Het loon van een field service engineer: 2.200 euro netto
Anabel-Lise Le Roux (29) uit Brussel is field service engineer bij laboratoriumpartner Abbott Diagnostics. Jobat vroeg haar hoeveel zij netto verdient ...
Een aandrijving bevindt zich traditioneel tussen de motor en de wielen. Via mechatronica breng je het koppel gecontroleerd over, eventueel zelfs per wiel: veel preciezer, zuiniger en performanter. En goed voor een superieure rijervaring. “Dana Incorporated, ons Amerikaanse hoofdbedrijf, zet veel in op onze Brugse site in Ten Briele”, zegt Thomas Vyncke.
“Electrification & mechatronics (E&M) engineering is hoogtechnologische kennis. Die hebben we hier ruim in huis. Niet zo bekend misschien, maar wij zijn een globaal competentiecentrum voor die niche. De E&M-engineering van de hele Dana-groep zit grotendeels in Brugge. Sterk toch, binnen een multinational met wereldwijd 30.000 werknemers en een verwachte omzet van 8 miljard dollar in 2018? Ons hoofdkwartier in Ohio (VS) erkent ons ook als kenniscentrum. Wij leiden de dans als het gaat over deze technologie.”
Jaguar Land Rover, Volkswagen, Ford, Manitou, Kalmar, Atlas Copco: het zijn allemaal afnemers van de aandrijfsystemen van Dana. “Binnen E&M werken we voor drie businessunits. Er is de afdeling Light Vehicle voor personenauto’s en SUV’s. Daarnaast heb je Commercial Vehicles zoals bussen en vrachtwagens. En dan is er Off-Highway, de ultrazware voertuigen voor mijnbouw en materiaalverhandeling. We maken bijvoorbeeld differentiëlen die een wagen in een paar honderd milliseconden doen wisselen tussen twee- en vierwielaandrijving. Met controle van hoeveel koppel naar welk wiel gaat.”
De Brugse site van Dana heeft twee functies. “Er is de productiefaciliteit binnen Off- Highway, waar we transmissies bouwen en 450 medewerkers aan de slag zijn. Daarnaast is er is het Technology Center, met E&M en de engineering van die transmissies, goed voor in totaal zo’n 100 ingenieurs. Op de site is er ook een groot testlaboratorium. Van concept over gedetailleerd design, via testen tot productie: voor een ingenieur is het heel inspirerend om op één locatie een totale productontwerpcyclus te overzien.”
Waar komen de engineers en technici bij Dana Belgium vandaan? “Uit de hele wereld: vooral industrieel en burgerlijk ingenieurs en hooggeschoolde technici. Wat het werken hier aantrekkelijk maakt, is de internationale setting en de hoogtechnologische inhoud. Je werkt samen met collega’s van overal ter wereld: uit de VS maar ook Azië en andere Europese landen. We werken samen met kennis- en onderzoeksinstellingen zoals Flanders Make en universiteiten uit binnen- en buitenland.”
“Onze eigen bedrijfscultuur is no-nonsense en informeel: Amerikaans toch wel, ja. Komt de CEO langs vanuit de VS, dan noem je hem hier gewoon ‘Jim’ (lacht). De cultuur drijft op technische uitdagingen, innovatie en een drive voor internationale erkenning. We hebben in Brugge zelf impact op onze toekomst. Voertuigconstructeurs staan wereldwijd voor geweldige uitdagingen. Voor Dana ligt er een enorme markt open. De impact van onze technologie is heel groot, op elk type voertuig.”
Daarmee is het woord ‘toekomst’ gevallen. “De controlealgoritmes voor de vehicle dynamics, de software die zorgt voor je rijervaring en die van je passagiers, worden steeds belangrijker”, benadrukt Thomas Vyncke. “We balanceren daarbij tussen prestaties, verbruik en comfort aan zo laag mogelijke kosten. We verbeteren en innoveren, maar het allerbelangrijkste is onze focus op elektrische aandrijving. De hele auto-industrie is de elektriciteitsomslag aan het maken – denk aan de pionier Tesla, maar nu ook Jaguar, Volkswagen en vele anderen. Daarin spelen we vanuit Brugge een belangrijke rol.”
“Binnen Global Innovation Engineering bestuderen we in Brugge ook onze impact op geconnecteerde en ‘zelfrijdende’ voertuigen. Allemaal langetermijnprojecten die onze toekomst mee veiligstellen. Je hoeft geen autofreak te zijn om bij Dana te werken. Maar ben je het wel of heb je minstens iets met technologie, mechatronica of software, dan zul je je hier helemaal in je sas voelen.”
(wdh)
14 juni 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Anabel-Lise Le Roux (29) uit Brussel is field service engineer bij laboratoriumpartner Abbott Diagnostics. Jobat vroeg haar hoeveel zij netto verdient ...
Verkoop en techniek in één job. Voor menig ingenieur lijkt dat op het eerste gezicht een lastige spreidstand. Hoe dan ook: de job van sales engineer zit in de lift.
Of je werkgever verplicht is (een deel van) de kosten verbonden aan je woon-werkverkeer ten laste te nemen, hangt af van de wijze waarop je je verplaatst.
Om een ziekenhuis vlot te laten functioneren, is een goede IT-infrastructuur essentieel. Dat betekent veel meer dan computers of softwareontwikkeling.
Met je ogen draaien als je collega wat zegt. Of valse geruchten vertellen. Er wordt, spijtig genoeg, nog te veel gepest op de werkvloer. Waarom toch?
Demi (zorgkundige) en Luk (leidinggevende Geriatrie) werken samen bij het Sint-Trudo Ziekenhuis: “We helpen elkaar tot iedereen klaar is”
Wat is de meest onderwezen vreemde taal in het algemeen en in het beroepsonderwijs in de EU?
Het pensioen: voor de ene het begin van het einde, voor de ander het einde van het begin. De ideale pensioenleeftijd is dan ook voor iedereen anders.
Wat is het verband tussen het nijpend tekort aan technisch talent in de metaalindustrie en een boost in online veilingen?