Evaluatie
Vorige

1 van 76

Volgende
Volgend artikel:

Iemand die de targets haalt, is niet per se een betere werknemer

Evaluatiegesprek nog te weinig ingeburgerd

Met Nieuwjaar in zicht, is het weer tijd voor de jaarlijkse evaluatiegesprekken. Meer dan 30 procent van de bedrijven houdt echter geen evaluaties. Dat blijkt uit een onderzoek van SD Worx.
#

Vele denken dat evaluatiegesprekken dienen om te bepalen of ze al dan niet loonopslag krijgen. Maar goede evaluaties doen veel meer dan dat. Uit het onderzoek blijkt dat de resultaten van de evaluatiegesprekken vooral gebruikt worden voor het op poten zetten van ontwikkelings- en opleidingsplannen (48 procent).

32 procent krijgt aangepast loon na evaluatie

Bij 32 procent van de evaluatiegesprekken wordt het loon aangepast. “Variabel loon of een loonopslag kunnen een goede stimulans zijn om te zorgen dat de werknemers de doelstellingen halen of zelfs overtreffen”, zegt Ludwig Plaum, HR-consultant van SD Worx.“Een nadeel kan wel zijn dat je zo de interne concurrentie in een bedrijf stimuleert. Een oplossing hiervoor is om groepsdoelstellingen voorop te stellen, in plaats van individuele. Het nadeel is dan weer dat alle werknemers hiervan profiteren, ook de minder goede.”

De finaliteit van een evaluatiegesprek moet dus niet altijd loonopslag zijn.“In een goed evaluatiegesprek moet de leidinggevende wel altijd een waardering uitspreken. Materieel of immaterieel. Loonopslag moet dus niet. Maar er moet wel een finaliteit zijn, anders heeft een evaluatiegesprek geen zin”, aldus Plaum.

Weinig regelmaat

26 procent van de gesprekken wordt gebruikt voor loopbaanplanning. En 23 procent voor mutatie- en promotiebeslissingen. “Een evaluatiegesprek kan ook een negatieve finaliteit hebben. Op termijn, want na één slecht evaluatiegesprek word je normaal niet ontslagen of geheroriënteerd”, vertelt Plaum.

Slechts 43,3 procent van de werknemers heeft regelmatige evaluatiegesprekken. 32,6 procent van de werknemers zegt er helemaal geen te hebben. En verrassend: 44,5 procent heeft geen tussentijdse functioneringsgesprekken. “Dat terwijl een functioneringsgesprek net onmisbaar is in de evaluatiecyclus van een bedrijf. Het hele personeelsbeleid moet rond die evaluaties gebouwd worden, enkel één jaarlijks evaluatiegesprek heeft geen enkele zin. Ik merk dat bedrijven vaak schrikken van de inspanning dat die evaluatiecyclus vraagt. Maar eenmaal ze alles op poten hebben gezet, zijn ze blij dat het er is”, aldus Plaum.

9 december 2009
Anderen bekeken ook