'Frenemies' op je werk: hoe ga je ermee om?
Je komt op het werk al eens “frenemies” tegen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen en... hoe pak je ze aan?
Wie zich goed kan inleven in de emoties en gedachten van anderen, heeft op het werk een streepje voor. Een sterk ontwikkeld inlevingsvermogen maakt van jou niet alleen een aangename en begrijpende collega, het zorgt er ook voor dat je doeltreffend communiceert en bepaalde professionele doelen kunt bereiken. Empathie op de werkvloer heeft dus zo z’n voordelen.
Je bent je bewust van wat de ander nu echt denkt of wil. Omdat je begrijpt wat de mogelijke impact van jouw boodschap zal zijn, kun je hiermee rekening houden en jouw communicatiestijl afstemmen op de persoon in kwestie.
Door anderen aan te voelen, weet je meteen wat er speelt in je professionele omgeving. Indien nodig kun je sluimerende conflicten of frustraties op de werkvloer aanpakken en oplossen, waardoor er een betere samenwerking zal zijn.
TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?
Een sterk ontwikkeld inlevingsvermogen is niet vanzelfsprekend, net daarom zullen je collega’s jouw empathie des te meer waarderen. En good karma bestaat ook op het werk: wanneer jij een keer hulp nodig hebt, zullen anderen jou ook collegiaal ter hulp schieten.
Dankzij je inlevingsvermogen sta je niet afkerig tegenover de gedachten van een ander: hierdoor kom je soms tot creatieve oplossingen en out-of-the-box inzichten die een project tot een goed einde kunnen brengen.
Hoe creatief ben jij? Doe de test!
Hoe waardevol je empathisch vermogen ook is op de werkvloer, toch hou je er best rekening mee dat er bepaalde valkuilen zijn waar je moet op letten.
Door je inlevingsvermogen ben je een spons voor de emoties en gedachten van anderen, ook wanneer het negatieve gedachten zijn. Bescherm jezelf tegen negatieve energie en focus op een positieve mindset.
Probeer als luisterend oor niet té vrijgevig te zijn en stel je grenzen wanneer de luistersessie ten koste gaat van jezelf. Empathisch denken kost soms moeite en energie, verspil het niet aan eindeloos luisteren naar de problemen van een ander. Neem op tijd en stond afstand en denk even aan jezelf vooraleer je terug je empathische zelf bent.
Lees ook: Hoe leer jij je grenzen stellen op de werkvloer?
Je empathie maakt je kwetsbaar en dat kan collega’s met minder goede bedoelingen aantrekken. Laat je niet manipuleren en meeslepen in iemands verborgen agenda. Volg je eigen emoties en gedachten… en vooral ook je buikgevoel.
’Frenemies’ op je werk: hoe ga je ermee om?
(fd)
30 maart 2022Je komt op het werk al eens “frenemies” tegen. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen en... hoe pak je ze aan?
Meer dan zeven op tien werknemers (70,6%) heeft een vriendschappelijke band met zijn of haar collega’s. En er zijn nog méér cijfers...
Een sociale robot begeleidt autonoom patiënten met een chronische aandoening. Kinderen, ouderen en zorgbehoevenden leren spelenderwijs bij van ‘hun’ robot.
Emoties op de werkvloer: van gezondheid en motivatie tot teamwork en communicatie. Deze zes aanbevelingen zijn het onthouden waard.
Zie jij je baas als een leider of eerder als een lijder? Doe de test met onze checklist en ontdek of jouw baas écht een goede baas is!
Het is niet de bedoeling om jezelf helemaal te veranderen. Maar wat je wel kan doen, is kijken op welke eigenschappen je heel hoog of laag scoort en je daar op z’n minst bewust van worden.
AXA neemt heel wat initiatieven voor het welzijn van haar medewerkers. Een team van drie well-beingconsultants bewaakt dat evenwicht.
Voor velen roept werken bij de overheid beelden op van regels en bureaucratie in plaats van flexibiliteit en creativiteit. Maar klopt dat ook?
De Belgische lonen zitten overal in de lift. Maar Brussel betaalt het best, zo blijkt uit het Jobat Salariskompas, gevolgd door Vlaams-Brabant en Antwerpen.