Evaluatiegesprek niet het moment om over opslag te spreken
Een evaluatiegesprek lijkt het uitgelezen moment om meer loon te vragen, maar dat is het eigenlijk niet.
Waarschijnlijk heeft uw baas ook zijn uiterste best gedaan om u (opnieuw) te motiveren. Hoe hartverwarmend zijn pleidooi ook mag geweest zijn, volgens Wim Van Dam, auteur van het boek ‘Motiverende functionerings- en beoordelingsgesprekken’, is het allemaal verloren moeite.
Evaluaties zjin dodelijk, meent Van Dam, zelfs wanneer de beoordeling positief is. Iemand die een 4 krijgt, zal zich onmiddellijk afvragen waarom dat geen 5 mocht zijn. Enzovoort. Bovendien zit het ook nooit helemaal snor met de manier waarop er beoordeeld wordt. Daar zouden te veel fouten in sluipen. Missen is nu eenmaal menselijk.
Van Dam duikelt ook een studie op waaruit moet blijken dat 29 procent van de werknemers niet te spreken is over zijn of haar evaluatie. Een kwart klaagt dat er geen concrete acties op papier werden gezet. Evenveel werknemers vinden dat hun leidinggevenden geen flauw benul hebben van wat ze in hun mars hebben.
Het mag verbazen, maar daar denken die leidinggevenden helemaal anders over: zowat alle bazen menen dat ze hun medewerkers maar al te goed kennen en dat die hun evaluatiegesprekken als zeer nuttig ervaren. Het is waarschijnlijk allemaal een kwestie van motivatie.
(wv)
4 februari 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Een evaluatiegesprek lijkt het uitgelezen moment om meer loon te vragen, maar dat is het eigenlijk niet.
Veel werknemers beginnen onvoorbereid aan hun evaluatiegesprek. Geen goed idee, want dan kan het wel eens een heel negatieve ervaring worden.
Mijn baas evalueert me nooit officieel, wat het moeilijk maakt om beargumenteerd opslag te vragen. Heb ik als werknemer recht op een officiële evaluatie?
Hoeveel verdien in de toerismesector? Welke extralegale voordelen krijg je? Een overzicht...
Sonny heeft een hart dat klopt voor techniek én voor zijn werkgever. “Unilin biedt de voordelen van een groot bedrijf, maar ook de warmte van een kleinere onderneming”, glimlacht Sonny.
Wat doet een customer service representative precies? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden ? En welk loon krijgen zij betaald?
Vooral als intensivist aan UZ Leuven heeft Geert Meyfroidt al wat watertjes doorzwommen. Welke carrièrelessen geeft hij ons graag mee?
Er staan op de lijst van knelpuntberoepen enkele jobs uit de financiële sector. Het gaat onder meer over de beheerder verzekeringen en de verzekeringsadviseur.
De Belgische lonen zitten overal in de lift. Maar Brussel betaalt het best, zo blijkt uit het Jobat Salariskompas, gevolgd door Vlaams-Brabant en Antwerpen.