Meer/minder verdienen
Vorige

1 van 382

Volgende
Volgend artikel:

Brussel betaalt het best

Elk jaar opslag = een verkeerde verwachting

“De index is een loonsverhoging, maar mensen zien dat niet zo” (Sonja Brouwers, loonspecialiste Hay Group)
Om de zoveel jaar een loonsverhoging, voor sommige werknemers lijkt dat evident. Onterecht, vindt Sonja Brouwers van Hay Group. De tijd dat anciënniteit en senioriteit ons loon bepalen, loopt op zijn einde, voorspelt ze. ‘In sommige sectoren weten mensen bij de start van hun loopbaan wat ze twintig jaar later zullen verdienen. Dat is niet langer houdbaar.’
Opslag
“De index is een loonsverhoging, maar mensen zien dat niet zo” (Sonja Brouwers, loonspecialiste Hay Group)

‘Bedrijven liggen zelf aan de basis van bepaalde foute verwachtingen door de automatische systematiek in de loonevolutie die ze jarenlang hebben toegepast’, vindt Brouwers. ‘Die systematiek zit ingebed in barema’s, in jaarlijkse loonsverhogingen, in de index ... Het geeft werknemers het gevoel dat ze jaarlijks langs de kassa kunnen passeren, hoe ze ook presteren.’

De perceptie dat de index een verworven recht is, beschouwt Brouwers als fout en zelfs gevaarlijk. ‘De index is eigenlijk een loonsverhoging, maar mensen zien dat niet zo. Ze vergeten dat er voor werkgevers wel telkens een uitgave tegenover staat die op een of andere manier gefinancierd moet worden.’

‘Hetzelfde geldt voor baremieke loonsverhogingen. Mensen verwachten dat die er automatisch zullen komen. In sommige sectoren – ook bij de overheid – weten werknemers bij de start van hun loopbaan wat ze twintig jaar later zullen verdienen. Dat is in de toekomst niet meer houdbaar.’

Hallo baas!

Brouwers pleit voor een goed uitgewerkt en transparant beloningsbeleid, waar een duidelijke structuur voor bestaat en waar ook een redenering achter zit. ‘Wanneer heel het proces van loonvorming en eventuele loonsverhogingen in het bedrijfsbeleid is ingebed, dan zal dat uiteindelijk ook bijdragen tot de algehele tevredenheid van medewerkers.’

In dat geval zullen ook individuele loonsonderhandelingen wellicht een minder belangrijke rol gaan spelen. ‘Wanneer je aanklopt bij je baas voor opslag en je krijgt nul op het rekest, ben je teleurgesteld. Maar wanneer je inziet dat er achter die beslissing een visie en een systematiek zit, dan zal zo’n beleid op termijn tot tevredenheid leiden’, aldus Brouwers. ‘Het is dan niet langer een kwestie van zij die iets vragen krijgen iets, en zij die niets vragen krijgen niets.’

(mo)

Brutomaandloon van Belgische werknemers 12 september 2011

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook