Het loon van een machineoperator: 1.600 euro netto
We vroegen aan Lionel (26) uit Guigoven hoeveel hij verdient ...
Joeri Thienpont was altijd al gefascineerd door IT. Na zijn middelbare studies industriële informatica volgde hij een jaar toegepaste informatica en nog een jaar digital arts entertainment waar hij voor het eerst in aanraking kwam met 3D. Omdat hij beide hogeschoolopleidingen niet afmaakte, belandde Joeri als A2 IT-er op de arbeidsmarkt, het vinden van een job in de sector was niet evident.
De goede raad van zijn vader die al meer dan 30 jaar actief was bij Volkswagen/Audi, bracht raad. “Hij zei: start als operator aan de band en zie welke doorgroeimogelijkheden er zijn. Op die manier kon ik in 2012 op interimbasis aan de slag op de ‘Anbauband’ in de plaatslagerij waar onderdelen zoals deuren en kofferdeksels op auto’s worden gemonteerd. Mijn kennis en interesse in auto’s waren op dat moment nog zeer gering, ik had zelfs nog geen rijbewijs.”
Joeri was twee jaar actief als operator, zijn enthousiasme en interesse in de materie gingen niet onopgemerkt voorbij. “Ik kreeg daardoor het aanbod om te starten als 3D-meettechnieker in een vast contract als arbeider. Een 3D-meettechnieker maakt een 3D-scan van een onderdeel of wagen, vergelijkt dit met de technische tekeningen, maakt een rapportage van zichtbare afwijkingen en geeft dit rapport verder door voor analyse.”
Uiteindelijk was Joeri vier jaar aan het werk als meettechnieker en klaar voor een volgende stap in zijn carrière. Sinds oktober 2018 is hij analist in een bediendestatuut en verantwoordelijk voor het frontbereik van de Audi e-tron, dat wil zeggen alle onderdelen vooraan de auto.
“We controleren iedere auto die van de band rolt en op het einde van de dag stellen we een rapport op over de meest voorkomende fouten. Het is mijn taak om deze fouten zo grondig mogelijk te analyseren en in samenwerking met mijn team een oplossing te vinden voor het probleem.”
De huidige functie van Joeri wordt doorgaans ingevuld door een ingenieur. “Daarom ben ik toch wel fier dat ik als A2-er op dit niveau ben gekomen. Vanzelfsprekend ga ik nog opleidingen volgen om mij verder te bekwamen in onder meer doelgerichte analyse en presentatie. Optioneel kon ik ook een taalcursus volgen maar dat is niet meer nodig. Ik ben opgegroeid in het Nederlands, woon nabij de Franse taalgrens en ook de Duitse taal ben ik nu machtig. De eerste twee maanden toen ik hier startte als 3D-meettechnieker werd ik immers ‘verplicht’ om samen te werken met een Duitse collega. Dat was achteraf gezien de beste manier om een nieuwe taal te leren.”
Voor Joeri vallen de puzzelstukken stilaan in elkaar, elke stap in zijn carrièrepad heeft een meerwaarde. “Het is cruciaal om veel mensen te leren kennen binnen een grote organisatie als Audi Brussels. Door mijn netwerk bij de operatoren en nadien meettechniek leerde ik niet alleen mensen binnen de productie kennen maar ook bij de afdeling kwaliteit. Als analist bouw ik dan weer nieuwe contacten op.”
Binnen Audi Brussels komen regelmatige nieuwe functies vrij, er wordt steeds eerst intern gezocht naar talent. “De aangeboden kansen moet je grijpen. Het netwerk dat ik uitbouwde binnen Audi Brussels is van groot belang, op die manier vind ik mijn weg binnen de organisatie. Stap voor stap werk ik voort aan mijn ontwikkeling, ik zie nog zoveel mogelijkheden om hier verder te groeien. Alles draait om motivatie en passie.”
(wv) - Meer info: www.audibrussels.be/jobs
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen aan Lionel (26) uit Guigoven hoeveel hij verdient ...
Vier op de tien Belgen vreest dat zijn of haar job in de komende 10 jaar zal verdwijnen door toenemende automatisering. Nochtans is die vrees niet altijd terecht.
We vroegen Jean-Pierre Delacre (27) uit Etterbeek hoeveel hij verdient …
De Provinciale Technische Scholen Boom introduceert vanaf 1 september de Se-n-Se opleiding (secundair-na-secundair) ‘Hybride en elektrische voertuigen’.
Zes weken per jaar verhuizen de vijfde- en zesdejaars van twee middelbare technische scholen uit het Brusselse naar de werkvloer van Audi Brussels.
Op 26 september 2024 organiseert Jobat zijn jobbeurs in Antwerp Expo. Goed voor de meest uiteenlopende jobs én een Match & Meet-zone.
De podiumtechnicus is een recent knelpuntberoep dat een gevolg is van de coronapandemie. Kennis van licht, geluid en podiumtechniek is vereist.
Joke werkt bij Familiehulp dienstencheques: “Hier beteken je écht iets in het leven van anderen.”
In deze lijst zijn labomedewerkers en operatoren goed vertegenwoordigd. Al duiken er ook meer algemene jobprofielen op, zoals administratieve bediendes.