Jonge werknemers hebben geen boodschap aan stiptheid
Werkgevers denken bij stiptheid vooral aan oudere werknemers. Waarom? Jobat vroeg het ze in zijn jongerenenquête.
Op twaalf jaar tijd groeide rekrutering- en selectiekantoor SThree van 3 tot 120 medewerkers. Daarvan behoort 80 procent tot generatie Y, de generatie jonger dan 28 jaar. Doordat het bedrijf alleen vanuit de onderkant van de piramide groeit, worden zij gezien als de toekomstige managers van SThree. Voor het consultancybedrijf reden te meer om onderzoek te doen naar wat de Y-generatie motiveert om voor een job te kiezen, en hoe een werkgever hen best kan aanwerven en behouden.
‘We zijn begonnen met de karakteristieken te schetsen van de jongeren van generatie Y’, vertelt Kurt Schreurs, directeur van SThree in België. ‘Generatie Y is eerlijk, open en vriendelijk, maar minder snel tevreden over hun bedrijf. Ze gelooft sterk in zichzelf en heeft drive en ambitie, houdt ervan om het management uit te dagen, maar vraagt ook respect, aandacht, een goede work-lifebalans en flexibiliteit. Voor deze generatie is het belangrijk dat ze zich kunnen vinden in de waarden en cultuur van het bedrijf. Ze verwachten een carrièrepad dat ook effectief wordt uitgevoerd zoals opgesteld. Zodra ze de voldoening en het plezier in hun werk verliezen, kunnen ze vrij snel beslissen om te vertrekken.’
Ziedaar het profiel van de Y-generatie. Die is veeleisend, maar je krijgt er ook veel voor terug, vindt Kurt Schreurs. ‘Eens je hun respect krijgt, voel je dat ze veel terug willen geven voor wat je biedt. Ze zijn wat sceptischer en terughoudender, maar ook bereid om zich op hun werk te storten. Maar daarvoor moet je wel met heel wat rekening houden: een goed loonpakket met extralegale voordelen, maar ook respect en erkenning van hun leidinggevenden, met een open communicatie en feedback. Elke dag ga ik met twee medewerkers samen zitten om hen in een persoonlijk gesprek wat tijd te geven, en dat wordt sterk geapprecieerd.’
Op een sollicitatiegesprek geeft SThree elke kandidaat uitgebreide informatie over de bedrijfswaarden, de loopbaanmogelijkheden en alles wat het bedrijf te bieden heeft. ‘Jongeren vinden het belangrijk vanaf dag één duidelijkheid te krijgen.’
Het is al langer bekend dat de Y-generatie belang hecht aan een goede balans tussen werk en privé. Om daaraan tegemoet te komen, heeft SThree een aantal diensten georganiseerd, waaronder een droogkuis, strijkdienst, kinderopvang, en korting voor kinderreizen tijdens de schoolvakanties. Bovendien krijgen medewerkers kortingen in sportclubs en wellnesscentra, en kunnen ze met korting op reis, naar pretparken of naar de cinema.
‘Het zijn allemaal kleine zaken die ons op zich niets extra kosten, maar die medewerkers een beter gevoel geven op het werk. Wij richten ons al langere tijd op jongeren van de universiteit of hogeschool met nul tot vier jaar ervaring, maar ook andere bedrijven zullen de komende jaren meer en meer werknemers van de Y-generatie op de werkvloer krijgen’, vertelt Kurt Schreurs.
‘De babyboomers zijn nog vijf à tien jaar actief voor ze massaal gaan uitstromen, en het zijn de jongeren die hen zullen vervangen. Bedrijven zullen zich dus moeten aanpassen aan de noden en verwachtingen van generatie Y, en zullen in de eerste plaats werk moeten maken van een open communicatie, die uitgaat van geduldig luisteren. Als ze daarin slagen, mogen ze rekenen op gedreven medewerkers.’
(bvdb) - Illustratie: (jvc)  
17 juni 2011Werkgevers denken bij stiptheid vooral aan oudere werknemers. Waarom? Jobat vroeg het ze in zijn jongerenenquête.
Meer dan de helft van de werkende jongeren (20-26 jaar) is tevreden met zijn job en wil die graag blijven beoefenen, zo blijkt uit een onderzoek van Jobat.
Zijn jonge werknemers te assertief? Jobat polste bij 1.500 starters wat ze nu echt vinden van hun job, hun collega’s, hun baas.
Jobat polste bij 1.500 starters die het voorbije jaar hun eerste stappen op de werkvloer zetten wat ze nu echt vinden van hun job. Ontdek het hier...
Weten pas afgestudeerden wat hen te wachten staat? Jobat vroeg het hun en kwam tot volgend besluit...
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
De meeste ingenieurs verdienen goed hun brood. Natuurlijk zijn er flinke verschillen naargelang de plaats van tewerkstelling, het aantal jaren ervaring enz...
De functie die een ingenieur na zijn studies gaat uitoefenen, kan flink verschillen... Waar gaan jonge ingenieurs het vaakst aan de slag?
Uit onderzoek van managementadviseur McKinsey blijkt dat vrouwen in Europa slechts 22% van alle technologiejobs invullen...