Opgelet! Hoe open ben jij op Facebook?
Volgens sommigen gaat de informatie die we op Facebook delen binnen een paar jaar een grote rol spelen in beslissingen van bedrijven over wie ze aanwerven.
Een studie van de North Carolina State University toont aan dat rekruteerders de berichten die kandidaten op sociale media plaatsen vaak veel te letterlijk interpreteren. Ze blijken bovendien veel minder af te weten van de typische gebruiken op deze online netwerken dan de jongeren die hiermee zijn opgegroeid. Hierdoor krijgen kandidaten die erg actief zijn op social media dikwijls minder kansen en hebben minder geschikte sollicitanten die dat niet zijn een streepje voor.
In het onderzoek brachten verschillende wetenschappers bij 175 proefpersonen persoonlijkheidskenmerken zoals 'plichtsgetrouw', 'plezierig in de omgang' en 'extravert' in kaart. Vervolgens maakten ze een analyse van het Facebook-profiel van de respondenten en probeerden ze hun gedrag op de bekende sociale netwerksite te linken aan de vastgestelde persoonlijkheidskenmerken. Hiermee trachtten ze te achterhalen of online profielen een inzicht kunnen geven in verschillende persoonlijke eigenschappen.
Wat blijkt? Rekruteerden scannen de profielen van kandidaten op uitlatingen over drank en drugs vanuit het idee dat kandidaten die hierover berichten ook wel zelf drank of drugs zullen gebruiken. Ze gaan er vervolgens ten onrechte van uit dat zulke kandidaten niet toegewijd en plichtsgetrouw kunnen zijn, of zichzelf niet in de hand hebben. De onderzoekers vonden echter geen enkel bewijs dat wie positieve zaken over drugs en drank op Facebook meldt, ook minder plichtsgetrouw zou zijn.
Daarnaast blijkt zelfs dat individuen die positief berichten over drugs en drank op sociale media, de geknipte kandidaten zijn voor sales- en marketingfuncties. Deze personen halen in de studie immers een hoge score op sociaal contact en extravert gedrag, wat eigenschappen zijn die vaak gevraagd worden bij marketings- en salesfunctie.
Tot slot zagen de wetenschappers ook een concrete relatie tussen persoonlijkheidskenmerken en profielen op Facebook. Zo blijkt dat wie plichtgetrouw en plezierig is in de omgang, zich heel netjes gedraagt op Facebook en nooit anderen op deze sociale netwerksite beledigt of aanvalt.
HR-professionals doen er volgens de onderzoekers bijgevolg goed aan om de profielen te scannen op beledigingen, beschuldigingen en onterechte kritiek op anderen, in plaats van op positieve uitlatingen over drank en drugs.
(nm) – Bron: Hrsquare.be
16 juni 2014Volgens sommigen gaat de informatie die we op Facebook delen binnen een paar jaar een grote rol spelen in beslissingen van bedrijven over wie ze aanwerven.
Uit onderzoek van de vacaturesite Jobbird.com blijkt dat werkzoekenden zich tijdens het solliciteren zeer bewust zijn van hun gedrag op sociale media.
Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
Uit nieuw onderzoek blijkt dat werknemers het gelukkigst zijn op het werk tijdens hersenloze activiteiten, zoals naar Facebook surfen of mailbox leegmaken.
Wie vandaag geen Facebook-profiel heeft, maakt zich zo verdacht bij anderen en kan zelfs als mogelijke misdadiger worden beschouwd. Zo blijkt ...
Een werknemer van Blokker werd aan de deur gezet nadat hij zijn werkgever had beledigd op Facebook. Hij noemde zijn baas onder meer een ‘hoerestumperd’.
Wat als je dit jaar al als jobstudent gewerkt hebt? Mag je dan nog steeds een studentenovereenkomst tekenen? En hoeveel verdien je als jobstudent?
AI is de techniek van de toekomst en zal heel wat veranderingen teweegbrengen in onze samenleving. Welk effect heeft dat op je job en werkomgeving?
Heel wat werkgevers zouden hun personeel liever willen verlonen op basis van hun inzet en prestaties i.p.v. de loonbarema’s en de anciënniteit. Goed idee?