Sociale media
Vorige

1 van 178

Volgende
Volgend artikel:

Mag mijn baas me verbieden om buiten de werkuren op Facebook te zitten?

Facebookberichten bepalen bedrijfsimago

Steeds meer sollicitanten besnuffelen potentiële werkgevers via sociale media. Dat geeft alvast een eerste indruk van bedrijven waar ze willen solliciteren.
#

HUB-onderzoeker Ralf Caers onderzocht de impact van dat contact via de sociale media. “We hebben een aantal Vlamingen gevraagd de Facebookpagina’s van bedrijven te bekijken. Elk bedrijf moesten ze beoordelen op 32 karakteristieken.”

De uiteindelijke resultaten van het onderzoek worden pas binnen drie weken vrijgegeven maar Caers wil toch al enkele conclusies onthullen. “Een bedrijf dat veel foto’s van medewerkers op zijn Facebookpagina plaatst, zal overkomen als een warm bedrijf. Kiest een werkgever ervoor om prijzen en nominaties te posten, dan krijgt de bezoeker van die pagina de indruk te maken te hebben met een prestigieus bedrijf. Conclusie: wat een bedrijf post, heeft invloed op welke sollicitanten het aantrekt.”

Praktijkvoorbeeld: Microsoft

Een goed voorbeeld van employer branding is volgens HUB-docent Ralf Caers wat Microsoft in België gedaan heeft. “Enkele werknemers zijn gevraagd om filmpjes op de jobpagina van de bedrijfswebsite te posten. In die filmpjes vertellen ze over hun job en over waar hun werkgever voor staat. Goed gedaan, want het komt allemaal heel natuurlijk over, wat op de sociale media heel belangrijk is.”

Aan het bloggen ging een interne studieronde vooraf. “Voor het communiceerde wou Microsoft weten waar het voor stond als bedrijf. Bleek dat buitenstaanders Microsoft vooral als IT-bedrijf zagen. Logisch, maar dat maakt het wel moeilijker om ook andere profielen aan te trekken”, legt Ralf Caers uit.

De georkestreerde aanpak

“Het resultaat was dat er beslist werd om bepaalde boodschappen heel bewust in die filmpjes aan bod te laten komen. Werknemers mochten uit eigen ervaring spreken, maar sommige thema’s moesten terugkomen zoals thuiswerken en de aanwezigheid van andere dan IT-profielen. Ook de slogan ‘Work hard, play hard’ kreeg aandacht. Je hoort werknemers vertellen dat ze wel eens een glas gaan drinken met collega’s.”

Druist die georkestreerde aanpak niet in tegen alle theorieën rond employer branding? “Hier niet, want als je die filmpjes hebt gezien en je stapt bij Microsoft binnen, herken je hun look and feel. De boodschap die je hebt gekregen, beantwoordt aan de realiteit. Het is een coherent verhaal waar over nagedacht is.”

(wv) 

25 januari 2013
Anderen bekeken ook