Scholieren technisch onderwijs leren op werkvloer Audi Brussels
Zes weken per jaar verhuizen de vijfde- en zesdejaars van twee middelbare technische scholen uit het Brusselse naar de werkvloer van Audi Brussels.
“In landen als Zwitserland is duaal leren de eerste keuze van ouders en leerlingen. In Vlaanderen zijn we nog niet zo ver.” (Guido Evens, Voka.)
In Sint Jozef startten dit schooljaar vier leerlingen in het proefproject dat tot stand kwam met de steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF). Een heel schooljaar lang hebben ze de klas kunnen afwisselen met de echte werkvloer. Twee dagen per week volgden de vier les en in diezelfde week werkten ze nog eens drie dagen in een bedrijf. De leerlingen konden daarvoor een schooljaar lang terecht bij vijf bedrijven: Sopraco, Dymotec, Spie Belgium, Engie Fabricom en Elektriciteitswerken Johan Wuyts. Uniek is dat de leerlingen konden roteren tussen die vijf bedrijven.
“De technologie in onze sector blijft toenemen en vergt meer kennis en expertise van onze mensen. Via duaal leren dragen wij graag ons steentje bij om de jongeren een opleidingstraject aan te bieden”, zegt Davy Nuydens, managing director van Dymotec.
“In een duaal leertraject leren studenten heel veel aan in het bedrijf, samen met de werknemers onder begeleiding van een mentor. Tijdens een stage daarentegen leer je je doelstelling toch vooral op school. Bedrijven kijken echt uit naar deze sterke leerlingen”, weet Hilde Verdonck, adjunct-directeur Wetenschappen & Techniek van Sint Jozef Geel.
Tijdens de uitreiking van de diploma's brak Voka – KvK Mechelen-Kempen een lans om dringend werk te maken van meer leerlingen en om obstakels weg te werken. “Op dit moment volgen 1.100 leerlingen in Vlaanderen een traject duaal leren. Dat moeten er dringend meer worden”, stelt Guido Evens, senior adviseur bij Voka - KvK Mechelen-Kempen.
“Er zijn heel wat voordelen, maar er bestaan nog verschillende obstakels om van duaal leren dé leervorm van de toekomst te maken. In landen als Zwitserland is duaal leren de eerste keuze van ouders en leerlingen. In Vlaanderen zijn we nog niet zo ver. Een treffend voorbeeld is ook dat de regels jongeren die een traject duaal leren volgen, verhinderen vakantiewerk te doen in datzelfde bedrijf. Bovendien zorgt vandaag de versnipperde aansturing en het oerwoud van overlegstructuren voor verwarring en onduidelijkheid. Ook op het vlak van structurele financiering en innovatieve duale studierichtingen is er nog verbetering mogelijk.”
Zes weken per jaar verhuizen de vijfde- en zesdejaars van twee middelbare technische scholen uit het Brusselse naar de werkvloer van Audi Brussels.
Bouwbedrijf DCA uit Beerse en de Turnhoutse scholen HT²O en PT²O hebben afgelopen week een charter ondertekend voor een vernieuwend onderwijsproject.
Voor onervaren schoolverlaters die meteen de arbeidsmarkt willen verkennen, is de leertijd nog altijd de makkelijkste manier om aan de bak te geraken.
De chemische sector in Limburg springt meteen op de kar voor werkplekleren en start een intensief programma voor duaal leren.
Het systeem van duaal leren en werken, dat vorig schooljaar als proefproject werd gelanceerd, heeft in de chemiesector zijn deugdelijkheid al bewezen.
De bundeling van krachten door opleidingsverstrekkers is een cruciale factor om knelpuntberoepen in te vullen.
Op 17 oktober 2024 organiseren Jobat en Références hun Job Fair Brussels. Tientallen werkgevers zullen er aanwezig zijn met een stand, goed voor honderden jobs.
Johan is onder andere verantwoordelijk voor Research & Datamanagement bij KU Leuven waar hij reeds 18 jaar een indrukwekkend parcours aflegt.
Benieuwd naar wat er in de tas van jonge talenten schuilt? We nemen een kijkje en ontdekken wat hen inspireert.