Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

Slecht nieuws breng je in 4 stappen

Empathie op de werkvloer: de voor- en nadelen

Empathie op de werkvloer
Empathie is een positieve en mooie eigenschap die ook op de werkvloer erg waardevol kan zijn. Toch overdrijf je hier best niet mee want overdaad schaadt…

De voordelen van empathie

Wie zich goed kan inleven in de emoties en gedachten van anderen, heeft op het werk een streepje voor. Een sterk ontwikkeld inlevingsvermogen maakt van jou niet alleen een aangename en begrijpende collega, het zorgt er ook voor dat je doeltreffend communiceert en bepaalde professionele doelen kunt bereiken. Empathie op de werkvloer heeft dus zo z’n voordelen.

1. Betere communicatie

Je bent je bewust van wat de ander nu echt denkt of wil. Omdat je begrijpt wat de mogelijke impact van jouw boodschap zal zijn, kun je hiermee rekening houden en jouw communicatiestijl afstemmen op de persoon in kwestie.

2. Betere samenwerking

Door anderen aan te voelen, weet je meteen wat er speelt in je professionele omgeving. Indien nodig kun je sluimerende conflicten of frustraties op de werkvloer aanpakken en oplossen, waardoor er een betere samenwerking zal zijn.

TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?

3. Waardering

Een sterk ontwikkeld inlevingsvermogen is niet vanzelfsprekend, net daarom zullen je collega’s jouw empathie des te meer waarderen. En good karma bestaat ook op het werk: wanneer jij een keer hulp nodig hebt, zullen anderen jou ook collegiaal ter hulp schieten.

4. Creatiever

Dankzij je inlevingsvermogen sta je niet afkerig tegenover de gedachten van een ander: hierdoor kom je soms tot creatieve oplossingen en out-of-the-box inzichten die een project tot een goed einde kunnen brengen.

Hoe creatief ben jij? Doe de test!

De valkuilen van empathie

Hoe waardevol je empathisch vermogen ook is op de werkvloer, toch hou je er best rekening mee dat er bepaalde valkuilen zijn waar je moet op letten.

1. Negativiteit

Door je inlevingsvermogen ben je een spons voor de emoties en gedachten van anderen, ook wanneer het negatieve gedachten zijn. Bescherm jezelf tegen negatieve energie en focus op een positieve mindset.

2. Mentale uitputting

Probeer als luisterend oor niet té vrijgevig te zijn en stel je grenzen wanneer de luistersessie ten koste gaat van jezelf. Empathisch denken kost soms moeite en energie, verspil het niet aan eindeloos luisteren naar de problemen van een ander. Neem op tijd en stond afstand en denk even aan jezelf vooraleer je terug je empathische zelf bent.

Lees ook: Hoe leer jij je grenzen stellen op de werkvloer?

3. Manipulatie

Je empathie maakt je kwetsbaar en dat kan collega’s met minder goede bedoelingen aantrekken. Laat je niet manipuleren en meeslepen in iemands verborgen agenda. Volg je eigen emoties en gedachten… en vooral ook je buikgevoel.

’Frenemies’ op je werk: hoe ga je ermee om?

(fd)

30 maart 2022
Anderen bekeken ook