Ga de crisis te lijf in stijl
‘Werkgevers gruwen ervan hoe casual hun werknemers er soms bijlopen’ (Caroline Van Dieren, stijlconsulente)
Nu de concurrentie op de jobmarkt groot is, wordt een goed uitgekiende look onbetaalbaar. “Mensen met de juiste look krijgen meer kansen, ook professioneel”, weet stijlconsulente Caroline Van Dieren.
‘Werkgevers gruwen ervan hoe casual hun werknemers er soms bijlopen’ (Caroline Van Dieren, stijlconsulente)
Laat de crisis zijn sporen na in wat we op kantoor dragen?
Dat een economische crisis zijn impact heeft op het modebeeld is al langer bekend. Dan maken vooral donkere kleuren hun opwachting, gaat de lengte van de rok naar beneden ... Maar die crisis zorgt er ook voor dat mensen zich anders beginnen te gedragen. Juist door de crisis gaan mensen ook net meer aandacht besteden aan hun kleding.
Wat kopen we dan zoal?
Kledij die onze persoonlijkheid naar buiten brengt. Zo geven we onze werkgever het signaal dat we sterk in onze schoenen staan. In moeilijke tijden trekt iedereen zich op aan sterke persoonlijkheden, of dat nu mensen of bedrijven zijn. Vroeger maakte een diploma je bijzonder. Nu dat niet meer zo uitzonderlijk is, moet je je met iets anders onderscheiden van je concurrenten. Kleding is daar ideaal voor.
Je zou denken dat mensen nu op veilig spelen, ook in hun kleding.
De nieuwe generatie jongeren weet goed wat ze wel. Ze denken na over wie ze willen zijn en welke dresscode daarmee samengaat. Zo creëren ze voor zichzelf een personal brand. Net als de bedrijven die nu hard hun best doen om boven de concurrentie uit te springen.
Betekent dat een terugkeer van de dresscode?
De voorbije jaren droeg je wat je wou. Maar dat loopt niet altijd gesmeerd. Veel bedrijven hebben er stiekem een hekel aan hoe casual hun personeel er bijloopt. Het valt op dat steeds meer bedrijven hun medewerkers een uitgeschreven dresscode bezorgen, desnoods met foto’s.
Gaan we terug naar een soort ‘uniform’ voor op de werkvloer?
Zeker niet, maar de werkkleding wordt wel formeler en ik ben ervan overtuigd dat die trend zich nog zal voortzetten. Jeans is eigenlijk echt not done, zeker een smalle jeans in laarzen is naar mijn mening niet zakelijk genoeg. Ook mannen moeten trouwens meer aandacht aan hun outfit besteden. In styling is het glazen plafond alvast definitief doorbroken.
23 september 2009