6 redenen waarom iemand ontslag neemt
Zelf je ontslag indienen doe je niet zomaar. Dit zijn de 6 meest voorkomende redenen waarom iemand ontslag neemt...
Frustraties, teleurstellingen en spanningen zijn onvermijdelijk op de werkvloer. Je werkt immers met andere mensen samen en niet alles kan altijd van een leien dakje lopen. Maar dat betekent niet dat zulke situaties ook automatisch slecht zijn. Integendeel, conflicten zorgen er juist voor dat we ideeën van anderen internaliseren, verwerken en er waarde aan toevoegen.
Frustraties zijn dus niet per se de grote vijand, maar kunnen in veel gevallen een springplank zijn naar een betere samenwerking. Op één voorwaarde: je moet weten hoe je ermee omgaat. Want een frustratie die aansleept, kan leiden tot ruzie, een negatieve sfeer of onverschilligheid ten opzichte van collega’s.
Lees ook: Wat is de grootste frustratie op je werk?
Wanneer de ergernissen te hoog oplopen en de werksfeer lange tijd tegenzit, overwegen sommige werknemers om andere oorden op te zoeken. Tja, het gras is altijd groener aan de overkant. Maar is het elders écht beter? Vooraleer je overhaast je spullen pakt, neem je best even de tijd om de frustraties van je af te schrijven. In een ontslagbrief die je nooit daadwerkelijk aflevert, bijvoorbeeld.
In je brief schrijf je alle redenen waarom je wil vertrekken. Van de kleine eyeroll-momentjes tot de grote irritaties. Schrijf neer hoe je je voelde bij elke teleurstelling en omschrijf hoe de situatie ook anders had kunnen lopen. Lucht je hart. Wees daarbij zo persoonlijk en gedetailleerd mogelijk – onverbloemd en ongecensureerd –, want niemand zal je brief ooit lezen.
Extra: De 10 grootste vergaderfrustraties
Zo, dat lucht op! Zodra je je ontslagbrief geschreven hebt, stel je jezelf een aantal cruciale vragen:
1. Hoeveel van deze frustraties zou je zélf kunnen veranderen, als je dat echt zou willen? Neem afstand van de situaties waarin je geen verantwoordelijkheid droeg en erken je fouten wanneer je zelf hebt bijgedragen aan de negatieve sfeer.
2. Wat zoek je in je baan? Misschien probeer je iets uit je job te halen wat het je helemaal niet kan bieden, bijvoorbeeld op het vlak van identiteit en eigenwaarde. Zijn je verwachtingen wel realistisch?
3. Zijn de frustraties in deze ontslagbrief voornamelijk recente gebeurtenissen of zijn ze geworteld in oude wonden die nog niet geheeld zijn? Durf te erkennen dat je misschien eerst aan jezelf moet werken om de structurele problemen op het werk aan te pakken.
4. Hoeveel van de frustraties in deze ontslagbrief heb je ook al op andere werkplekken ervaren? Sommige ergernissen zijn vrij universeel. Denk aan een collega waar het minder goed mee klikt. Je helpt ze dus niet zomaar de wereld uit door van job te veranderen.
5. Zie je patronen in deze brief? Misschien is de hoge werkdruk wel de rode draad in al je frustraties of worden de conflicten gevoed door een gebrek aan duidelijke communicatie. Analyseer terugkomende elementen om de échte bron van het probleem bloot te leggen.
Ontdek: Hoe omgaan met ergernissen op je werk?
Gewapend met deze nieuwe inzichten kan je het gesprek met leidinggevenden of collega’s aanknopen, om zo – stap voor stap – de kern van je frustraties aan te pakken. Maar dan wel op een constructieve en openhartige manier, met respect voor elkaar. Of misschien is dat zelfs helemaal niet nodig. Wie weet vind je voldoende rust nu je weet waar je frustraties vandaan komen.
Nog een laatste tip: verwijder achteraf de ontslagbrief uit je concepten of geef de handgeschreven tekst mee met het oud papier. Je wil natuurlijk niet dat iemand ooit je woede-uitbarsting te zien krijgt.
Hoe frustraties uiten tegen je baas? 5 tips
(ZINNIG) – Bron: Accidental Creative
13 december 2024Zelf je ontslag indienen doe je niet zomaar. Dit zijn de 6 meest voorkomende redenen waarom iemand ontslag neemt...
Niets zo frustrerend als een baas die niet luistert. Medewerkers verwachten meer dan ooit dan hun leidinggevende open, oprecht en empatisch is.
Uit onderzoek blijkt dat er nogal wat taboes rondzweven op de werkvloer. Die kunnen in het slechtste geval zelfs leiden tot een heuse zwijgcultuur…
Hoe ga je om met een conflict op de werkvloer? En vooral: hoe los je zo’n conflict op?
Ondanks het toenemende belang van welzijn op het werk zijn er nog altijd factoren die stressgerelateerd ziekteverzuim in de hand werken…
Waar neemt de Vlaming tijdens het vergaderen het meest aanstoot aan? En wat werkt het best om efficiëntie te verzekeren?
Wanneer de gemoederen hoog oplopen, kunnen frustraties op de werkvloer escaleren. Je grijpt dus beter op tijd in, vóór de bom ontploft...
Contraproductief werkgedrag kent vele maten en vormen. Van roddels en ongepast moppen tot een ronduit toxische werkattitude. Hoe herken je het?
Je collega’s kies je in de meeste gevallen niet zelf en wie pech heeft ergert zich dood aan hun gedrag. Maar hoe ga je best om met ergernissen op je werk?