Welke job past bij mij?
Vorige

1 van 585

Volgende
Volgend artikel:

Most wanted: deze 7 techniekers

Mede mogelijk gemaakt door: Arvesta

Een passie voor landbouw én een job met impact

Arvesta koeien
Dankzij de creativiteit en passie van Evy, Koen en Christophe van Arvesta wordt de landbouw elke dag een stukje groener. Samen met hen ontdekken we de wereld van de duurzaamheid, van bij de teler tot in de winkel.

Wat staat er op het menu van de koe?

“De voorbije jaren heb ik ontdekt wat een passievolle sector de landbouw is. Het heeft me echt gepakt", steekt Evy Jacobs, salesmanager rundveevoeder bij Arvesta van wal. Ik voel mij niet gewoon een salesmanager die iets wil verkopen aan de landbouwers, het is veel meer dan dat. Het is hun liefde en overgave voor het vak die het zo intrigerend maken.”

De nutritionisten van Arvesta hebben een nieuw veevoeder ontwikkeld: Euroclim. Dat vermindert de methaanuitstoot van koeien tot 30 procent. Evy legt graag uit hoe dat werkt. “Lijnzaad is de belangrijkste grondstof in Euroclim want dat zorgt voor een lagere methaanuitstoot. Natuurlijk is het ook lekker en gezond voor de koeien.”

Evy Jacobs van Arvesta

Om Euroclim nog milieuvriendelijker te maken, worden alleen Europese grondstoffen gebruikt. Dat betekent dat alles op Europese bodem geteeld is. Zo wordt de CO2-uitstoot van het transport gereduceerd.

Van bij de boer tot in de winkel

“Al vier jaar ben ik winkelmanager bij Aveve Mechelen, maar ondertussen werk ik al acht jaar voor Arvesta. Ik ben graag bezig met duurzaamheid in de winkel. Zo vind ik het fantastisch om in mijn winkelopstelling een meter of twee speciaal te spenderen aan lokale producten”, aldus Koen Strybos, Aveve-winkelmanager.

Koen vertelt trots over hoe de Aveve-winkels voor die producten samenwerken met plaatselijke leveranciers. “Dat gaat van soep tot tomaten, maar ook veel verder. Zo zijn er ook lokaal gemaakte vinaigrettes, thee en zelfs choco. Die producten proberen we zo snel mogelijk in de winkel te krijgen, kwestie van in te spelen op de korte keten.”

Koen Strybos van Arvesta

Natuurlijk is het ook belangrijk om goed te informeren. Dat lukt volgens hem dankzij het Boerentrots-label. “Een leuk voorbeeld hiervan is dat we naamkaartjes van de boeren bij de groenten en het fruit zetten. Zo kunnen klanten er een gezicht op plakken. Dat spoort echt aan om lokaal te kopen.”

Water, het blauwe goud

“Ik ben al vijftien jaar projectmanager bij Hortiplan, een sterk merk van Arvesta. Met passie werk ik elke dag voor de binnenlandse projecten rond tuinbouwautomatisering en sinds enkele jaren volg ik het mobielegotensysteem op", vertelt Christophe Peeters, projectontwikkelaar bij Hortiplan.

Hortiplan werkt hard aan de automatisering van serres. Een van die geautomatiseerde processen is het mobielegotensysteem. Hierbij staan de plantjes in pvc-gootjes waar water doorstroomt. Ze zitten dus niet in de grond. Christophe vertelt uitbundig over alle voordelen van deze duurzame innovatie.

Christophe Peeters van Arvesta

“Met zo’n systeem kun je veel meer planten op een kleinere oppervlakte. De hele serre wordt optimaal gebruikt. Het belangrijkste voordeel is dat er geen water of voedingstoffen verspild worden want het is een gesloten kring. Het water dat niet wordt opgenomen door de planten, wordt ontsmet en kan dan opnieuw gebruikt worden. Daarnaast is het een belangrijke innovatie voor landen met waterschaarste. In de toekomst zal het gotensysteem daarom een grote impact hebben.”

(Lise Verdegem) - Bron: Go for happy Magazine

28 december 2021
Anderen bekeken ook