Sociale media op de werkvloer: 'We hebben nood aan meer regels'
Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
HUB-onderzoeker Ralf Caers onderzocht de impact van dat contact via de sociale media. “We hebben een aantal Vlamingen gevraagd de Facebookpagina’s van bedrijven te bekijken. Elk bedrijf moesten ze beoordelen op 32 karakteristieken.”
De uiteindelijke resultaten van het onderzoek worden pas binnen drie weken vrijgegeven maar Caers wil toch al enkele conclusies onthullen. “Een bedrijf dat veel foto’s van medewerkers op zijn Facebookpagina plaatst, zal overkomen als een warm bedrijf. Kiest een werkgever ervoor om prijzen en nominaties te posten, dan krijgt de bezoeker van die pagina de indruk te maken te hebben met een prestigieus bedrijf. Conclusie: wat een bedrijf post, heeft invloed op welke sollicitanten het aantrekt.”
Een goed voorbeeld van employer branding is volgens HUB-docent Ralf Caers wat Microsoft in België gedaan heeft. “Enkele werknemers zijn gevraagd om filmpjes op de jobpagina van de bedrijfswebsite te posten. In die filmpjes vertellen ze over hun job en over waar hun werkgever voor staat. Goed gedaan, want het komt allemaal heel natuurlijk over, wat op de sociale media heel belangrijk is.”
Aan het bloggen ging een interne studieronde vooraf. “Voor het communiceerde wou Microsoft weten waar het voor stond als bedrijf. Bleek dat buitenstaanders Microsoft vooral als IT-bedrijf zagen. Logisch, maar dat maakt het wel moeilijker om ook andere profielen aan te trekken”, legt Ralf Caers uit.
“Het resultaat was dat er beslist werd om bepaalde boodschappen heel bewust in die filmpjes aan bod te laten komen. Werknemers mochten uit eigen ervaring spreken, maar sommige thema’s moesten terugkomen zoals thuiswerken en de aanwezigheid van andere dan IT-profielen. Ook de slogan ‘Work hard, play hard’ kreeg aandacht. Je hoort werknemers vertellen dat ze wel eens een glas gaan drinken met collega’s.”
Druist die georkestreerde aanpak niet in tegen alle theorieën rond employer branding? “Hier niet, want als je die filmpjes hebt gezien en je stapt bij Microsoft binnen, herken je hun look and feel. De boodschap die je hebt gekregen, beantwoordt aan de realiteit. Het is een coherent verhaal waar over nagedacht is.”
(wv)
25 januari 2013Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
In het boek 'Social media expert in een week' doet de Nederlandse internetondernemer Jeroen Bertrams social-media-advies uit de doeken. Een interview.
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
Steeds vaker begeven sollicitanten zich in hun zoektocht naar werk op de sociale netwerksites. Al bloggend, twitterend of facebookend ...
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
Goed gebruikt, versterken sociale media je merk. Bij Deloitte worden sociale media volop gebruikt, voor marketing, rekrutering en interne communicatie.
Zin om van facebooken en tweeten je echte job te maken? Dan zijn deze zeven jobs misschien wel iets voor jou…
Michiel en Ken zijn maintenance engineers bij de internationale verpakkingsproducent Berry bpi Zele. Hun hoogtechnologische werkomgeving zorgt voor een boeiende en diverse job. Bovendien genieten ze van een mooi verloningspakket met diverse extralegale voordelen.
In januari lanceert Antwerp Management School de vierde editie van het certificatietraject Baanbrekende Werkgever. Mark Maldeghem (Algemeen Directeur Jobat) en Ruben Van Goethem (Oprichter Baanbrekende Werkgever) geven zes goede redenen om deel te nemen aan het traject.