Extra loon alleen motiveert niet

”Vooral jobinhoud en werksfeer motiveren ons.” (Inge Van den Brande, ISW Limits)
Om je job goed te doen en je werkgever graag te zien, is er heel wat meer nodig dan een goed loon. Dat blijkt uit de Reward Barometer van PwC en ISW Limits.
Inge Van den Brande
”Vooral jobinhoud en werksfeer motiveren ons.” (Inge Van den Brande, ISW Limits)

Gemotiveerd je werk doen en loyaal zijn aan je werkgever. Het is de basis van een langdurige en succesvolle relatie. Tussen werknemer en werkgever welteverstaan. Werkgevers die werknemers aan zich willen binden, moeten oog hebben voor wat mensen doet presteren. En dat is meer dan loon. Dat moet in orde zijn, zeker, maar staat niet bovenaan het lijstje van wat onze motor doet aanslaan.

Dat staat te lezen in de resultaten van de Reward Barometer, een onderzoek bij 542 respondenten (arbeiders, bedienden, managers én werkgevers), uitgevoerd door consultancybedrijf PwC en ISW Limits., een spin-off van de KU Leuven die zich specialiseert in onderzoek naar en advies over werk, organisatie en welzijn.

Niet financieel belonen

“Loon is een hot topic. Zeker nu de lonen, op de indexaanpassing na, in principe twee jaar lang bevroren zijn en de discussie over de loonkost om de haverklap in het nieuws opduikt”, zegt Bart Van den Bussche, senior manager bij PwC.

Een werkgever die een werknemer wil houden, kan die niet zomaar meer extra betalen, als dat al de meest efficiënte oplossing zou zijn. Volgens de Reward Barometer is het dat alvast niet. “Niet elke beloning is financieel van aard. Ook een aangename werksfeer, carrièremogelijkheden of een interessante jobinhoud kunnen werknemers binden aan een bedrijf”, weet Inge Van den Brande, senior project & account manager bij ISW Limits.

Bedrijfspolitiek

Werkgevers moeten daar rekening mee houden, net zoals ze maatregelen moeten nemen om de loyauteit van hun werknemers te bevorderen. Helemaal snor zit die immers niet. Vier op de tien werknemers jonger dan 34 jaar zeggen te overwegen om van werkgever te veranderen. Over alle leeftijden heen is dit één op vijf (22%).

Het meest bepalend voor de loyauteit van werknemers blijkt de ‘bedrijfspolitiek’ te zijn. “Hoe een bedrijf zich organiseert, maar ook de visie en waarden die het hanteert, hebben een grote impact op hoe mensen die organisatie beleven”, legt Bart Van den Bussche uit.

Flexibel loon

Werksfeer en carrièremogelijkheden vervolledigen de top drie. Het loonbeleid staat samen met jobinhoud op de vierde plaats. “Loon speelt een rol in het creëren van loyale werknemers, maar is zeker niet zaligmakend”, aldus Inge Van den Brande.

De rol van het loon wordt nog kleiner als we oplijsten wat ons motiveert in onze job. “Jobinhoud, werksfeer, carrièremogelijkheden en bedrijfspolitiek staan hier bovenaan”, zegt Inge Van den Brande.“Wat extra loon geven, zal zeker niet volstaan om iemand te motiveren.”

Wat niet betekent dat werknemers niet bezig zijn met hoeveel en wat ze verdienen. Zeven op de tien willen meer inspraak in hun salaris. “De meeste pakketten zijn vrij standaard, te nemen of te laten. Bij werknemers klinkt toch een duidelijke roep om daar flexibeler mee om te springen”, besluit Bart Van den Bussche.

(wv) 

15 november 2013
Anderen bekeken ook