Ongewenst gedrag
Vorige

1 van 242

Volgende
Volgend artikel:

Toiletgebruik op het werk: de spelregels

Fouten opbiechten op het werk: zo pak je het aan

Fouten opbiechten
Iedereen maakt af en toe wel eens een fout op het werk en maar goed ook want uit fouten kun je leren en zo nóg beter worden. Ondanks deze filosofische benadering is het niet altijd makkelijk om je fout eerlijk toe te geven. Toch is het belangrijk om wel degelijk open kaart te spelen.

Niet leuk

Een verkeerde mail verstuurd, een foutief bedrag vermeld op een offerte of factuur, per ongeluk een virus gedownload op de bedrijfspc, een belangrijk bestand of Excel formulier gedeletet, bij een online betaling een komma vergeten of een 0 te veel ingegeven… Fouten maken mag dan wel menselijk zijn, leuk is het niet. In de meeste gevallen is het niet zozeer de fout op zich die erg is maar wel de manier waarop je ermee omgaat.

Lees ook: 5 redenen waarom je fouten moét maken

Do’s

1. Doe het meteen

Wacht niet te lang om te reageren of om het te melden. Kies voor de korte pijn en kom meteen ter zake. Uitstelgedrag maakt de situatie alleen maar erger. Gooi het niet zomaar in de groep maar zoek uit wie je hiervoor het best kunt aanspreken en hoe (face to face, telefonisch, via mail, …).

2. Neem je verantwoordelijkheid

Laat de spreekwoordelijke paraplu in de paraplubak maar neem de volle verantwoordelijkheid voor je gemaakte fout. Leg de schuld niet bij een ander maar leg eerlijk uit wat er fout gelopen is en wat de gevolgen zijn. Bied je verontschuldigingen aan. Draai niet rond de pot maar zeg het zoals het is: zo voorkom je foute interpretaties en bijkomende problemen achteraf.

Je excuses aanbieden via e-mail: 7 tips

3. Bekijk het in het juiste perspectief

Maak een fout niet groter of erger dan het is. Probeer de blunder te kaderen in het grote geheel. Is het écht een groot probleem of kan het relatief makkelijk opgelost worden?

4. Stel een oplossing voor

Probeer constructief mee te denken aan de best mogelijke oplossing voor de situatie en doe zelf een voorstel. Betrek hier desnoods andere collega’s bij, misschien hebben zij wel de gouden tip? Volg de situatie verder op en benadruk dat je er alles aan zult doen om de fout recht te trekken.

Probleem op je werk? Zo los je ‘t creatief op

5. Wees lief voor jezelf

De tijd kun je nu eenmaal niet terugdraaien, het heeft dus ook weinig zin om lang te blijven doorbomen over wat er fout gelopen is. Zelfkastijding is tijdverlies. Laat je niet verlammen door de flater maar bekijk de fout als een kans om bij te leren en zo nog beter te worden.

6. Geen woorden maar daden

Volg het verdere verloop van de situatie op en doe wat werd afgesproken, zo laat je zien dat ze nog steeds op jou kunnen rekenen.

Don’ts

1. Zoek geen excuses

Welgemeende excuses zijn zeker gepast, verzonnen excuses daarentegen niet. Betrek er geen collega’s bij die er in feite niks mee te maken hebben. Vermijd het woord “maar”, behalve als je een oplossing voorstelt.

2. Analyseer niet te veel

Overdrijf niet met het overanalyseren van hoe het ooit zo fout is kunnen lopen: het is nu eenmaal gebeurd, geef het een plaats en ga verder.

3. Minimaliseer het niet

Maak de problemen niet kleiner dan ze zijn. Lach de situatie niet weg en doe ook niet alsof je het zelf niet zo erg vindt.

4. Discussieer er niet over

Of het nu met je collega’s is of met je leidinggevende: eindeloos discussiëren over de fout is not done, zeker niet na een nachtje slapen. Bespreek samen een actieplan en hou je eraan. Discussies achteraf zijn als vijgen na Pasen: te laat.

Stappenplan: hoe los je problemen op je werk op?

(fd)

30 januari 2023
Anderen bekeken ook