Bepaal je eigen loopbaan dankzij Personal Branding
Sollicitanten die weten wat ze willen, dat uitstralen én communiceren, hebben meer kans op een job. “Zo’n sterk merk zijn kan je leren.” Hoe pak je het aan?
Solliciteer je ergens? Dan ga je er best van uit dat je werkgever een – al dan niet grondige – online achtergrondcheck uitvoert. Google is dan je beste vriend, of net niet.
Voor je ergens solliciteert, zoek je jezelf best ook eens op op het internet. Niet omdat je stiekem een narcistisch kantje hebt, maar gewoon omdat je liever geen dronken foto’s, potentieel beschamende filmpjes, of andere vraagtekenopwekkend bewijsmateriaal wilt achterlaten voor je toekomstige collega’s.
Sommige sollicitanten gaan hier heel ver in en verstoppen of verwijderen al hun online profielen. Ze wissen zichzelf als het ware uit het online archief. Extreem en werkt misschien ook niet in hun voordeel, blijkt uit onderzoek van Protecting.co.uk.
De onderzoekers stellen dat 74% van de werkgevers de profielen van kandidaten op Facebook, Twitter en Linkedin controleert. 68% daarvan gaf ook toe dat ze zich baseerden op de gevonden content (posts, foto’s enzovoort …) of de kandidaat in aanmerking bleef komen voor de job of niet.
“Door de grote competitiviteit op de actuele arbeidsmarkt kunnen werkgevers zich bij de rekrutering vaak bijzonder selectief opstellen”, voeren de onderzoekers aan. “Een aanwezigheid op sociale media moet dan ook absoluut smetteloos blijven. Men mag niet vergeten dat werkgevers er een gewoonte van hebben gemaakt de accounts van potentiële kandidaten op sociale media te controleren.”
Ze monitoren echter niet alleen het online leven van sollicitanten, maar ook van reeds aangeworven personeel. Maar liefst 24% van de ondervraagde managers zei dat ze al personeelsleden hadden moeten aanspreken over wat ze online hadden gepubliceerd.
Toch is volledig verdwijnen van het world wide web geen waterdichte oplossing. 15% van de werkgevers zegt dat ze totale online afwezigheid verdacht vinden.
Een gebrek aan online aanwezigheid doet vragen rijzen. Wil je iets verbergen? Ben je niet mee met de social media trends? Schrikt het internet je misschien af? Ben je asociaal of heb je gewoon niets te vertellen?
De reflex om jezelf te laten verdwijnen van het web wekt misschien juist meer achterdocht op bij toekomstige werkgevers.
Laat ons ook niet vergeten dat sociale media vaak kansen kunnen bieden. Je online kanalen zijn uiterst geschikt om jezelf te profileren en je personal brand te onderbouwen. Een werkgever kan aan de hand van de beschikbare content toch nog overtuigd worden om iemand alsnog aan te werven. Zie het als een uitbreiding van je cv …
(sjv) – Bron : Express.be
2 maart 2015Sollicitanten die weten wat ze willen, dat uitstralen én communiceren, hebben meer kans op een job. “Zo’n sterk merk zijn kan je leren.” Hoe pak je het aan?
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
Jobs worden steeds meer ingevuld via het internet. Bewust bezig zijn met je online profiel is dan ook een must geworden wil je die droomjob te pakken krijgen.
Bijna negen op die tien Belgische cfo’s menen dat de informatie die ze vinden op LinkedIn-profielen soms (70%) of nooit (17%) betrouwbaar is.
Voor een standaardsollicitatie schrijf je een motivatiebrief en een cv. Maar mag het ook wat minder zijn?
Het internet is alomtegenwoordig, en de gevolgen zijn dan ook navenant. Offline blijven is voor veel mensen niet evident ...
Een nieuw jaar… een hoger loon? Dankzij de automatische loonindexatie krijgen heel wat werknemers vanaf januari maandelijks een hoger bedrag.
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer ouderen ook na hun pensioen nog aan de slag willen blijven. Waarom zouden ze dat doen?
De meest gestelde vraag op een sollicitatiegesprek? 'Stel jezelf eens voor'. Maar hoe antwoord je daar nu correct op? Wij pluisden het voor je uit.