Probleem op je werk? Zo los je 't creatief op
Problemen op het werk kan je niet vermijden. Welke functie je ook uitoefent, in welke sector dan ook. Hoe pak je een moeilijke situatie best aan?
Een verkeerde mail verstuurd, een foutief bedrag vermeld op een offerte of factuur, per ongeluk een virus gedownload op de bedrijfspc, een belangrijk bestand of Excel formulier gedeletet, bij een online betaling een komma vergeten of een 0 te veel ingegeven… Fouten maken mag dan wel menselijk zijn, leuk is het niet. In de meeste gevallen is het niet zozeer de fout op zich die erg is maar wel de manier waarop je ermee omgaat.
Lees ook: 5 redenen waarom je fouten moét maken
Wacht niet te lang om te reageren of om het te melden. Kies voor de korte pijn en kom meteen ter zake. Uitstelgedrag maakt de situatie alleen maar erger. Gooi het niet zomaar in de groep maar zoek uit wie je hiervoor het best kunt aanspreken en hoe (face to face, telefonisch, via mail, …).
Laat de spreekwoordelijke paraplu in de paraplubak maar neem de volle verantwoordelijkheid voor je gemaakte fout. Leg de schuld niet bij een ander maar leg eerlijk uit wat er fout gelopen is en wat de gevolgen zijn. Bied je verontschuldigingen aan. Draai niet rond de pot maar zeg het zoals het is: zo voorkom je foute interpretaties en bijkomende problemen achteraf.
Je excuses aanbieden via e-mail: 7 tips
Maak een fout niet groter of erger dan het is. Probeer de blunder te kaderen in het grote geheel. Is het écht een groot probleem of kan het relatief makkelijk opgelost worden?
Probeer constructief mee te denken aan de best mogelijke oplossing voor de situatie en doe zelf een voorstel. Betrek hier desnoods andere collega’s bij, misschien hebben zij wel de gouden tip? Volg de situatie verder op en benadruk dat je er alles aan zult doen om de fout recht te trekken.
Probleem op je werk? Zo los je ‘t creatief op
De tijd kun je nu eenmaal niet terugdraaien, het heeft dus ook weinig zin om lang te blijven doorbomen over wat er fout gelopen is. Zelfkastijding is tijdverlies. Laat je niet verlammen door de flater maar bekijk de fout als een kans om bij te leren en zo nog beter te worden.
Volg het verdere verloop van de situatie op en doe wat werd afgesproken, zo laat je zien dat ze nog steeds op jou kunnen rekenen.
Welgemeende excuses zijn zeker gepast, verzonnen excuses daarentegen niet. Betrek er geen collega’s bij die er in feite niks mee te maken hebben. Vermijd het woord “maar”, behalve als je een oplossing voorstelt.
Overdrijf niet met het overanalyseren van hoe het ooit zo fout is kunnen lopen: het is nu eenmaal gebeurd, geef het een plaats en ga verder.
Maak de problemen niet kleiner dan ze zijn. Lach de situatie niet weg en doe ook niet alsof je het zelf niet zo erg vindt.
Of het nu met je collega’s is of met je leidinggevende: eindeloos discussiëren over de fout is not done, zeker niet na een nachtje slapen. Bespreek samen een actieplan en hou je eraan. Discussies achteraf zijn als vijgen na Pasen: te laat.
Stappenplan: hoe los je problemen op je werk op?
(fd)
30 januari 2023Problemen op het werk kan je niet vermijden. Welke functie je ook uitoefent, in welke sector dan ook. Hoe pak je een moeilijke situatie best aan?
Als je je job niet graag doet, is daar soms maar een persoon de oorzaak van, en dat is je baas. Fouten in het management komen het personeel vaak duur te staan...
Of je dat nu wilt of niet: je kledij is op kantoor een van de eerste zaken waar jij op beoordeeld wordt. “Kleed je voor de job die je wilt, niet voor de job die je hebt.”
Van werken kun je soms moe worden maar wat als je vermoeid aan je werkdag begint? Wat zijn de risico’s? En is het dan nog wel de moeite om eraan te beginnen?
In deze rubriek laten we de jonge helden aan het woord die weten wat het betekent om een eerste job en eerste flater te ervaren.
“De enige fout die je niet mag maken, is fouten vermijden”, aldus Remko van der Drift. Hij schreef er een boek over: ‘Fouten maken moet’.
Iedereen maakt wel eens een fout, waardoor het nodig is om zich te excuseren. De beste manier is om dat in persoon te doen, maar wat als dat geen optie is?
Vertragingen, personeelstekort, ... Het zijn geen aangename situaties op de werkvloer. In dit stappenplan leer je de kunst van het probleemoplossend denken.
Een goede communicatie bevordert de sfeer op de werkvloer én de band met je collega’s. Deze vijf tips stimuleren een transparante communicatie op de werkvloer.