Efficiënt e-mailen: 9 tips
Mensen lezen tegenwoordig nog slechts een derde van hun e-mails. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Stephanie Miller uit 2007 en wordt bevestigd door gegevens van de Belgische beroepsvereniging Interactive Advertising Bureau.
Het geheim van een goede e-mail, een die haast gegarandeerd gelezen wordt, ligt volgens schrijftrainer Mark Van Bogaert in de efficiëntie ervan. Om zo’n e-mail te maken, geeft hij de volgende tips:
- Vraag je af of een e-mail wel het meest geschikte medium voor je boodschap is.
- Zeg duidelijk wat het onderwerp van je mail is.
- Hou je bericht kort. Zo toon je respect voor de tijd van je lezer.
- Spreek je lezer persoonlijk aan en wees zuinig met kopietjes (cc) van je e-mail.
- Maak je niet dik. Het internet is geen geschikt medium om ruzie te maken.
- Neem je tijd. Herlees je mails voor je ze verstuurt.
- Pas op met afkortingen en smileys. Verstaat je lezer alle afkortingen en symbooltjes?
- Zeg het belangrijkste eerst. Start je bericht met het antwoord op de vragen wie, wat, waarom, waarmee en wanneer.
- Antwoord snel. E-mail is een snel medium. Wie een mailtje stuurt, verwacht binnen 24 uur een antwoord.
(kg) - Illustratie: (rp)
1 juni 2010