Evalueren: geen verplicht nummertje
Tijdrovend, rigide, bureaucratisch, dodelijk voor de motivatie: het klassieke evaluatiegesprek lijkt zijn beste tijd gehad te hebben.
Met het einde van het jaar in zicht, zit er voor veel werknemers nog een beoordelingsgesprek aan te komen. Iets meer dan de helft van de Vlamingen (51%) krijgt er jaarlijks één, vaak in de eindejaarsperiode. Voor bijna 1 op de 6 (16%) staat er meerdere keren per jaar een beoordelingsgesprek ingepland en voor 13% maakt dit deel uit van een continu proces. Dit laatste zou nochtans voor elke werknemer de norm moeten worden. Zo wil 29% van de respondenten dat zijn of haar prestaties het hele jaar door geëvalueerd worden.
“Het klassieke jaarlijkse beoordelingsgesprek mag wat mij betreft afgeschaft worden. Het is een momentopname die bij veel werknemers zorgt voor extra stress,” zegt Peter s’Jongers, CEO van Protime, “Werknemers willen permanent gecoacht worden, enkel zo kunnen ze in kleinere stappen bijgestuurd worden en elke dag een beetje beter worden.”
De frequentie van de gesprekken is niet het enige dat voor evaluatie vatbaar is. Een beoordelingsgesprek waarbij enkel de nadruk ligt op de prestaties van de afgelopen periode is eveneens achterhaald. Volgens 44% van de respondenten moet de focus meer liggen op de toekomst, op onze ontwikkelingsmogelijkheden en talenten. Opvallend: terwijl je dit vooral zou verwachten bij millennials, die nog een groot deel van hun loopbaan voor de boeg hebben, zijn er vrijwel evenveel werknemers halfweg hun carrière, maar evengoed ook 50-plussers die dit vinden.
“We zijn er ons van bewust dat we met z’n allen langer zullen moeten werken in een sterk veranderende arbeidsmarkt. Terwijl jongere werknemers al vaker goed begeleid worden, willen ook oudere generaties weten hoe ze hun talenten de komende jaren kunnen inzetten om hun rol en positie binnen het bedrijf te kunnen handhaven,” aldus Peter s’Jongers.
Tenslotte vindt 18% van de respondenten dat er voor het beoordelingsgesprek meer informatie ingewonnen moet worden bij collega’s.
(es/kv) - Bron: Protime
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Tijdrovend, rigide, bureaucratisch, dodelijk voor de motivatie: het klassieke evaluatiegesprek lijkt zijn beste tijd gehad te hebben.
“Eigenlijk is kritiek altijd een cadeautje”, vertelt Passion for Work-loopbaancoach Karolien Embo. Ziehier 10 tips om beter om te gaan met kritiek!
66 procent van de Belgische beeldschermwerkers heeft het voorbije jaar fysieke klachten gehad. Dat blijkt uit onderzoek van Attentia.
Leidinggevenden beoordelen hun medewerkers slecht, zelfs fout. Dat zegt CIPD, een Britse beroepsvereniging van hr-professionals. De oplossing?
Is het gedaan met het jaarlijkse evaluatiegesprek? Wat is dan het alternatief? JBC kwam met een positief en vernieuwend systeem op de proppen.
Enthousiast begin je aan een project, om het na een tijdje te laten liggen en uit te stellen. Herken je jezelf hier in? Je kan er iets aan doen.
Met knikkende knieën maar goed voorbereid trek je ten strijde. Maar wat als het antwoord klaar en duidelijk ‘nee’ is?
Dacht je dat een weekend genoeg was om te bekomen van je werk? Fout. Je hebt een aantal dagen nodig om je te kunnen ontspannen. En 2 is niet genoeg.
Van trucks met opleggers tot treinen, bussen en heftrucks: op de arbeidsmarkt is vandaag (bijna) elk type chauffeur erg gegeerd!