'Autoverkoper moet meer kunnen dan het goed uitleggen'
Om glimmende bolides aan de man te brengen, moet je uit het goede hout gesneden zijn. Rad van tong, groot inlevingsvermogen, goed voorkomen...
Het verkopen zit de Duffelaar in het bloed. Na een loopbaan van meer dan 25 jaar als account manager in de IT- en telecomsector besloot hij zijn carrière een andere wending te geven en aan de slag te gaan als sales coach en sales trainer. Vandaag begeleidt en traint hij dagelijks verkopers in alle mogelijke sectoren, zowel B2B als B2C. Als geen ander weet hij wat de noden zijn en over welke eigenschappen en competenties een goede verkoper de dag van vandaag moet beschikken.
“Mijn moeder zei me vroeger altijd 'gij gaat een goede verkoper worden, want gij kunt het goed uitleggen'”, lacht Maes. “Maar de tijden zijn veranderd. Het is algemeen geweten dat klanten vandaag veel mondiger zijn geworden en dat ze door de digitalisering ongelooflijk goed geïnformeerd en voorbereid zijn voor ze een aankoop overwegen. Een ander gevolg is dat ze ook minder loyaal zijn dan vroeger. Maar ondanks dat dit geen geheim is, heb ik soms het gevoel als ik verkopers bezig zie dat ze dit toch nog altijd onderschatten. Ze zijn te vaak met zichzelf bezig en met het product. Ze beginnen te praten en ratelen het hele verhaaltje af om te laten blijken hoe goed ze hun product wel kennen. Maar dat volstaat niet langer”, stelt hij.
“De klantgerichtheid moet veel meer centraal staan”, gaat hij voort. “De klant moet zich welkom voelen en aanvoelen dat hij belangrijk is. Dat zit in de kleinste details. Bijvoorbeeld in de communicatie. Stuur geen standaardmails. De klant voelt dat aan en het geeft een slechte indruk. Spreek de klant aan met de naam en een antwoord op maat. Kopen is emotie.”
“Je moet er als verkoper voor zorgen dat klanten als het ware een soort ambassadeurs van je bedrijf worden. En dat kan enkel door hen een ‘wow-ervaring’ te bezorgen. Want, wat verschijnt er op social media? Het regent reacties van ontevreden klanten, reacties van klanten die 'gewoon tevreden' zijn, zal je weinig lezen. Daarom moet je zorgen voor tegengewicht. Dat krijg je alleen maar door supertevreden klanten te genereren. Ook zij zullen dat graag laten horen”, vertelt de man.
“Verkopers, maar vooral ook bedrijven, zullen hier veel meer op moeten inzetten willen ze de concurrentie van het internet kunnen winnen.”
“Als verkoper moet je een soort relatiebeheerder zijn en vooral ook luisteren naar de klant om op basis van wat hij verlangt het verkoopgesprek te voeren. Er wordt te veel gekeken naar het verkoopproces op zich, terwijl het relevanter is om te kijken waar in het aankoopproces de koper zit om zo te kunnen inspelen op de noden en wensen. Stop met praten en begin te luisteren naar de klant”, raadt de coach aan.
“Belangrijk is ook het herkennen en omgaan met bezwaren. Het zijn steeds dezelfde bezwaren die terugkomen, zoals bijvoorbeeld opmerkingen als 'jullie zijn wel duur'. Toch heb ik het gevoel dat veel verkopers daar niet op voorbereid zijn en niet goed weten hoe ermee om te gaan”, zegt Maes.
“De nood aan coaching wordt alleen maar groter en groter. Het begint al bij bewustwording. Vooral verkopers die het al lang doen, trappen in de valkuil en houden zich vast aan hun manier van denken en werken. Dat bewustzijn moet er zijn, anders heeft coaching geen zin. Het gaat er in eerste instantie dus om de verkoper te inspireren en goesting te geven om te leren”, getuigt de coach.
(br)
20 november 2018Om glimmende bolides aan de man te brengen, moet je uit het goede hout gesneden zijn. Rad van tong, groot inlevingsvermogen, goed voorkomen...
Deze 'ambiverte' verkopers doen het opmerkelijk beter dan hun extraverte collega's, waarvan verwacht wordt dat zij als de beste klanten kunnen overtuigen.
Een blitse salariswagen en torenhoge bonussen. Er bestaan genoeg stereotypen over hoe je verkopers motiveert.
België staat op de 55ste plaats (op 64) op de Total Workforce Index. Dat is een aanzienlijke achteruitgang van 13 plaatsen!
Via een Cevora-opleiding en geslaagde stage bemachtigde Kader een vaste job in de bouwsector.
De sportsector is booming! De werkgelegenheid in de Europese sportbranche is de afgelopen jaren sterk gestegen. Wij zetten alle cijfers op een rijtje.
We vroegen aan Lindsay (28) uit Neerpelt hoeveel zij verdient en wat haar job als verpleegkundige (in Nederland) precies inhoudt.
Steeds meer mensen zouden een job doen via een digitaal platform zoals Uber of Airbnb. Maar het effect daarvan blijft voorlopig beperkt.
“Met de juiste beleefdheidsregels heb je - ongeacht je competenties - een streepje voor”, vindt etiquettespecialist Kevin Strubbe.