Het loon van een buschauffeur bij MIVB: 2.200 euro bruto
We vroegen aan Beverly Verlaine (26) uit Schaarbeek wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient...
Dorien startte in 2012 als administratief bediende bij Jetpak. In 2017 vond ze dat het tijd was voor iets nieuws en maakte ze de switch naar een operationele functie binnen Jetpak. “Ik had nood aan een job met meer afwisseling. De buzz van een operationele omgeving trok me aan. Zeker een job als transportregisseur leek me wel wat. Ik zou onze klanten voortaan rechtstreeks kunnen helpen met het vinden van de beste oplossing voor hun zending. Elke dag ziet er anders uit. Vandaag moet je een vliegtuigonderdeel zo snel mogelijk op z’n bestemming krijgen. Morgen ben je medisch materiaal naar de andere kant van de wereld aan het verzenden. Overmorgen zoek je naar oplossingen om een muziekinstrument zo snel mogelijk bij een muzikant te krijgen.”
Eigenlijk is elke zending, zo benadrukt ze, een uitdaging op zich waarvoor je op zoek gaat naar de beste transportoplossing. Voor die specifieke klant, voor die specifieke situatie. “Die gepersonaliseerde benadering maakt dat je bij de pinken blijft, maar ook dat je werkdagen heel snel voorbijgaan”, zegt Dorien Everaerts.
Dat een transportregisseur met heel wat stress te kampen heeft, ontkent Dorien niet. “Als de techniekers van een luchtvaartmaatschappij op een wisselstuk wachten, dan weet je dat er een vliegtuig met passagiers aan het wachten is om te kunnen opstijgen”, vertelt ze. “Bij medisch materiaal dat moet getransporteerd worden, gebeurt het wel eens dat de chirurg en zijn team dat materiaal nodig hebben om met een operatie te kunnen doorgaan. Ik hoef je niet te vertellen dat dit situaties zijn die een behoorlijke dosis stress en adrenaline met zich meebrengen.”
Tegelijkertijd zijn het ook die situaties die haar de meeste jobvoldoening geven: je kan echt het verschil maken. “Op zulke momenten is het een kwestie van je aandacht te focussen, alles te geven en doortastend te zijn. Het zijn dan ook momenten die je heel intens beleeft. En als je het dan voor elkaar gekregen hebt, dan volgt er een kleine kick. “
Als transportregisseur bij Jetpak zoek je niet alleen naar de meest geschikte transportoplossing voor de klant die je aan de lijn hebt. Je volgt z’n zending ook op en informeert hem daarover. “Eigenlijk zijn wij zowel het commerciële als het operationele contact”, stelt ze. “Wij geven aan onze klant de prijs door, nemen met hem de verkoopsvoorwaarden door en houden hem op de hoogte over de locatie van z’n zending. We proberen dat op een proactieve manier te doen, zodat de klant ons niet hoeft te bellen om te vragen hoever het met z’n zending staat. We willen hem voor zijn.”
Twee jaar geleden werd Dorien aangesteld als supervisor van het team transportregisseurs. In die leidinggevende rol heeft ze alvast één ding geleerd. “Communicatie is de sleutel. Wij werken in shiften. Dit houdt in dat je met dossiers van je collega’s te maken krijgt. Elkaar correct informeren, is dan ook een van onze prioriteiten. Het is de basis voor correcte klantenservice”, vertelt ze. “Gelukkig zijn we een klein team. Dat houdt de communicatielijnen kort en overzichtelijk. Het geeft ons ook het gevoel dat we de regie in eigen handen hebben.”
Hoe ze bij Jetpak naar de toekomst van logistiek kijken? “Binnen onze sector zijn de regels en de procedures de voorbije jaren alleen maar toegenomen. Dat is niet verwonderlijk. Denk maar aan de aanslagen van een paar jaar geleden”, illustreert ze. “Veiligheid is trouwens sowieso onze prioriteit. Ook wanneer we gevaarlijke stoffen transporteren, respecteren we bijzonder strenge veiligheidsvoorschriften. Verder denk ik dat de vraag naar een gepersonaliseerde aanpak zoals de onze zal blijven toenemen.”
Als we Dorien naar de trends in haar beroep vragen, ziet ze een groeiende nood aan specialisten. “Goederenvervoer voor de farmaceutische sector of voor de luchtvaart is een heel ander gegeven. Met andere wetmatigheden en geplogenheden”, geeft ze als voorbeeld. “Hoe gespecialiseerder je kennis, hoe professioneler de service die je kan aanbieden.”
En hoe kijkt Dorien naar haar eigen toekomst? Zal de adrenaline van de job haar blijven aantrekken? “Het komt erop aan met een positieve blik naar de toekomst te kijken. Als je dat doet, is de kans groot dat de toekomst ook naar jou lacht”, antwoordt ze. “Ook al heb je vandaag een moeilijke dag, morgen komt de zon heus wel weer op.”
Nathalie Dirix
18 oktober 2019We vroegen aan Beverly Verlaine (26) uit Schaarbeek wat haar job inhoudt en hoeveel zij verdient...
Betonmixerchauffeurs zijn meer dan zomaar chauffeur. Zij gaan met hun stoere mastodonten niet alleen de baan op als transporteur, maar zijn tegelijk ook stuk voor stuk vakmannen met een gedegen productkennis.
We vroegen aan Shanie Holderbeke (24) uit Sint-Lievens-Houtem wat ze doet en hoeveel ze verdient.
We vroegen aan Alban Sekiraca (29) uit Machelen wat zijn job inhoudt en hoeveel hij verdient ...
Deze en ook volgende week staat de fiets volop in de kijker. En dat via ‘De testkaravaan komt eraan’, een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen.
We hebben het allemaal druk, druk, druk... En vaak komt het door zaken die we onszelf opleggen of door het alomtegenwoordige internet.
Wie voor de overheid werkt, zit gebeiteld voor de rest van z’n leven: waar of niet? Het antwoord hangt vooral af van het statuut waarin je aan de slag bent.
Een zinvolle, motiverende en uitdagende werkcontext waarin de ontwikkeling en het welzijn van elke medewerker centraal staat. Dat is het doel van ARTwave, het programma voor culturele verandering binnen de Federale Pensioendienst.
Katrien vertelt over haar job als kantoordirectrice bij KBC Brussels.