5 vaardigheden die elke leidinggevende moet beheersen
De leiding nemen over een team of een bedrijf. Het is niet voor iedereen. Heb je de ambitie om een management functie uit te voeren? Leer deze 5 skills.
In een tijd waar we steeds meer aandacht hebben voor artificiële intelligentie is EQ een van de enige zaken wat de mens nog onderscheidt van de computer. Het belang van emotionele intelligentie is dan ook niet te onderschatten: een hoog EQ bevordert de samenwerking en bevordert de synergie binnen het team.
Emotionele intelligentie omvat het vermogen om emoties bewust waar te nemen, te beheersen en ze doeltreffend uit te drukken. Het EQ heeft dus een duidelijke invloed op soft skills, zoals leiderschapsvermogen en communicatieve vaardigheden, die steeds belangrijker worden in het professionele leven. Dertig procent van de ondervraagde hiring managers geeft aan dat het vinden van personeel met goede communicatieve vaardigheden de komende drie jaar een uitdaging wordt op het vlak van talent management.
“Een hoog EQ is belangrijk in elke stap van je carrière, omdat het draait om het vermogen om relaties te onderhouden en je in anderen in te leven", aldus Bart Goossens, Associate Director bij Robert Half.
74% van de bevraagde hiring managers geeft aan dat ze een hoog EQ belangrijk of heel belangrijk vinden bij hun werknemers. Zo geven ze aan een betere samenwerking, grotere motivatie en moreel en beter leiderschap te ondervinden bij hun werknemers met hoge emotionele intelligentie. Het is dus belangrijk om vanaf het aanwervingsproces al rekening te houden met het verwachtte EQ van de kandidaat.
Bart Goossens, Associate Director bij Robert Half: “Wij bevragen het EQ van kandidaten in al onze interviews, op basis van competence based interviewvragen: we vragen naar bepaalde situaties en de reactie die de kandidaat in bepaalde situaties heeft. Verder kunnen referenties en persoonlijkheidstesten ook heel wat meer vertellen over het EQ van een kandidaat.”
Mensen met een hoger EQ worden aanzien als betere leiders: 28% van de managers zetten goede communicatieve vaardigheden op nummer een als belangrijkste aspect van een CEO. Ambieer je zelf een managementfunctie maar wil je je EQ eerst nog wat bijschaven? Emotionele intelligentie kan je trainen door je zelfkennis te stimuleren, goed na te denken voor je reageert en jezelf en je team te motiveren.
Ook goed luisteren en je algemene sociale vaardigheden bijschaven zijn belangrijk. Ook al is het tegen onze natuur in, de bewustwording van jezelf en je reacties maakt dat je er snel op vooruit zal gaan qua emotionele intelligentie.
(sd) - Bron: Robert Half
20 augustus 2019De leiding nemen over een team of een bedrijf. Het is niet voor iedereen. Heb je de ambitie om een management functie uit te voeren? Leer deze 5 skills.
Appreceval is een nieuw social mediaplatform waarmee iedereen de social skills van collega’s of zakenrelaties een score kan geven. Op die manier kunnen werkgevers makkelijk de juiste kandidaat rekruteren.
Is het aan jou om een team samen te stellen? Dan kan je maar best zien dat er genoeg EQ aanwezig is in je groep.
Hoe wapen je jezelf en de volgende generaties tegen de geautomatiseerde dreiging? Hoe garandeer je dat je kind later nog een job vindt?
Uit onderzoek blijkt dat 56% van de werkgevers in de privésector tijdens aanwervingsrondes te weinig nadruk legt op emotionele intelligentie (EQ).
Op een constructieve manier omgaan met emoties is niet iedereen gegeven. In de ruimere maatschappelijke context vallen twee extreme benaderingswijzen op.
Emotionele intelligentie is een belangrijke sleutel tot succes. Maar dé vraag is natuurlijk: wat maakt die mensen nu zo succesvol? Een overzicht ...
Wil je zonder zorgen je vakantie tegemoet en ook ná je verlof nog even ongestoord nagenieten? 5 tips om stressvrij de kantoordeur achter je dicht te trekken.
Hoe zorg je ervoor dat jij na je verlof met een gemotiveerd en positief gevoel terug aan de slag gaat? 6 nuttige tips!