Steeds meer Belgen fietsen betaald naar het werk
Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!
De fiets is aan een steile klim bezig als keuze in een cafetariaplan: in 2022 steeg de fiets tot de vijfde plaats van populairste keuzes, in 2019 stond die nog op plaats negen. Dat blijkt uit cijfers van HR-bedrijf SD Worx.
Pensioensparen en extra vakantiedagen staan, volgens SD Worx, overigens op een gedeelde eerste plaats, met een op de vijf werknemers (22 procent) die dit voordeel kiest in een cafetariaplan. Multimedia staat, mede door de opmars van het thuisbureau, op plaats drie (met 14 procent). De auto (13 procent) komt nog net voor de fiets (11 procent). “Een leasefiets en een auto binden je ook voor meerdere jaren aan je werkgever”, klinkt het bij SD Worx.
Elk jaar worden de keuzemogelijkheden groter én groener. “Qua mobiliteit doen werkgevers extra moeite om meer diversiteit aan te bieden, zoals deelsteps en elektrische laadpalen”, aldus Sara Flipkens, manager flex income plan, mobility & warrants bij SD Worx.
Toch is er nog een weg te gaan: het aandeel werknemers met een cafetariaplan stijgt in 2022 dan wel met 59 procent, toch heeft slechts een minderheid van de werknemers (zowat 6 procent) er toegang toe.
Fiets of auto: hoe ga jij naar je werk?
Dan is er nog de fietsvergoeding, waar sinds 1 mei iedere werknemer die met de fiets naar het werk pendelt recht op heeft. Veel werkgevers hebben hier niet op gewacht. Bijna een op de drie Belgische werkgevers gaf, volgens SD Worx, in 2022 al een fietsvergoeding (29 procent). Vijf jaar eerder was dit ongeveer de helft (of 16 procent).
Ook bij Acerta, een ander HR-bedrijf, zien ze de trend. De afgelopen vijf jaar hebben – zo blijkt uit hun cijfers – 45 procent meer werknemers zo’n vergoeding gekregen. Ruim een vijfde van de werknemers ontvangt nu een vergoeding om naar het werk te trappen. Het gemiddeld bedrag schommelt rond 43 euro per maand. Werknemers in Vlaanderen, met de provincie Antwerpen voorop, krijgen het vaakst een fietsvergoeding.
Ontdek: Hoeveel bedraagt de fietsvergoeding?
Niet overal kunnen werknemers met de fiets naar het werk. Dat hangt onder meer af van de afstand en de fietsinfrastructuur.
“Zelfs nu alle werknemers in de privé recht hebben op een fietsvergoeding, zullen er nog altijd bedrijven zijn waar niemand fietst”, weet Karolien Van Herpe van Acerta Consult. Ze ziet het aantal fietsers wel toenemen. “Bedrijven willen hun werknemers ook steeds meer sturen richting duurzame mobiliteit. Het draagt ook bij aan een positief bedrijfsimago.”
Hoe krijg je overigens zo’n fietsvergoeding? “Die geldt voor de effectief met de fiets gereden kilometers in het woon-werktraject, met een maximum van 20 km enkel per dag. Een verklaring op eer daarover van de werknemer volstaat”, stelt ze. “Ook e-bikes en speedpedelecs komen in aanmerking, maar steps, hoverboards en monowheels niet.”
Lees ook: Steeds meer Belgen fietsen betaald naar het werk
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine
16 juni 2023Goed nieuws voor de fietsers onder ons: sinds 1 mei 2023 heeft elke werknemer die naar het werk fietst recht op een belastingvrije fietsvergoeding!
Steeds meer werkgevers betalen de fiets van hun werknemers. Zo’n leasefiets kost gemiddeld 3.600 euro, met prijzen die oplopen tot zo’n 15.000 euro.
Krista Kempeneers weet als hoofd reward services van BNP Paribas Fortis alles over verloning. Ze verduidelijkt wat het salarispakket allemaal omvat.
Welke extralegale voordelen zitten in de lift … en zitten er ook gekke tussen? We zoeken het uit.
Meer dan 1 op de 5 werknemers zou overwegen om het met een auto minder te doen mochten ze hun ‘droomfiets’ via het werk kunnen krijgen...
Met de fluctuerende brandstofprijzen in het achterhoofd, is je woon-werkverkeer al fietsend afleggen geen slecht plan. We fietsen samen door alle cijfers en mogelijkheden.
De Belg gebruikt steeds meer de fiets om naar het werk te gaan.
De dure prijzen aan de pomp wegen duidelijk door op het gezinsbudget. Veel Vlamingen zien fietsen naar het werk als een (deel van de) oplossing.
Sinds Veerle De Roock, productmanager bij Infrabel, de elektrische fiets gebruikt, viel een pak stress van haar schouders.