Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 931

Volgende
Volgend artikel:

Slecht nieuws breng je in 4 stappen

Mede mogelijk gemaakt door: PepsiCo

Een multinational met het gevoel van een familiebedrijf

Pepsico_GFH15
Hoe kun je als grote multinational toch een ‘familiegevoel’ kweken onder je werknemers? Bij foodgigant PepsiCo hebben ze die code gekraakt met een eenvoudig recept: zorg voor elkaar, goede communicatie en respect voor ieders eigenheid. Angélique Heynen (Talent Partner Supply Chain), Emma De Varé (Supply Chain Trainee) en Taike Ackaert (Supply Chain Finance Analyst) leggen uit.

Nooit zou ze nog voor een multinational werken, zo zwoer Angélique enkele jaren geleden toen ze een nieuwe uitdaging zocht. Voor een kleine onderneming of een familiebedrijf, ja dat wel, maar nooit nog voor een grote mastodont. “Tot ik kennismaakte met PepsiCo”, zegt ze met een lach.

“Ik voelde meteen de warme, familiale sfeer die hier hangt. Je bent hier geen nummer, je mag je gedacht zeggen en je mag zijn wie je wilt. Ik had echt het gevoel dat ik in een warm nest was terechtgekomen. En dat is een beetje atypisch in de food business, die vaak een machowereld is.”

Emma en Taike delen dat gevoel. “Er is een heel open communicatie met iedereen”, zegt Taike. “Er wordt ook veel aandacht besteed aan persoonlijke ontwikkeling. En er zijn hier zeer veel vrouwelijke managers. Voor mij is dit bedrijf echt de optimale match.”

Lees ook: De 5 componenten die jouw geluk op het werk bepalen

Feedbackcultuur

Buiten de werkuren zijn er bij PepsiCo netwerkprogramma’s om vrouwelijk leiderschap te stimuleren. Taike en Emma zijn daarnaast ook lid van Young PepsiCo, dat leuke activiteiten organiseert voor jonge werknemers onder de dertig. Emma wijst daarnaast ook op de nauwe begeleiding die je als werkkracht geniet. “Je krijgt bijvoorbeeld een talent owner die je begeleidt en regelmatig met je komt praten. Er is een meter- en petersysteem, met mensen die je wegwijs maken doorheen het bedrijf. En ook de feedbackcultuur is heel sterk aanwezig.”

Er worden daarnaast ook veel interne opleidingen georganiseerd, met bijhorende doorgroeikansen, vult Taike aan. “En je merkt dat er heel veel aandacht is voor inclusie en diversiteit.

“Dat zijn bij ons inderdaad meer dan modewoorden”, pikt Angélique in. “Wat ook je leeftijd, je geslacht, je geloofsovertuiging of je afkomst is: bij PepsiCo mag je zijn wie je bent. Dat blijkt bijvoorbeeld ook uit onze trotse aanwezigheid op de Pride Parade.” 

Meer aandacht voor diversiteit: dit zijn de drijfveren

Anciens

Die strategie helpt het bedrijf niet alleen om mensen aan te trekken, het zorgt ook voor sterke retentiecijfers. “De gemiddelde anciënniteit in onze fabriek in Veurne bedraagt dertien jaar”, rekent Angélique uit.

“Maar het gebeurt ook regelmatig dat mensen op pensioen gaan na een carrière van meer dat veertig jaar. Je bent hier meer dan een nummer: wij willen helpen om je dromen en ambities waar te maken, zonder de mensen blaasjes wijs te maken. Want het bedrijf moet natuurlijk ook blijven draaien en de cijfers moeten kloppen. Maar als je daar je tanden in wilt zetten, willen wij het graag zo aangenaam mogelijk maken.”

Ontdek: Hoe trouw blijven werknemers hun werkgever gemiddeld?
Schrijf je eigen beoordeling

(William Visterin) - Bron: Go for happy! Magazine

24 oktober 2024
Anderen bekeken ook