STEM-Olympiade: een voetbalstadion vol STEM-kandidaten
Van duizend leerlingen tot 64.000. De STEM-Olympiade is een groot succes. “Met STEM kan je de wereld redden.”
Bijna 5.700 chauffeurs, 672 technici en 1.762 bedienden werken bij de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn. An De Bel licht de speerpunten toe voor de medewerkers, en dat zijn er nogal wat.
Eigenlijk begint het al voor de medewerker in dienst is, preboarding in het jargon. “Via onze zogenaamde Flowsparks-toepassing kun je al voor je eerste werkdag kennismaken met de organisatie”, vertelt An. Daarnaast organiseert De Lijn voor nieuwkomers een welkomdag. Maar dat is geen one shot. “Gedurende een maand kunnen zij ook interactieve onlinesessies van 30 minuten volgen.”
Overigens is er nog een ander welkommoment. “Dat is de zogenaamde cultuurdag, waarbij we met de bus naar een stelplaats of onderhoudscentrum rijden. Dankzij deze intro krijgen nieuwe medewerkers een praktische douche. Ze voelen en ervaren onze cultuur. Tijdens die extra dag gaan we op locatie dieper in op de cultuur en de vijf DOE-woorden: vertrouw, engageer, bespreek, vereenvoudig en durf.”
Starten als chauffeur bij De Lijn: een spannend, maar goed begeleid traject
En dan is de loopbaan begonnen. “We mikken heel erg op positieve en proactieve acties die bijdragen tot een globaal welbevinden”, vat An samen. Plaats- en tijdsonafhankelijk werken voor bedienden draagt daartoe bij. “Collega’s kunnen thuis werken, in het kantoor waar hun team gealloceerd is of ze kunnen aan de slag in zestien referentielocaties verspreid over heel Vlaanderen. Zo dragen we ook bij aan onze missie: beweeg mee naar minder CO2.”
Ook specifiek voor bediendeprofielen is de zogenaamde jaarlijkse pluim. “Die wordt gegeven aan iedereen die goed werk heeft geleverd, als premie of extra vakantiedagen. De leidinggevende personaliseert dat ook: hij of zij stuurt letterlijk een digitale pluim. Zo weet deze laatste ook waarom hij of zij die beloning krijgt.”
Elke twee jaar houdt De Lijn ook een breed tevredenheidsonderzoek. “Als uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat bepaalde zaken, zoals leermogelijkheden, bijgestuurd moeten worden, dan wordt hier extra aandacht aan besteed en actie ondernomen.” Intussen is het opleidingsaanbod bij De Lijn, onder meer van opleidingsspecialist Goodhabitz, al vrij breed.
Daarnaast zijn er rond globaal welbevinden heel veel interne initiatieven en campagnes. “Ook rond diversiteit zijn er veel campagnes, waarbij we collega’s laten getuigen.”
Meer aandacht voor diversiteit: de drijfveren!
Opvallend is ook het aanwervingsbeleid bij De Lijn. Interne sollicitanten krijgen voorrang. “ Op enkele uitzonderingen na staan onze vacatures de eerste vier weken alleen intern open. De kansen voor interne medewerkers uiten zich ook in ons recent aangepaste wervingsproces. We merkten dat de drempel voor interne doorgroeimogelijkheden nog te hoog was, omdat alle collega’s terecht moesten bij een extern assessmentbureau. Door zo’n assessment voor de doorgroeifuncties nu intern te organiseren, gebeurt dat in hun vertrouwde omgeving en op maat van de functie.”
Collega’s brengen ook vaak kandidaten uit hun vrienden- of kennissenkring aan. Zij komen dan in aanmerking voor een aanbrengpremie of zogenaamde Winwinwin-bonus. “Een win voor onze medewerker, een win voor zijn of haar familielid of vriend én een win voor De Lijn”, licht ze toe.
