1 op 10 flirt via professionele e-mail
Zowat een derde van alle werknemers gebruikt zijn zakelijke mailaccount voor zaken die niets met het werk te maken hebben. Flirten, bijvoorbeeld!
Eens goed flirten, daar is niets mis mee. Integendeel! Uit een onderzoek van de Washington State University blijkt zelfs dat flirten met collega’s goed is tegen stress. En laat dat nu net iets zijn waar bijna elke werkende mens vroeg of laat mee te maken krijgt.
Let wel: het gaat niet om het geflirt dat niet geapprecieerd wordt door de ander. Seksuele intimidatie – denk maar aan seksueel getinte opmerkingen gemaakt door een leidinggevende – zorgt in de meeste gevallen net voor méér stress.
Waar gaat het dan wel om? Onschuldig geflirt of complimentjes van collega’s. Eerlijk? Als iemand je vertelt dat je er vandaag echt stralend uitziet, dat die rok je als gegoten zit of dat de kleur van je trui je beeldig staat, dan krijg je een instant goed gevoel. En het is net dat gevoel dat het stressniveau omlaaghaalt. En ja, zelfs mensen die denken dat ze oneerlijk worden behandeld op het werk en daardoor opgejaagd en tegelijk doodmoe zijn, kunnen gebaat zijn door een lief woordje van de collega’s.
Maar kan onschuldig geflirt vandaag nog wel op de werkvloer? Met de hele ‘#MeToo’-beweging durven veel mannen amper nog een complimentje geven aan een vrouwelijke collega. Heel wat bedrijven doen er zelfs alles aan om seksuele intimidatie te voorkomen. Bij Netflix mogen collega’s bijvoorbeeld niet langer dan vijf seconden naar elkaar kijken. En bij de Amerikaanse tv-zender NBC is het verboden om een taxi te delen met een collega.
Als flirterig gedrag goed is tegen stress, dan zou je denken dat bedrijven dat gedrag aanmoedigen. Maar onschuldig geflirt kan al snel aanvoelen als intimidatie. Zeker managers moeten daarom goed oppassen.
Ook al geef je een compliment zonder slechte bedoelingen, niet iedereen vindt het even prettig om dat te horen van een leidinggevende. Dat heeft alles te maken met de machtspositie. Eigenlijk geldt er maar één duidelijke regel als het op flirten aankomt: of het gebeurt natuurlijk, of helemaal niet.
(dt/em) - Bron: De Telegraaf
14 februari 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Zowat een derde van alle werknemers gebruikt zijn zakelijke mailaccount voor zaken die niets met het werk te maken hebben. Flirten, bijvoorbeeld!
De #MeToo-schandalen rond seksueel grensoverschrijdend gedrag zorgen ervoor dat sommige werkgevers blijkbaar liever geen (aantrekkelijke) vrouwen meer aanwerven.
Steeds vaker krijgen werknemers het gevoel dat ze slachtoffer zijn van grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. Een op drie beweert hier ondertussen geconfronteerd mee te zijn. Het hoogste cijfer in tien jaar.
Hier en daar een seksistische kwinkslag, er is geen werkvloer waar het niet gebeurt. Deze uitspraken zullen voor veel mensen bekend in de oren klinken.
Je vangt in de wandelgangen regelmatig iets op over een geheime relatie op het werk, maar jou lijkt het nooit te (zullen) overkomen. Of toch? Een kantoorromance begint vaak onschuldig en voor je het weet zit je er middenin.
Bij 1 op 4 Belgische werknemers zijn de knipoogjes en glimlachjes niet zo onschuldig, zo blijkt. Ben jij je bewust van deze kantoorromances?
1 op de 12 werknemers (8,3%) kreeg in de laatste 6 maanden minstens af en toe te maken met ongewenst seksueel gedrag op de werkvloer...
Moet je naar een personeelsfeest? Maak plezier, maar hou jezelf wel onder controle. Van Jobat krijg je alvast 10 dingen die je niet mag doen!
Jaren hard werken om een professioneel imago op te bouwen, en dan door één opmerking totaal door de mand vallen. Het kan zeker, dus let op met wat je zegt!