Bepaalt succes je geluk, of leidt geluk tot succes?
De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat succes hun geluk bepaalt. Niets blijkt echter minder waar, aldus psychologen en neurowetenschappers.
Ze moet één van de allereerste Chief Happiness Officers van ons land zijn geweest, toen Anouck Ponsard in 2016 bij To The Point Events werd gepromoveerd van manusje-van-alles tot haar nieuwe functie. Uiteraard is het gelukkig maken van haar collega’s geen voltijdse job, maar wel een structureel en erg belangrijk onderdeel van haar takenpakket. Doorheen de jaren heeft ze een eigen visie ontwikkeld op de invulling van deze opdracht.
“Wat je tegenwoordig merkt, en zeker in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, is dat bedrijven veel investeren in allerlei materiële dingen om hun werknemers gelukkig te maken. Een ping-pongtafel, een mooi kerstgeschenk, loonsverhoging, enzovoort. Dat is allemaal prima, maar volgens mij is er meer nodig om mensen langdurig te enthousiasmeren. Mijn ervaring leert dat het vooral de kleine, spontane en gemeende dingen zijn die een groot effect hebben. Er moet niet lang over nagedacht worden. Gewoon heel oprecht en natuurlijk een complimentje geven, een bedankje rondsturen, spontaan iets voor de andere doen. Back to the basics, zeg maar. In ons team werkt dat heel motiverend.”
To The Point Events wil de positieve ervaringen delen met andere bedrijven. “We merken heel wat klanten en leveranciers zoekende zijn naar manieren om hun personeel te motiveren en aan zich te binden”, vertelt CEO Bart Koninckx.
“Een fijne sfeer creëren is daar cruciaal in. Vandaar dat we iets in gang willen zetten en anderen willen inspireren om meer happiness op de werkvloer te introduceren. We vertellen graag over de manier waarop wij het aanpakken en dagen anderen uit om hun beste tips met ons te delen. We loven via onze Facebookpagina zelfs een beloning uit aan bedrijven die toffe dingen doen om hun collega’s gelukkig te maken!
Hierbij alvast enkele tips van de Chief Happiness Officer bij To The Point Events:
“Gewoon collega’s helpen, dat maakt je gelukkiger op het werk”, weet Anouck Ponsard. “Het zit in de kleine dingen: een kopje koffie meebrengen, aan een project meehelpen of wat deeltaken overnemen zijn al enkele ideeën. Ik ben bijvoorbeeld enorm fan van knutselen. Als een collega jarig is of een knappe prestatie heeft neergezet, dan pimp ik hun computer wel eens met persoonlijke quotes en foto’s. Dat is leuker dan een cadeau en wordt gegarandeerd met een lach onthaald.”
“Ga ’s middags regelmatig eens samen lunchen. Eén regel: er wordt niets over het werk verteld. Je zult versteld staan van de leuke gesprekken. En je leert elkaar op een andere manier kennen. Bij ons is dat op ‘vettige vrijdag’. Dan gaan we samen naar de frituur, valt er hier en daar eens een vuil mopje en pakken we samen nog een pintje in ons Creative Café. Ontzettend leuk!”
“To-dolijstjes for the win! Zolang ze realistisch zijn. Schrijf drie taken uit (ja, op papier!) die je zeker rond krijgt en begin eraan. Klaar? Streep erdoor, next! Een zalig gevoel!”
“Plezier ontspant. Zit je collega aan de limiet? Dan kan jij wat van de stress wegnemen. Als CHO heb ik een fan-tas-tisch nummer gehoord dat ik wel moest introduceren: Dromendans van Vinzzent. Als een collega in een dipje zit, zet ik het nummer op en begin ik mee te zingen. Inclusief de belachelijke danspasjes. Een paar minuutjes zot doen en dan opnieuw met de glimlach aan de slag. Mission accomplished!”
“Morning blues, files en een parkeerplaats vinden doet je humeur kelderen. Maar eens aangekomen, start je de dag met een ‘goedemorgen’ én een lach. Zo zet je een positieve toon, voor jezelf en je collega’s. Happiness, daar kies je voor!”
“De kortste weg naar happiness? Food! Tijdens onze teammeetings worden we al eens verrast met een heerlijk ontbijtje. Probeer het maar. Breng zelf eens versgebakken croissantjes en chocoladekoeken mee. De geur alleen al, hmmmm!”
“Wintermoeheid of groepsdipje na een pittige deadline? Challenge elkaar eens tijdens een gezelschapsspel! Speak-out en Pictionary staan bij ons bedrijf bovenaan de lijst. Tien minuutjes lang even terug kind zijn. Daarna met een frisse kop weer aan de slag!”
“Een aangename werkplek is essentieel voor inzet en plezier. Waar zorgden wij voor? Ergonomische stoelen tegen rugklachten. Headphones voor een goede concentratie. Een creatieve ruimte, die tijdens vergaderingen voor een hele andere vibe zorgt. Lekkere, maar dan ook écht lekkere koffie. En vers fruit voor een instant vitamineboost. Kleine extra’s met een grote impact.”
(kme) - Foto: (HBvL)
4 februari 2019De meeste mensen zijn ervan overtuigd dat succes hun geluk bepaalt. Niets blijkt echter minder waar, aldus psychologen en neurowetenschappers.
Wat zijn de momenten waarop bedrijven het hardst inzetten om werknemers een goed gevoel te geven?
Op de werkvloer zijn diversiteit en inclusie belangrijke thema’s. Maar hoe zie jij dat zelf?
Wanneer jouw job je een gelukkig gevoel geeft, mag je van geluk spreken: je behoort dan tot de 'happy few' die zich oprecht goed voelen op hun werk.
Heb je er al eens aan gedacht om tijdens je lunchpauze of onmiddellijk na het werk samen met je collega’s te trainen? Het is het overwegen waard...
Een leven lang hard gewerkt en nu is het tijd voor wat ontspanning. Wat zijn dan je opties in het buitenland, zonder dat je heel je pensioen kwijt bent?
Er loopt wel eens iets mis op de werkvloer. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties, maar hier komen ze gelukkig tot een hilarisch, doch pijnlijk einde.
Welbevinden op het werk is vandaag een ‘hot topic’, maar wat is het eigenlijk? Hoe meet je het? En wiens verantwoordelijkheid is het?
Het gebruik van loopbaancentra is in Vlaanderen op 2 jaar tijd verdubbeld. Voor wie is een loopbaancoach? Hoe werkt het? 3 coaches praten over hun aanpak.