Stress
Vorige

1 van 516

Volgende
Volgend artikel:

Vooral arbeiders lopen risico op burn-out

Eindelijk bewezen: landschapskantoor is geen goed idee

Het was lang een hype, maar het is eindelijk bewezen: een landschapskantoor is geen goed idee. Open offices en gemeenschappelijke kantoren zijn nefast voor de concentratie van de werknemers.

'Heeft de inrichting van hun werkplek een invloed op de gezondheid van werknemers?' Dat onderzochten Nieuw-Zeelandse onderzoekers in wetenschappelijke artikels die verschenen zijn tussen 2000 en 2017. Zij concluderen dat landschapskantoren ongezond en nefast zijn voor de productiviteit van werknemers. Bovendien wordt ook het welbevinden aangetast.

Geluid is een stoorzender

Een lage productiviteit omdat de werknemers zich niet kunnen concentreren heeft vooral te maken met geluid. Een landschapskantoor of open office ruimte is ideaal om te brainstormen of om samen aan een project te werken. Als iedereen individueel moet werken, is een open office space niet bevorderlijk. “Werknemers in landschapskantoren hebben voortdurend last van achtergrondlawaai. En hoewel de ene persoon al wat meer kan verdragen dan de andere, of zelfs geconcentreerder kan werken bij een geluidsdecor dat wat heviger is, blijkt 35 decibel voor de meeste mensen de bovengrens”, zegt professor arbeidsgeneeskunde Lode Godderis van IDEWE. Om je een idee te geven: 35 decibel ligt ergens tussen gefluister en het geluid van een kabbelend beekje.

Ook babbelende werknemers zorgen voor afleiding. Uit de studie blijkt dat werknemers steeds de neiging hebben om gezellig bij elkaar te zitten en dan vergeten ze dat het eigenlijk een stille ruimte is. Daarop komen er klachten van andere werknemers en wordt de werksfeer verziekt. Volgens deze studie is het dus ook belangrijk om werknemers te laten nadenken over hoe zij hun kantooromgeving zien.

Besparen op werkruimte

"Vaak kiezen arbeidsorganisaties uit budgettaire overwegingen voor gemeenschappelijke werkplaatsen", zegt prof arbeidsgeneeskunde Lode Godderis van IDEWE. Toch is het belangrijk om de voordelen op te wegen tegen de kosten. Wanneer de werkruimte niet past bij de werknemer, zijn werknemers vaker ziek. Daarnaast zijn ze ook minder productief als ze zich niet op hun gemak voelen. Op langere termijn is het duurzamer om je werkruimte aan te passen en iets meer te investeren.

Wat is de oplossing?

Professor ergonomie Veerle Hermans van IDEWE pleit voor zogenaamde Activity Based Workplaces. Dat zijn werkplaatsen waarbij de werknemers een werkplek kunnen kiezen die het meest aansluit bij hun taak van het moment. Een teamwerkplek voor maximaal 6 personen die moeten overleggen tijdens het werk, een vergaderzaal, een staande koffiehoek, ... "Een modern kantoordesign houdt rekening met alle bezwaren en negatieve effecten van landschapsbureaus."

Voor elke soort taak een gepaste werkomgeving, is dat ook iets voor jou?

(mr) 

3 mei 2018
Anderen bekeken ook