Het loon van een halftijds begeleider Persoonlijk Assistentiebudget: 800 euro netto
We vroegen aan Marissa Verschueren (29) uit Antwerpen, begeleider PAB, hoeveel ze maandelijks verdient en welke extra's ze krijgt …
“Ook met Down, autisme of een andere mentale aandoening gaan we er nooit van uit dat iemand niet geschikt is voor een job”, zegt coördinator Koen Deweer. “Via praktijkgerichte opleidingen bereiden we jongeren voor op zinvol werk. Daarna volgt er een bedrijfsstage. Een jongen met autisme kwam zo terecht bij Torfs in Lokeren. In het magazijn bleek hij na een moeilijke start uiteindelijk beter te werken dan de gemiddelde uitzendkracht.”
“81 procent werkt voort of verlengt zijn stage. Mensen willen er gewoon bijhoren, iets betekenen voor een ander. Ze merken voor het eerst in hun leven dat ze ergens goed in zijn. Het onderwijs moet dus durven te focussen op de sterktes en de talenten en daarop inzetten. Daarnaast moet het arbeidsrecht flexibeler worden. Bedrijven willen die begeleide werkers wel betalen, maar een uitkering kun je niet combineren met een inkomen, ook geen beperkt. Het systeem van vandaag houdt daardoor mensen met een beperking klein.”
Eén bedrijf dat LetsCo een warm hart toedraagt, is bouwbedrijf Durabrik in Drongen. “Volwaardige tewerkstelling voor mensen met een fysieke of een mentale beperking is iets waar we allemaal achter staan”, zegt HR-director Bie De Backer.
“We hebben via LetsCo twee jonge mensen met een beperking aan boord. Aan de receptie is een 19-jarig meisje al aan haar tweede jaar toe bij ons. Ze werkt twee halve dagen per week in een verlengbaar stagecontract. Lichte administratieve taken als onthaalmedewerkster kan ze aan: infobrochures versturen, post sorteren … ze heeft wel begeleiding nodig. Een groot takenpakket volledig zelfstandig uitvoeren, lukt niet. Haar twee collega’s helpen haar met hart en ziel, zorgen dat ze met iemand kan gaan lunchen. Onze onthaalmedewerkster is niet meer leerplichtig. Ze vindt het fantastisch dat ze bij Durabrik aan de slag is. Vorig jaar was ons personeelsfeest echt een openbaring voor haar.”
Maar houdt een werkgever er ook iets aan over? “Als het aankomt op ‘return’ uit werkefficiëntie, is het een nuloperatie”, geeft Bie De Backer toe. “Het is vooral tijdsintensief. Maar onze onthaalmedewerkers krijgen de kans om iemand te coachen en te begeleiden en groeien daardoor zelf in hun rol als medewerker. Dat is ook return. Ik vind het belangrijk dat iedereen in het bedrijf in contact komt met mensen die anders zijn, met hun eigen persoonlijkheid. Ze brengen een bepaalde sfeer op de werkvloer mee en zijn ontzettend dankbaar voor de kansen die we hen bieden.”
“Voor ons is dit ook een leertraject. Sinds kort hebben we een jonge magazijnier-stagiair in dienst via LetsCo. Hij komt enkele weken meedraaien. We willen nog wel meer stagiairs de kans geven, maar die kunnen we niet allemaal verder laten werken. Sociale-economiebedrijven inschakelen is een alternatief, maar je moet natuurlijk werk hebben. Intussen blijven we LetsCo volop steunen. Ook via sponsoring vanuit een fonds, The Collective Foundation. Een gemeenschappelijk fonds opgericht door Durabrik, Torfs, Gijbels en Quinx. Durabrik is ook een leerbedrijf dat leerbewijzen uitreikt. Een achttal stagiairs komt bij ons werksituaties oefenen. Die jongeren voelen zich na een tijdje complexloos thuis op de werkvloer. Heel mooi om te zien!”
(wdh) - Foto: Konekt - Meer info: www.letsco.be
Het verhaal van Konekt lees je ook via www.despelmakers.be
23 juni 2018We vroegen aan Marissa Verschueren (29) uit Antwerpen, begeleider PAB, hoeveel ze maandelijks verdient en welke extra's ze krijgt …
Vzw Den Achtkanter ondersteunt al 35 jaar lang mensen met een verstandelijke handicap in het uitoefenen van een beroep. Agogisch directeur Warnez legt uit.
Consulente Ute Coudyser uit De Pinte leert hoofdverpleegkundigen en leidinggevenden in zorg en welzijn over duurzaam medewerkersbeleid.
Het binnenbrengen van positieve psychologie heeft een gunstige impact op de cultuur van een bedrijf. En deze 5 domeinen zijn daarbij cruciaal.
Vaak worden de termen employer branding en employer marketing door elkaar gebruikt. Toch staan ze voor iets anders. Bij employer branding breng je jouw bedrijfscultuur op een zo aantrekkelijk mogelijke manier over. De volgende stap is employer marketing: je brengt de juiste boodschap naar de juiste doelgroep zodat ze voor jou komen of blijven werken.
Je werkplek heeft een flinke impact op je welzijn. Maar je kan die werksetting voor een groot stuk zélf vormgeven om je gezondheid in eigen handen te nemen.
Het klinkt stom, maar ik erger me aan de muziekkeuze van mijn collega’s...
Staan er vandaag zo'n 1.500 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs, dan geven er minder dan 500 werkzoekenden aan dat ze geïnteresseerd zijn in de job...
Wil je zonder zorgen je vakantie tegemoet en ook ná je verlof nog even ongestoord nagenieten? 5 tips om stressvrij de kantoordeur achter je dicht te trekken.