Lees ook: “Bij De Lijn kan je het maximale uit je carrière halen”
Bij de hele aanpak nemen de leidinggevenden een sleutelpositie in. “Elke leidinggevende krijgt van ons een HR-wegwijzer, die erg vaak gebruikt wordt. Het is een heel praktische handleiding om hen te helpen in de samenwerking met hun medewerkers. Wij krijgen van startende leidinggevenden vaak de feedback dat ze nog nooit zo’n uitgebreide gids gezien hebben. Daarnaast organiseren we leiderschapstrainingen en -dagen.”
Bij dit alles is coaching en connectie cruciaal. Eén keer per jaar wordt een individueel coachinggesprek ingepland met alle bedienden. Dat is het klassieke evaluatiegesprek. “Al komen zeker ook onderwerpen als welzijn, persoonlijke groei en loopbaanmogelijkheden aan bod.” Voor bedienden zijn er regelmatig one-to-ones en teamvergaderingen.
Daarnaast voorziet De Lijn een budget voor teambuildingactiviteiten. “Dat kunnen onze leidinggevenden één of twee keer per jaar gebruiken om de teambanden aan te halen. Voor ad-hocgebeurtenissen zoals huwelijken, geboortes, pensioenen of ziektes is er een zogenaamd attentiebudget voorzien.”
Ontdek De 4 momenten die ertoe doen op de werkvloer
Ook op mindere momenten wil De Lijn er zijn voor haar medewerkers. Soms is hulp of bijstand nodig. Bij afwezigheid of ziekte wordt er met behulp van een welzijnsteam – dat bijvoorbeeld verzuimgesprekken begeleidt – regelmatig contact gehouden met de medewerker. “Er zijn gesprekscoaches die onze leidinggevenden kunnen helpen om gesprekken met hun medewerkers voor te bereiden. Daarnaast hebben we vertrouwenspersonen en diversiteitsambassadeurs. Dat zijn collega’s die op de werkvloer aanspreekbaar zijn en aandacht hebben voor wat er gebeurt. Zij kunnen bijvoorbeeld mogelijke discussies ondermijnen. Conflicten komen vaak voort uit verschillen, op welke manier dan ook. We hebben op diverse manieren ‘antennes’ binnen onze organisatie.”
Ten slotte is er – om de cirkel rond te maken – bij De Lijn ook aandacht voor offboarding. “Dat gebeurt via exitgesprekken of een vragenlijst die de medewerker invult. We merken dat een goed exitgesprek voor beide partijen een goede zaak is. We houden onze ex-medewerkers, als dat voor hen oké is, ook graag als ambassadeur voor onze organisatie.”
Go for happy! Check de openstaande vacatures bij De Lijn en... solliciteer!
(William Visterin) - Bron: Go for happy Magazine
20 juni 2024Van duizend leerlingen tot 64.000. De STEM-Olympiade is een groot succes. “Met STEM kan je de wereld redden.”
Jonathan brengt defecte bussen van De Lijn terug in het verkeer. Ontdek zijn job als technieker.
Welbevinden op het werk is vandaag een ‘hot topic’, maar wat is het eigenlijk? Hoe meet je het? En wiens verantwoordelijkheid is het?
Xenia beheert als projectmanager enkele bouwprojecten, en dat ligt haar bijzonder goed.
Boeken over welzijn, in al zijn facetten, zitten in de lift. We pikken er vier uit die opvallen, telkens op een andere manier.
Wat zijn de momenten waarop bedrijven het hardst inzetten om werknemers een goed gevoel te geven?
Kris en Hans werken al enkele jaren bij De Lijn als buschauffeur en teamcoach.
Duurzaamheid op het gebied van corporate wellbeing gaat verder dan alleen het aanbieden van wellbeingprogramma's en fitnessruimtes op de werkvloer...
In de strijd om zoveel mogelijk waardevolle werknemers aan boord te houden, schakelen ondernemingen de kracht van welzijnsinitiatieven in. Maar werken die ook?