Bedrijfswagen
Vorige

1 van 121

Volgende
Volgend artikel:

Kan mijn werkgever me verplichten om met de wagen naar het werk te komen?

Firmawagen kost werknemer 44% meer sinds 2012

83 procent van de Belgen met een bedrijfswagen betaalt nu meer belastingen op zijn firmawagen dan bij de vorige regelgeving (van vóór 2012). Gemiddeld ziet een werknemer in het eerste jaar van een leasecontract zijn voordeel alle aard – en dus zijn belastingen – stijgen met maar liefst 44 procent.
#

“Begin 2012 veranderde er heel wat aan de regelgeving rond bedrijfswagens. Door de omslachtige communicatie hierrond heerste er veel onbegrip en was het niet altijd even duidelijk wat er nu daadwerkelijk zou veranderen”, vertelt Michel Van den Broeck, managing director bij fleet- en voertuigbeheerbedrijf LeasePlan Belgium.

Gemiddeld 44 procent meer belastingen

Intussen is de mist opgeklaard en kunnen er conclusies worden getrokken worden. “83 procent van de Belgen met een bedrijfswagen betaalt nu meer belastingen dan bij de vorige regelgeving. De factuur weegt het zwaarst bij de lagere kaders en bedienden in een buitenfunctie”, zegt Michel Van den Broeck.

“Gemiddeld zien Belgische werknemers met een bedrijfswagen in het eerste jaar van een leasecontract hun belastbaar voordeel – en dus hun belastingen – stijgen met maar liefst 44 procent tegenover de oude regelgeving. Op jaarbasis betekent dat een stijging met 893 euro, tot 2.887 euro.”

LeasePlan zelf merkt dat ‘downsizing’ de algemene trend is sinds de nieuwe regelgeving. “Er wordt niet meteen gekozen voor een kleinere wagen, maar wel voor een wagen met een lagere motorisatie, al dan niet aangevuld met extra opties.”

Cataloguswaarde boosdoener

Voor veel bedrijven is de bedrijfswagen een belangrijk instrument dat strategisch wordt ingezet om werknemers aan te trekken en te behouden. “Voor een bediende met een commerciële buitenfunctie vertegenwoordigt de bedrijfswagen zo’n 5,8 procent van het vaste jaarsalaris, terwijl dat bij directie en hogere kaderleden 4,3 procent bedraagt”, aldus Michel Van den Broeck.

Wanneer een werkgever een bedrijfswagen voor persoonlijk gebruik ter beschikking stelt van zijn werknemer, ontstaat er een belastbaar voordeel alle aard (VAA) voor die werknemer.

Dit voordeel alle aard is aan bedrijfsvoorheffing onderworpen. De waarde van het voordeel wordt bijgeteld bij het ‘gewoon’ salaris en is onderworpen aan bedrijfsvoorheffing. Hoe hoger het VAA, hoe meer belastingen een werknemer moet betalen, en hoe minder nettoloon hij overhoudt.

Tot 2011 werd het VAA van een bedrijfswagen berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de wagen en de afstand van het woon-werkverkeer. Nu houdt het VAA helemaal geen rekening meer met die afstand, maar wordt het berekend aan de hand van de CO2-uitstoot en de cataloguswaarde van de wagen.

Momenteel wordt volgende formule voor het VAA gebruikt:

6/7 x ((netto catalogusprijs + BTW) + korting) x CO2-coëfficiënt 

Een belangrijke kanttekening bij deze formule is dat het jaarlijks belastbaar voordeel vanaf begin 2014 nooit minder kan bedragen dan 1.250 euro en dat de CO2-coëfficiënt een onder- en bovengrens heeft van respectievelijk 4 procent en 18 procent.

Voordeel alle aard tot vijfmaal hoger

“De cataloguswaarde waar sinds begin 2012 in de formule rekening mee wordt gehouden zorgt ervoor dat het VAA nu tot wel vijfmaal hoger kan liggen dan bij de oude berekening, toen er nog rekening werd gehouden met de kilometers van het woon-werkverkeer.”

Het eerste jaar dat er met de wagen gereden wordt, geldt de volledige brutocataloguswaarde, daarna wordt een degressiviteit ingebouwd: wat betekent dat de cataloguswaarde de volgende vier jaar zakt met telkens 6 procent, tot een minimum van 70 procent van de oorspronkelijke waarde.

Wanneer de bestuurder na verloop van tijd beslist om een extra optie aan zijn wagen toe te voegen, moet het VAA herberekend worden, aangezien de cataloguswaarde van de wagen dan ook verandert. De wagens die volgens LeasePlan het zwaarst afgestraft worden zijn de hybride en elektrische wagens. Dat komt door hun forse catalogusprijs.

“Ook is de BTW-regelgeving fel gewijzigd. Op voorwaarde dat de BTW afgedragen werd op het aangerekende VAA, aanvaardde de fiscus een recuperatie van 50 procent van die BTW. Aangezien met de nieuwe regelgeving de link tussen het VAA en de inkomstenbelasting definitief verbroken werd, wordt de BTW-aftrek sinds 2013 berekend aan de hand van het gebruik van de wagen voor beroepsdoeleinden. Naargelang het werkelijk beroepsgebruik kan de belastingplichtige voortaan de BTW aftrekken met een maximum van 50 procent voor personenwagens en 100 procent voor lichte vrachtwagens.”

“Niet alleen de financiële impact van de nieuwe regelgeving was aanzienlijk, ook zorgde de aanpassing in de praktijk voor heel wat administratieve rompslomp”, besluit Michel Van den Broeck.

Enkele voorbeelden

(Voordeel alle aard (VAA) op jaarbasis)

Model Oude VAA Nieuwe VAA Verschil
Volkswagen Golf VI (diesel) 1.173,15 euro 1.250 euro 6,55%
Mercedes C-klasse (diesel) 1.291,65 euro 2.303,87 euro 78,37%
Audi A6 Avant (diesel) 1.599,75 euro 3.561,36 euro 122,62%
BMW 5 Touring (diesel) 1.528,65 euro 3.818,25 euro 149,77%

(mr) 

22 oktober 2014
Anderen bekeken ook