Evaluatie
Vorige

1 van 76

Volgende
Volgend artikel:

Iemand die de targets haalt, is niet per se een betere werknemer

Evaluatie is dodelijk voor motivatie

Hebt u het ook net achter de rug, het jaarlijkse motivatiegesprek? Nieuwe doelstellingen en feedback over het voorbije jaar gekregen, eventueel opslag gevraagd en die al dan niet gekregen? Waarschijnlijk wel.
#

Waarschijnlijk heeft uw baas ook zijn uiterste best gedaan om u (opnieuw) te motiveren. Hoe hartverwarmend zijn pleidooi ook mag geweest zijn, volgens Wim Van Dam, auteur van het boek ‘Motiverende functionerings- en beoordelingsgesprekken’, is het allemaal verloren moeite.

Evaluaties zjin dodelijk, meent Van Dam, zelfs wanneer de beoordeling positief is. Iemand die een 4 krijgt, zal zich onmiddellijk afvragen waarom dat geen 5 mocht zijn. Enzovoort. Bovendien zit het ook nooit helemaal snor met de manier waarop er beoordeeld wordt. Daar zouden te veel fouten in sluipen. Missen is nu eenmaal menselijk.

Werknemers niet tevreden, leidinggevenden wél

Van Dam duikelt ook een studie op waaruit moet blijken dat 29 procent van de werknemers niet te spreken is over zijn of haar evaluatie. Een kwart klaagt dat er geen concrete acties op papier werden gezet. Evenveel werknemers vinden dat hun leidinggevenden geen flauw benul hebben van wat ze in hun mars hebben.

Het mag verbazen, maar daar denken die leidinggevenden helemaal anders over: zowat alle bazen menen dat ze hun medewerkers maar al te goed kennen en dat die hun evaluatiegesprekken als zeer nuttig ervaren. Het is waarschijnlijk allemaal een kwestie van motivatie.

(wv) 

4 februari 2011

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook