Een sterk merk start bij de ceo

"De vorige ceo van Arval stond er op elke nieuwe werknemer vijf minuten te spreken, nét voor het tekenen van het contract." (Jordan Audenaert, managing partner BBC)
Uitpakken met waarden en respect is nutteloos als die beloften niet worden waargemaakt op de werkvloer. “En het goede voorbeeld moet van bovenaf komen”, zegt Jordan Audenaert van communicatiebureau BBC.
Jordan Audenaert
"De vorige ceo van Arval stond er op elke nieuwe werknemer vijf minuten te spreken, nét voor het tekenen van het contract." (Jordan Audenaert, managing partner BBC)

Werkgevers zeggen moeilijk de juiste mensen te vinden. Dat is voor een stuk eigen schuld. Wie kant-en-klare kandidaten verwacht, maakt het zichzelf moeilijk. “Vroeger was een ingenieur een ingenieur, nu moet die ook supercommunicatief zijn, out of the box kunnen denken en op directieniveau kunnen meespelen”, zegt Jordan Audenaert.

Als managing partner van BBC, een bureau dat bedrijven onder meer adviseert over hun merk als werkgever, ziet Jordan heel wat organisaties naar imagocampagnes grijpen om het tij te keren en talent aan te trekken.

Goede communicatie start bij de ceo. Klopt dat?

“Absoluut. Die moet het goede voorbeeld geven. Komt die man of vrouw wel eens op de werkvloer of leeft die in een ivoren toren? De vroegere ceo van Arval was erg inspirerend. Hij stond er op elke nieuwe werknemer vijf minuten te spreken, nét voor het contract werd getekend. Waarom? ‘Dan heb ik die persoon gezien, een hand kunnen geven en kennen we mekaar.’”

Welke communicatiefouten maken werkgevers vandaag zoal?

“Een klassieker is het idee om ‘iets te doen met sociale media’. Waarom een bedrijf dat zou doen, wat de strategie is, of er een einddoel achter zit … Daar is dikwijls niet over nagedacht. Maar wat de ceo - vaak luttele LinkedIn-contacten rijk - beslist, moet gebeuren. Zijn organisatie moet zich dan in sneltempo omvormen tot een open netwerkomgeving die sociale media in het hart draagt. Dat werkt niet. Een eerste hindernis is meestal het eigen veiligheidsprotocol en de policy dat niet alles mag gezegd worden op sociale media. En dan vragen we ons nog niet af of de werkcultuur er echt wel zo sociaal en open is.”

Wat is de betere aanpak?

“Een van onze klanten, Solidariteit voor het Gezin, stelt onder andere poetshulpen tewerk via dienstencheques. Iedereen weet dat het vinden van een goede poetshulp niet eenvoudig is. Wat doet Solidariteit voor het Gezin? Ze laten hun klanten geen negen euro betalen voor een dienstencheque, maar vragen ongeveer anderhalve euro meer. Dat bedrag wordt grotendeels gebruikt om poetshulpen beter te betalen en te omkaderen. Het resultaat is dat ze langer blijven, zowel bij hun werkgever als bij de klanten. Die krijgen niet langer om de paar maanden een nieuwe poetshulp in huis.”

In dit verhaal is het loon doorslaggevend. Uit veel onderzoeken blijkt dat vooral bedrijfscultuur, leiderschap en jobinhoud mensen van hun job doen houden.

“Umicore is een goed voorbeeld. Werknemers worden daar erg gerespecteerd. Als hr een nieuwe collega zoekt, wordt er eerst gepraat met de ploeg waarin de nieuwe werknemer zal terechtkomen. Hr heeft een belangrijke positie bij Umicore. Dat merk je echt. Veel bedrijven hebben de mond vol van respect en waarden. Dat betekent niets als die beloften niet worden waargemaakt op individueel niveau, op de werkvloer, tussen werknemer en werkgever.”

Het recept lijkt simpel: praat met je mensen en betrek ze bij het bedrijf.

“Ja, en toch is het dat niet. Want wie praat met wie? Wordt er daardoor op zere tenen getrapt? Voor je het weet, zit je in een wespennest. Dat heeft veel te maken met bedrijfscultuur en hiërarchie. Goede communicatie wordt nochtans erg geapprecieerd. Wie inbreng heeft en zijn zeg kan doen, is veel loyaler aan zijn werkgever.”

(wv) 

21 februari 2014
Anderen bekeken ook