te treden, is de kennis en het kunnen overbrengen van wat de organisatie uniek maakt alvast cruciaal. “Het gaat hier niet louter om salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook om de bedrijfscultuur, de doorgroeimogelijkheden of de werk-privébalans”, vertelt Lauwaerts. “De emotionele betrokkenheid bevordert ook ambassadeurschap: ben je trots om er te werken? Neem je het bijvoorbeeld bij je vrienden voor je werkgever op als die in vraag wordt gesteld?”

Andere factoren kunnen evengoed een invloed hebben. “Mensen die behalve trots ook extravert zijn, zullen eerder bereid zijn om op te treden als ambassadeur. En als ze tevreden zijn over hun werk, zullen ze al sneller trots zijn.” Ook anciënniteit en psychologische empowerment – het vertrouwen en de verantwoordelijkheid die medewerkers ervaren om impact te maken – kunnen hierin een rol spelen.

Lees ook: De opmars van passie voor je werk

Interne of externe ambassadeur?

Je kunt overigens op diverse manieren als ambassadeur optreden: naar de buitenwereld toe of alleen binnen de organisatie. “Intern is het soms een gemakkelijker verhaal”, weet Veerle Waterschoot, bij De Lijn verantwoordelijk voor campagnes. “Sommige collega’s komen bijvoorbeeld minder graag met hun foto op een grote busflank terecht, terwijl dat voor een foto in ons bedrijfsmagazine geen probleem is.”

Bij De Lijn zijn er verschillende interne ambassadeurs zoals diversiteitsambassadeurs die respectvol gedrag binnen de organisatie aanmoedigen en zaken bespreekbaar maken. “Onze cultuurcoaches ondersteunen leidinggevenden om de cultuur binnen de organisatie uit te dragen”, zegt Waterschoot.

Ook in externe rekruterings-, sensibiliserings- en positioneringscampagnes fungeren eigen medewerkers als ambassadeurs. “Onze chauffeurs zijn het aanspreekpunt en gezicht van De Lijn”, aldus Waterschoot. “En dat merken we duidelijk in onze onderzoeken en klantentevredenheid: de chauffeurs scoren hierin altijd zeer goed. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor onze reizigers en treden vaak op in onze campagnes.”

Meer aandacht voor diversiteit: dit zijn de drijfveren

Campagnes

Recent zette De Lijn enkele campagnes op poten met hun eigen medewerkers.

1. Sensibiliseringscampagne

In april lanceerde De Lijn samen met NMBS, MIVB en de TEC de campagne ‘Onze medewerkers zijn meer dan hun job’ om agressie tegen het personeel van het openbaar vervoer een halt toe te roepen.

2. Rekruteringscampagne

Dit jaar zoekt De Lijn meer dan 800 chauffeurs en een 100-tal technici. “Samen met een aantal chauffeurs en techniekers tonen we in onze campagne ‘De Lijn zoekt mensenmensen’ de menselijke kant van onze organisatie.

Heb jij interesse in een job bij De Lijn? Bekijk het huidige vacatureaanbod op Jobat.be!

3. Ambassadeur nieuwe net

Met de invoering van het nieuwe mobiliteitsnet Hoppin werden er 150 drukke haltes geselecteerd met grote impact voor de reiziger. “Er werd een interne oproep gelanceerd om een of meerdere halve dagen op het terrein aanwezig te zijn en onze reizigers persoonlijk door het nieuwe net te gidsen. Dit ondersteunt onze chauffeurs en klantendienstmedewerkers die heel veel vragen van reizigers krijgen.”

4. #BeterVerbinden

Een nieuwe campagne die in de verf zet dat alle medewerkers ambassadeurs zijn. “We willen al onze collega’s, zeker diegene die contact hebben met de klanten, beter laten verbinden.”

Ben jij nog blij met je huidige job? Doe de test!

(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine

29 oktober 2024
Anderen bekeken ook