Hoeveel ben ik waard?
Vorige

1 van 269

Volgende
Volgend artikel:

In welke sector verdien je het meest?

Een op twee werknemers vindt loon te laag

‘Of wantrouwen terecht of onterecht is, doet er eigenlijk niet toe. Wat telt, is dat het hersteld wordt’ (Sonja Brouwers, consulent Hay Group)
Loon blijft een gevoelig thema op de werkvloer. Er wordt niet of nauwelijks over gesproken maar wel veel over nagedacht. Zo denkt een op de twee werknemers dat collega’s met een gelijkaardige functie in een ander bedrijf beter verdienen. Perceptie of harde realiteit? “Het gras lijkt elders altijd groener, maar soms is dat gewoon ook zo”, zegt UAMS-prof Peggy De Prins.

Afgaand op de antwoorden van de 7.000 respondenten die in de Engagement Study 2009 van Jobat, Hay Group, UAMS en Defacto hun licht lieten schijnen over de vraag of ze eerlijk beloond worden, kan je niet echt zeggen dat het vertrouwen tussen werkgever en werknemer overweldigend is. Een op drie zegt ronduit redelijk wantrouwig te staan ten opzichte van de geldende beloningspraktijken binnen zijn organisatie. Een kwart vindt dat er regelmatig loongerelateerde beslissingen worden genomen op basis van favoritisme en dertig procent vindt dat hij of zij simpelweg unfair behandeld wordt als het op het loon aankomt.

Sommige collega’s worden bevoordeeld

“Blijkbaar oordelen nogal wat respondenten dat hun directe chef hen niet op een correcte manier evalueert zodat verloning en prestatie niet met elkaar in verhouding staan. En men denkt inderdaad dat sommige collega’s bevoordeeld worden”, zegt Peggy De Prins, professor in de Sociale Wetenschappen bij UAMS. “Dat is althans een mogelijke uitleg. Het kan ook zijn dat een algemeen ongenoegen ten aanzien van het management doorgetrokken wordt naar de beloning. Wie vindt dat zijn baas opportunistisch of weinig integer is, zal vlugger denken dat ook de manier van belonen niet helemaal eerlijk gebeurt. Men veralgemeent dus.”

“Het is niet zo dat men de werkgever niet competent vindt om een adequaat loonbeleid uit te stippelen, men vertrouwt het hele zaakje gewoon niet omdat men vermoedt dat appelen met peren worden vergeleken”, zegt Sonja Brouwers, consulent bij Hay Group. “Daar ligt een belangrijke taak voor het middenmanagement. Of het wantrouwen terecht of onterecht is, doet er eigenlijk niet toe. Wat telt, is dat het hersteld wordt.”

(Wim Verdoodt)

7 mei 2009

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook