Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1074

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Gelukkig op je werk in 8 stappen

Zelfs al ben je in dienst bij de beste firma ter wereld, dan nog is niet elke werkdag een feest. Deze 8 tips doen je terug lachen op kantoor.
#

1. Kies zelf om gelukkig te zijn

Gelukkig zijn is een keuze. Klinkt eenvoudig? Is het ook, maar simpele dingen zijn dikwijls moeilijk te realiseren. Misschien heb jij de beste werkgever van de wereld, maar die kans is klein … Focus dus op de positieve dingen op je werk. Laat onaardige collega’s links liggen en trek op met de leuke.

2. Doe elke dag iets leuk

Yes you can. Zelfs aan een saaie job zitten toffe kanten. Je moet er natuurlijk wel voor openstaan. Bekijk je vaardigheden en interesses, en zoek een aspect aan je werk dat je elke dag leuk kan vinden. Je job zal dan al heel wat minder erg lijken.

3. Neem zelf je eigen ontwikkeling in handen

Jijzelf bent degene die het meest te winnen heeft bij je professionele ontwikkeling. Wacht dus niet tot je baas het initiatief pakt. Neem zelf het heft in handen en vraag om (nuttig) advies aan je chef en ga stap per stap de professionele richting uit die je voor ogen hebt.

4. Weet wat er gebeurt op het werk

Werknemers klagen snel dat bazen niet genoeg communiceren over wat er op stapel staat. Bekijk het ook eens van hun kant. Je chef heeft een drukke agenda en weet niet wat jij niet weet. Zoek zelf de info om goed te werken. Een eigen netwerk uitbouwen kan hiervoor bijvoorbeeld heel nuttig zijn.

5. Vraag regelmatig om feedback

“Mijn baas geeft me nooit feedback.” Klinkt dit bekend in de oren? Ook hier weer: vraag je chef toch gewoon zelf om een evaluatiegesprek. En praat met je klanten of leveranciers. Je zal zeker een schouderklopje krijgen van hen (dat is al goed meegenomen), maar vraag ook naar de pijnpunten in de samenwerking.

6. Doe alleen beloftes die je kan waarmaken

Beloftes niet kunnen houden, zorgt voor stress en ontevredenheid. Heel wat werknemers spenderen meer tijd aan excuses te bedenken in plaats van gewoon hard te werken om je doelen te halen. Zorg dat je je werk structureert en doe geen beloftes als je al op voorhand weet dat je ze toch niet kan waarmaken. Als je workload structureel te hoog ligt, bedenk dan een oplossing en leg deze voor aan je baas.

7. Vermijd negativisme

Roddels, negatieve sfeer en ontevreden collega’s … Het maakt niet uit hoe positief ingesteld je zelf bent, negatieve mensen maken jou zelf ongelukkig. Vermijd hen en blijf zingen in de auto op weg naar je werk.

8. En anders: zoek ander werk

Als al deze tips niet helpen, is het tijd om je werkgever, je job en zelfs je hele carrière te herbekijken. Of wil je je hele leven lopen klagen over je job? In je vrije tijd beginnen te solliciteren zal je terug doen lachen.

(mr) – Bron: humanresources.about.com 

15 september 2010
Anderen bekeken ook