Financieel team ZNA is ‘finance team’ van het jaar

”In het begin hoopten we elke maand dat de rekening zou kloppen.” (Nathasja Van Bael, algemeen directeur financiën en aankoop ZNA)
Het financieel team van ZNA (ZiekenhuisNetwerk Antwerpen) is door het vakblad CFO Magazine uitgeroepen tot Best Finance Team of the Year in de categorie social profit. “Acht jaar geleden waren we virtueel failliet”, vertelt cfo Nathasja Van Bael.
Het ZNA financeteam
”In het begin hoopten we elke maand dat de rekening zou kloppen.” (Nathasja Van Bael, algemeen directeur financiën en aankoop ZNA)

ZNA is ontstaan uit de voormalige Antwerpse OCMW-ziekenhuizen. In 2003 stonden die op de rand van het faillissement. De oprichting van ZNA vzw moest het netwerk opnieuw winstgevend maken. Het financiële team van ZNA speelt daar een cruciale rol in.

Correcte budgettering

“Toen de ziekenhuizen in de handen van het OCMW waren, tot en met 2004, was er geen financiële directie en geen duidelijke financiële structuur. We zijn toen begonnen met het aanwerven van financiële profielen, onder andere een financieel directeur per ziekenhuis, en het implementeren van een SAP-systeem en -rapporteringstool”, legt Nathasja Van Bael uit.

Als algemeen directeur financiën en aankoop wijst ze sinds 2005 alle 7.000 medewerkers van ZNA op het belang van een correcte budgettering. “Al onze medewerkers, verspreid over 300 afdelingen, hebben we de basis van financieel management bijgebracht: welke cijfers zijn belangrijk voor jouw afdeling, hoe lees je die cijfers, welke uitgaven maak je, hoeveel personeel telt je afdeling, wat kost dat enzovoort.”

Cash

Elke afdeling heeft inmiddels een duidelijk budget waar ze zich aan moet houden. “Die budgetten staan ook in de doelstellingen van de afdelingsmanagers”, aldus Nathasja Van Bael.

Eenvoudig is het niet, zo’n grote organisatie kostenbewust maken. “Toen ik hier startte in 2005 hadden veel leidinggevenden nog nooit een resultatenrekening van hun afdeling gezien. In het begin hoopten we elke maand dat de rekening zou kloppen. Er was geen interne audit, geen juridische afdeling, er waren geen controllers… Inmiddels is er voldoende cash om aan onze verplichtingen te voldoen. Wat change management betreft, is dat voor deze organisatie een zware oefening geweest, maar we zijn enorm geprofessionaliseerd. In het begin zat ik mee te ploeteren om de rekeningen in orde te krijgen. De laatste jaren ben ik toch al iets meer strategisch bezig”, lacht Nathasja Van Bael.

Helemaal hersteld is ZNA nog niet. “Het eigen vermogen is nog onvoldoende groot. Tegen 2020 moet dit aanzienlijk beter zijn”, legt de cfo uit. “Maar er staan ook investeringen gepland waarvoor we nieuwe schulden moeten aangaan. Eenvoudig wordt dat dus niet. Zeker niet in een klimaat waarin er wordt bespaard op de gezondheidszorg. We hebben het voordeel dat we gewend zijn om efficiënt met onze middelen om te springen (lacht). Het nadeel is dat we de voorbije jaren geen buffers hebben kunnen aanleggen, aangezien we van een situatie komen waarin onze ziekenhuizen virtueel failliet waren. Als ziekenhuis hebben we weliswaar geen winst nodig om aandeelhouders te betalen, maar wel om te kunnen investeren.”

Mannen

Ook nodig op de financiële afdeling van ZNA is extra personeel: business controllers en senior accountants. “Headhunters zeggen dat ze het moeilijk hebben om financiële profielen naar deze sector te leiden”, weet Nathasja Van Bael. “Het is nochtans een boeiende omgeving met heel wat complexiteit en mooie uitdagingen. Ik betwist ook dat je hier sowieso minder verdient dan in de privé.”

De financieel directeur merkt nog op dat ze heel weinig cv’s van mannen ontvangt. “Blijkbaar voelen vooral vrouwen zich aangetrokken tot deze ‘zachte’ sector.”

Video: de winnaars

 

(wv) 

19 februari 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook