Gamification springt bij waar klassieke opleiding tekortschiet

"Aan de hand van verdiende badges ziet het management hoe snel iemand onze strategie begrijpt." (Bart Briers, director services & solutions CTG)
Monopoly spelen op je eerste werkdag, ICT-bedrijf CTG maakt er een gewoonte van. Al koop je er als kersverse ICT’er geen straten maar service lines en bouw je geen hotels maar referenties om je waarde als consultant te doen stijgen. Gamification is aan een opmars bezig in het bedrijfsleven.
Bart Briers CTG
"Aan de hand van verdiende badges ziet het management hoe snel iemand onze strategie begrijpt." (Bart Briers, director services & solutions CTG)

Experts in opleiding en ontwikkeling bestempelen gamification als een van dé trends in leren. Het idee erachter is dat leren ook leuk mag zijn en dat er al spelend meer informatie blijft hangen. De professionele definitie klinkt ongeveer als volgt: het toepassen van speldesign in een business context met als doel klanten of medewerkers meer te betrekken bij een product, dienst of bedrijf.

Monopoly

Bart Briers gelooft er rotsvast in. Hij is de gamification-goeroe bij CTG en wordt regelmatig gevraagd als spreker over dit thema. “We gebruiken gamification al vijftien jaar in onze opleidingen, en met succes. Spelen is een actieve bezigheid die er blijkbaar voor zorgt dat bepaalde verbanden beter worden begrepen.”

Deze maand pakt CTG met iets nieuws uit. Het bedrijf ontwikkelde een eigen versie van het beroemde gezelschapsspel Monopoly, bedoeld om nieuwkomers vertrouwd te maken met de bedrijfsstrategie en –visie. “De voorbije jaren hebben we gemerkt dat het vaak moeilijk is om dat uit te leggen aan de hand van klassieke presentaties”, aldus Bart Briers.

Kanskaart

Hoe CTG werkt en hoe ze hun diensten aan de man brengen, zit vanaf nu allemaal vervat in kanskaarten en te kopen straten. “Met dat verschil dat de spelers in onze versie geen straten kopen, maar service lines van het bedrijf”, legt Bart Briers uit. “Die service lines, de diensten die we verlenen, kan je in het spel duurder maken door te bedenken hoe je als consultant je dienstverlening verbetert.”

Net als bij het echte Monopoly kan je als speler ook op een kanskaart vallen. In de CTG-variant zijn dat business cases. Draaien die slecht uit, kost de spelers dat geld. Bij een goede afloop geeft de bank een bonus.

“Als op zo’n kaart staat dat we niet weerhouden zijn voor een project omdat we de klant onvoldoende relevante referenties hebben kunnen aanbieden, kennen de spelers meteen het belang van een up-to-date cv of goed beschreven referenties. Dat die kaart hen geld kost, maakt het allemaal heel tastbaar”, aldus Bart Briers.

Sociale aspect

Hoewel CTG een ICT-bedrijf is, zweert het toch bij het bordspel. Het sociale aspect is ook belangrijk, meent Bart Briers. “Collega’s van kantoor, met wie de starters nadien samenwerken, begeleiden het spel. Zo leert iedereen elkaar meteen kennen.”

Het Monopoly-spel is een leuke binnenkomer voor nieuwe werknemers. Nadien wordt er online verder gespeeld, op een online leerplatform. Geen Monopoly meer, maar met video’s en geanimeerde presentaties. “Het platform bestaat uit modules. Pas als je een module goed hebt doorlopen, krijg je toegang tot de volgende. In die nieuwe module krijg je als beloning extra informatie over het bedrijf. Onderweg kan je ook badges verdienen. Aan de hand daarvan merkt het management hoe snel je onze strategie begrijpt”, legt Bart Briers uit.

Beter begrepen

CTG legt een stuk van de verantwoordelijk om een goede werknemer te zijn zo bewust bij het personeel. “Het is onze verantwoordelijkheid om een goede werkgever te zijn. Maar daar verwachten we wel iets voor terug, zoals de zin om je te verdiepen in hoe dit bedrijf werkt en denkt”, vertelt Bart Briers.

Om die reden begint het hele onboarding proces bij CTG al op de dag dat een werknemer zijn contract tekent. Vanaf dat moment, nog voor de eerste werkdag, wordt van nieuwe werknemers verwacht dat ze zich verdiepen in de visie en strategie van het bedrijf. Zowel het Monopoly-spel als het online leerplatform zijn middelen om na te gaan of ze daar zin in hadden.

En wat vinden de nieuwkomers ervan? “Het hele Monopoly-idee is nu ontwikkeld en klaar om te gebruiken. Tot nu toe hebben we het enkel getest bij bestaande werknemers. Die waren wel laaiend enthousiast. Zelfs zij zeiden dat ze onze strategie nu beter begrepen”, besluit Bart Briers.

(wv) 

13 september 2013
Anderen bekeken ook