Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1074

Volgende
Volgend artikel:

Beobank doorbreekt stereotypes in banksector

Een onprettige werkplek? Dit doe je er aan!

Om goed te presteren, moet je je mentaal en fysiek goed in je vel voelen. In de praktijk laten kantoren echter vaak te wensen over. Dit doe je er aan!

1. Opgeruimd staat netjes

Chaos op je bureau is chaos in je hoofd. Zorg er daarom voor dat je steeds alles goed opruimt zodat je het overzicht kan bewaren. Enkele kleine ingrepen kunnen een wereld van verschil maken. Druk bijvoorbeeld enkel af wat noodzakelijk is en laat de rest op je computer staan. Zowel je gemoedsrust als het milieu zullen je dankbaar zijn. Probeer ook al die uitpuilende kabels op en rond je bureau zoveel mogelijk te verbergen. Dat zwarte woekerende onkruid is makkelijk te wieden!

2. Licht aub

Uiteraard is het belangrijk dat je ziet wat je aan het doen bent, maar licht heeft ook nog andere troeven. Vooral natuurlijk daglicht doet je een pak fitter voelen. Kan je kiezen aan welke bureau je werkt? Dan heb je het zelf in de hand.

Als het niet mogelijk is om de zon binnen te krijgen, zoek dan naar goede alternatieven via de nodige verlichting. Let wel op dat het geen gloeilampen zijn en dat ze zeker geen lawaai maken. Ook voor de veiligheid is voldoende verlichting een absolute must. Trek zonodig naar je baas om dit aan te kaarten.

3. Bye lawaai

Maar liefst 1 op 3 werknemers vindt dat er te veel lawaai heerst op zijn of haar werkplek. Aldus Novio Research 2017, een onderzoek in opdracht van werkplekspecialist Manutan bij 800 Belgische werknemers. Waar een tijdje geleden de hippe landschapskantoren nog aan een flinke opmars bezig waren, komt men daar nu meer en meer van terug. Te dicht op mekaar zitten, zorgt voor ergernissen en minder concentratie. Kan je je terugtrekken in een afgesloten bureau?

Goede oordoppen helpen je al een heel pak vooruit. Wanneer het weer die dag van het jaar is dat de groendienst de hagen op de parking komt scheren, ben jij voorbereid om bij warm weer toch het raam te kunnen openzetten.

Het wordt ook meer aanvaard om met een hoofdtelefoon op te werken en ondertussen naar muziek te luisteren, al moet je best wel even checken of dat oké wordt bevonden in jouw bedrijf. Word je te veel afgeleid door muziek? Zet toch een hoofdtelefoon op, maar zonder dat er muziek door speelt. Je collega’s zullen je veel minder vaak storen, weten zij veel...

4. Frisse lucht

Volgens het eerder aangehaalde Novio Research vindt 1 op 7 werknemers dat het stinkt op zijn of haar werkplek en vindt 24% het te koud. Goede luchtkwaliteit is essentieel en het kan op veel werkplekken een pak beter. Een goed afgestelde verwarming en airconditioner zijn een must voor een gezonde lucht, maar ook wat planten kunnen bijdragen tot een betere luchtkwaliteit. Trek zonodig naar je baas of HR om dit aan te kaarten.

Een goede luchtcirculatie en airco is één zaak, maar daarbij stopt het niet. Voor de één is koud niet wat het voor de ander is, en omgekeerd. Daarom is het belangrijk open te kunnen communiceren met je collega’s, zodat je een middenweg kan vinden in de stand van de airco of verwarming.

5. Aangenaam = gezond?

Een aangename werkplek hoeft niet te stoppen bij een goede inrichting. Je kan er ook voor zorgen dat je werkplek stimulerend werkt voor wat lichaamsbeweging en gezonde voeding. Spreek bijvoorbeeld met de collega’s af om elk op z’n beurt de fruitmand te vullen, zodat iedereen naar hartenlust vitaminen kan bijtanken.

Zet het koffieapparaat zo ver mogelijk zodat die koffie een beloning wordt van een kleine fysieke inspanning. Andere kleine tips: neem steeds de trappen als het kan, probeer waar mogelijk enkele meetings al wandelend te doen,… Wees vooral creatief, succes!

(mr)

27 september 2018